Rozhledny Prosečský hřeben, Petřín a pivovar Volt v Jablonci nad Nisou

Tipy na výlet Celodenní výlet

Poslední den našeho pobytu v Jizerských horách jsme se rozhodli z větší části věnovat Jablonci nad Nisou. Ani ne tak prohlídce města, na to bychom asi potřebovali času víc, ale hlavně rozhlednám. Určitě si najdeme však čas i na návštěvu zdejšího pivovaru.

Jablonec je město Libereckého kraje, které leží v jižní části Jizerských hor, cca 9 km na jihovýchod od Liberce. My jsme do města dorazili od východu – od rozhledny Nisanka.
Jako první se nám do cesty připletl pivovar Volt s penzionem a restaurací. Na šikovném místě na jihozápadním okraji vodní nádrže Mšeno byl založen r. 2017. Je tedy v klidné části města, je u něj i velká zahrada. Zajímavý je i důvod, proč se pivovar jmenuje zrovna Volt. Samozřejmě našli souvislost s italským fyzikem Alessandrem Voltem. Dokonce došli tak daleko, že tvrdí – cituji: "Voltaický článek je druhotný produkt Voltova tajného stěžejního výzkumu, který řeší jak do korbele ledově vychlazeného piva dostat co nejvíce energie." Své tvrzení podporují i názvy piv – celá řada jejich spodně i svrchně kvašených piv má cosi společného s elektřinou, napětím a pod. např. Startér, Dynamo, Jiskra, Polovodič, Akumulátor,  Zesilovač, Baterka, Vypínač. Symbolt voltu "V" se samozřejmě objevuje i na etiketách. Všechna piva na čepu vždycky nemají, ale určitě je vždy z čeho vybírat. My jsme ochutnali 18° Zkrat a novinku 13° Citrillu – pšeničnou IPU, kterou vyrobili na Bierfest, který se tam v těchto dnech konal. Pochutnali jsme si moc.
Z jabloneckých rozhleden jsme nejdřív zajeli na Prosečský hřeben, z centra města je to zhruba 5 km severozápadním směrem. Zaparkovat zdarma se nechá na cestě pod penzionem, ale nechá se vyjet i přímo k rozhledně, kde je na zaparkování trochu víc místa. Již r. 1892 zde stávala jednoduchá 6 metrů vysoká trámová konstrukce, kterou zde postavila liberecká sekce Německého horského spolku. Vandalové ji však částečně poničili, další zařídila vichřice v únoru 1894. Po opravě vydržela až do r. 1901, kdy ji zasáhl blesk. V pořadí 2. rozhlednu postavila jablonecká sekce stejného spolku. Byla 12 metrů vysoká a připomínala dřevěnou krytou strážní věž. Bohužel tato rozhledna stála od r. 1908 jen do 21. srpna roku 1921 – i tuto rozhlednu silný orkán porazil a zcela zničil. Zůstal zde jen kiosek s občerstvením. Jeho provozovatel zde r. 1928 postavil turistickou chatu, ke které r. 1932 jablonecký spolek přistavěl 24 metrů vysokou věž z mohutných žulových kvádrů. Když bylo r. 2003 z důvodu rekonstrukce oboje uzavřeno, byl areál v noci na 3. července 2003 úmyslně podpálen a z velké části vyhořel. Stavba kamenné věže sice odolala, ale zůstala nadále uzavřena.
V říjnu 2007 rozhlednu koupil nový majitel. Zrekonstruovanou rozhlednu otevřel 1. května 2009. Šest venkovních schodů přibylo k původním 105 točitým schodům uvnitř věže, které vedou na vyhlídkovou plošinu ve výši 20 metrů. V případě nepříznivého počasí je možno se dívat z proskleného patra, za hezkého počasí je možno vyjít na otevřený ochoz, odkud je vidět hlavně na Liberec, Jizerské hory a Ještědsko-kozákovský hřeben.
V těsném sousedství majitel r. 2016 postavil novou dvoupatrovou turistickou chatu s terasou, kde se nyní prodávají i vstupenky na rozhlednu. Spodní část je kamenná, na které je dřevěné patro s restaurací a třemi apartmány. Celý objekt působí velice dobře a podle návštěvnosti se zdá, že se stal opět cílem turistů, možná i místních. Kromě pondělí je vše otevřeno denně.
Třetí zastávka byla na bohužel v současné době uzavřené rozhledně Petřín. Je to dominanta, která je vidět již z centra města. Na návrší (618 m) v jižní části města nechal r. 1906 postavit německý soukromník Richard Fellinghauer výletní restauraci s 20 metrů vysokou vyhlídkovou věží, na kterou vede 81 schodů. Měšťané sem rádi vyráželi na výlety, své obchody zde uzavírali i místní podnikatelé a obchodníci. Jenže majitel si představoval lepší obrat a hotel měnil majitele. Po 2. světové válce zde byl dětský domov. V polovině 60. let 20. století jej provozoval státní podnik Restaurace a jídelny – to bylo již pod názvem Petřín. Po r. 1989 nastal problém, nikdo objekt nechtěl, r. 1993 byl uzavřen a začal chátrat. Nový majitel ho v době od ledna 1999 do června 2000 kompletně zrekonstruoval a otevřel zde restauraci i vyhlídkovou věž a nabízel ubytování. Od března 2013 ho zkoušel prodat, až ho r. 2015 zcela uzavřel. Je to škoda, protože kruhový výhled na Jizerské hory, Krkonoše, Ještědsko-kozákovský hřeben, města Jablonec nad Nisou a Liberec, Černou Studnici a Tanvaldský Špičák musí být nádherný. Naštěstí na prostranství před hotelem je udělaná vyhlídka na město, dokonce s nainstalovanou mramorovou deskou s rytinou panorama a s popisem. Takže aspoň tady jsme se mohli kochat.

V pivovaře Volt jsme si dali pouze pivo. Jídlo se nám tam zdálo zbytečně drahé. Na to jsme se pak zastavili v centru. Zaparkovali jsme v blízkosti infocentra na parkovišti Komenského, kde je o víkendu parkovné zdarma. Na oběd jsme zašli do restaurantu Stará pošta v Lidické ulici, kde byly ceny daleko sympatičtější.

S prohlídkou rozhleden i pivovaru jsme byli spokojení. Samozřejmě nás mrzelo, že Petřín je zavřený, ale i tak jsme si vše užili.

Jablonec může být jedním z východisek do Jizerských hor. V jeho okolí vede celá řada turistických tras, vedou tady i cyklotrasy. Takže si určitě každý může vybrat z řady výletů.
Poslední aktualizace: 15.3.2019
Rozhledny Prosečský hřeben, Petřín a pivovar Volt v Jablonci nad Nisou na mapě

Příspěvky z okolí Rozhledny Prosečský hřeben, Petřín a pivovar Volt v Jablonci nad Nisou

Pomník ing. Otto Intze v Jablonci nad Nisou
Pomník ing. Otto Intze, profesora z Aachenu, který vyprojektoval…
Park spravovaný městem Jablonec nad Nisou se nachází mezi tělesem hráze…
Přehrada Mšeno na Mšenském potoce v katastru města Jablonec nad Nisou byl…
Jablonec nad Nisou leží v Severních Čechách, jihovýchodně od města Liberc…
Budova nové radnice se nachází v horní (severní) části Mírového náměstí. Byla vystavěna v letech 1931 až 1932, podle návrhu mladého libereckého…
Adresa: Za hrází 1Město: Jablonec nad NisouJizerské Hory mají 8 pře…
Ve dnech 19. – 21. března 2015 se koná v Eurocentru v Jablonci na…
Kostel Dr. Farského se nachází na stejnojmenném náměstí v Jablonci nad Nisou. Původně evangelický, dnes Československé církve husitské, byl vystavěn…
Vnitřní turistický okruh je 6,5 km dlouhá trasa spojující zajímavá místa města Jablonec nad Nisou. Byla vybudována v roce 2006 a má celkem 13…
Budova, ve které dnes sídlí slavné jablonecké Muzeum skla a bižuterie, se může pyšnit neskrývaným půvabem i dlouhou a zajímavou historií, ve které h…
Přestože před sebou v případě početného souboru soch, které zdobí…
Sousoší Agónie v Getsemanské zahradě a Loučení Krista s Pannou Marií, jak…
Pro severočeský Jablonec nad Nisou všeobecně platí, že snad každý …
Bývalá fara čp. 1 v Kostelní ulici představuje společně s Kostelem sv.…
Kostel Svaté Anny se nachází na rohu Soukenné a Kostelní ulice. Jedná se o nejstarší dochovanou budovu ve městě. Nechala ho vystavět…
Budova staré fary se nachází v Kostelní ulici přímo proti kostelu svaté Anny. Pochází z počátku 18. století a má bohatě zdobenou…
Budova staré radnice, dnes sídlo městské knihovny, je dominantou Dolního…
Smírčí kříž při jižní stěně kostela svaté Anny připomíná smrt Hanse Kleinerta. Původně stál na Bartlově vrchu nad pivovarem, kde…
Křížové kameny bývají občas nesprávně označovány za smírčí kříže, od kterých se liší mj. důvodem svého vzniku. I křížové kameny jsou však památkou…
Půvabný dvojpodlažní dům s jabloneckou adresou Kostelní č. 1 se py…
Při tomto výletě jsme se vypravili do Jablonce nad Nisou, který jsme…
Sobota 6. 10. 2018 Po včerejším zničujícím výletu mne ráno mne bolelo vše, nejen kolena a natažená šlacha, ale od hůlek i ruce a…
Probudili jsme se do dalšího krásného letního dne, všechno nasvědčovalo,…
Ve dnech 21.-22.09.12 se konaly Jablonecké podzimní slavnosti. I přes zdánlivou nepřízeň počasí byla akce velmi vydařená. Zamračená…
Muzeum je otevřeno od dubna roku 2013. Nachází se přímo u centra města. Hračky jsou zde nejvíce zastoupeny od …
EDITACE 22.12.2019 : Neysseburg byl 11. května 2019 v časných ranních…
Rozhledna Petřín - Jablonec nad Nisou jako na dlani
Rozhledna Petřín je součástí místního holetu Petřín, který se tyčí nad…
Původně stávala na Prosečském hřebenu jednoduchá šest metrů…
Jedno z pěkných výletních míst v okolí města Jablonce nad Nisou. Jedná se…