Růžová — obec a vyhlídková věž Růženka na Pastevním vrchu

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Stejně jako rozhledna Janov, nebyla ani tato rozhledna postavena, když jsme se v těchto místech pohybovali r. 2013. Je tedy jasné, že se na ni musíme zajet podívat, když jsme sem opět přijeli.

Růžová je malá obec 7 km jihovýchodním směrem od Hřenska. Patří k nejstarším osadám Českého Švýcarska. Založena byla na přelomu 13. a 14. století. První písemná zmínka pochází z r. 1352.
Mezi významné stavby obce patří kostel sv. Petra a Pavla, který byl postaven v barokním slohu v letech 1710 — 1715 na místě staršího kostela. Po válce byl spravován z Děčína a postupně chátral. Po požáru 1. srpna 1988 se zdálo, že ho už nic nezachrání. Na jaře 1989 bylo vydáno rozhodnutí o jeho demolici. Naštěstí nic nejde tak rychle. Listopad 1989 ho zachránil - rozhodnutí o demolici bylo zrušeno. V letech 1996 - 2000 byla provedena kompletní rekonstrukce a 7. října 2000 byl kostel znovu vysvěcen. Dnes je duchovním i společenským centrem obce.
Nedaleko kostela stojí hranolová zvonice ze 16. století se zděným přízemím a dřevěným patrem, která požáru kostela unikla. Uvnitř jsou 3 zvony. Nejstarší je sv. Barbora z r. 1409, který pochází ze zrušeného kostela sv. Kateřiny na Novém Městě pražském.
Necelý kilometr jihozápadním směrem stojí větrný mlýn holandského typu z 19. století. Tato dvoupatrová zděná stavba je postavena z neomítnutého pískovce. Dnes je porostlý břečťanem a je na něm nainstalována maketa původního pětilistého kola o průměru 14 metrů. Mlýn měl vestavěný motor, mohl se tedy používat i za bezvětří. Svoji činnost ukončil po válce. Od r. 1966 je zapsán v seznamu kulturních památek ČR. Je v soukromém vlastnictví a je možno si ho pronajmout pro krátkodobé ubytování až pro 10 osob. Z jihovýchodního okraje obce k němu vede krátká naučná Petřínská stezka, která seznamuje s místní faunou a flórou.
Přesně na opačné straně od hlavní silnice je na nízkém a plochém Pastevním vrchu (402 m) od 21.4.2018 6,2 m vysoká betonová vyhlídková věž Růženka. Na vrcholu byl již za prusko-rakouské války a později i za napoleonských válek důležitý vojenský bod. Také zde stával větrný mlýn, který r. 1868 vyhořel. Koncem 19. století tu postavili turistickou chatu Hubertus baude s vyhlídkovou terasou. Pořádaly se tady i taneční zábavy. Po 2. světové válce ji zabrala Československá armáda, která si zde udělala ubytovnu. Vrchol opustili r. 1948. Zchátralá chata byla koncem 50. let zbourána. Její základy jsou stále patrné.
Na vrcholu byl a je kříž, který býval cílem náboženských procesí. Původně byl dřevěný, od r. 1809 je kamenný – jako ho známe dnes. R. 2005 byl opraven.. V té době se již diskutovalo o stavbě rozhledny. Podařilo se to po 15 letech. Svým tvarem prý částečně připomíná malý vojenský bunkr, které se v okolí nacházejí, ale také návrh Jana Kaplického na stavbu Národní knihovny. Já ji přirovnala k tělu medůzy - jen ta chapadla jí chybí. Každý ze 16 betonových schodů má svého vlastníka. Rozhledna je celoročně volně přístupná. V kopuli je ve výši 3,5 metru vyhlídková plošina, která umožňuje výhledy kruhovými průzory. I když není vysoká, je z ní nádherný kruhový výhled na Labské pískovce, vidíme i Pfaffenstein, kde se nám tak líbilo. Je vidět část Českého středohoří s Milešovkou, Lužické hory a Děčínská vrchovina s Děčínským Sněžníkem.

Netuším, zda je možno si v obci dát něco k jídlu, u rozhledny žádná možnost není. Je tam však stolek, tak je možno posedět a najíst se z vlastních zásob. A rozhlížet se po kraji.

Rozhledna je sice malá, ale zajímavá. V okolí jsou jen pastviny a křoviska, takže žádné stromy snad ani v budoucnu nebudou bránit výhledu.

Východně od obce je parkoviště, odkud je to k rozhledně necelý kilometr. Tam také začíná 10 km dlouhá okružní naučná stezka Růžová, která obchází Pastevní vrch a na parkoviště se vrací přes Dolský mlýn. Tam jsme byli před 6 lety. Nyní jsme obešli jen její část (zhruba 2,5 km) okolo kopce a nové dřevěné zvoničky.
Děti určitě bude lákat zastavit se v nedaleké indiánské vesničce Rosehill, kde jsme zahlédli velké množství týpí. Je to živé muzeum – vrátíte se zpátky o 150 let do prostředí severoamerické prérie.
Na závěr jedna neturistická zajímavost – v obci je mýdlárna Rubens, jejíž přírodní bylinková mýdla, oleje a šampony získaly certifikát Českosaské Švýcarsko – regionální produkt.

Poslední aktualizace: 14.10.2019
Růžová — obec a vyhlídková věž Růženka na Pastevním vrchu na mapě

Příspěvky z okolí Růžová — obec a vyhlídková věž Růženka na Pastevním vrchu

Petřínská stezka.
Na Petřínském vrchu u obce Růžová v Chráněné krajinné o…
Pěkně opracovaný pískovcový smírčí kříž stojí vlevo od cesty, která před Růžovou odbočuje k bývalému větrnému mlýnu na kopci Petřín. Kříž byl v minulosti pod rameny zlomen a byl…
Z Růžové,kam můžeme přijet autobusem z Děčína,se vydáme po asfaltové…
Když přijedete do obce Růžová na Děčínsku, nemůžete si nevšimout, že…
Ve středu obce Růžová u kostela Sv. Petra a Pavla, u bývalé fary, stojí polodřevěná zvonice ze 16. století. Zvonice má zděné čtvercové přízemí a dřevěné patro. Ve zvonici jsou…
středně obtížná trasaTrasa: Růžová ( po žl…
Obec Růžová leží 10 km od města Děčína. Má zhruba 400 obyvatel a leží v Chrá…
Po snídani jsme vyrazili na první delší letošní výpravu v tomhle kraji.…
Významnou stavbou obce Růžová je větrný mlýn z roku 1878 na vrchu Petřín …
Jedeme autíčkem do obce Růžová,okres Děčín. Jeli jsme si s manželem na dvě…
Nenápadný vrch na východním okraji obce Růžová, z kterého je nádherný…
Až se zase příště vydáte do České Švýcarska na Pravčickou…
Při návštěvě národního parku České Švýcarsko jsem dostal brožůrku o nové…
Cílem naší trasy byl okruh kolem "Růžáku" s návštěvou vyhlídkového místa -…
Obec Janov, kterou jsme si vybrali jako výchozí bod při výletě na dvě…
Při svém putování CHKO Labské pískovce  jsem využil trasu naučné stezky Růžová. Z Kamenické Stráně vede NS málo používanými lesními…
Přírodní, plně zavlažovaný golfový areál s mimořádnou scenérií…
Výlet na novou rozhlednu v Janově a přes Sluneční bránu do Děčína. Jel jsem autobusem z Děčína do Janova. Na severním okraji obce,…
Na konci roku 2013 byl na Janovském vrchu postaven anténní vysílač, který zároveň slouží jako rozhledna. Vyhlídková plošina je ve…
Cílem výletu je rozhledna Janov. Vyrážíme od rozcestníku Hájenky u obce…