Románský hrad Landštejn.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Další den našeho pobytu na Jindřichohradecku a zase modrá obloha. K tomu máme před sebou výlet na hrad Landštejn a to je událost zcela mimořádná. Vždyť se jedná o jeden z nejstarších českých hradů na našem území a pokud přebírám správné údaje zachované románské hrady jsou u nás pouze tři a Landštejn je jistě tím nejrozsáhlejším. Tato dominanta České Kanady má svůj počátek někdy ke konci 12. až počátku 13. století. I když se udává, že jeho zakladatelem byl král Přemysl Otakar I., spíše se přikláním k názoru, že jeho zakladateli byla moravská větev Přemyslovců. Po roce 1260 se hrad dostal do držení rodu Vítkovců, kteří si přidali k rodovému jménu páni z Landštejna. Od roku 1381 byli majiteli Krajířové z Krajku, kteří jej vlastnili přes 200 let. Za nich došlo ke gotické přestavbě, přibyli nové paláce a došlo i na mohutné opevnění. V roce 1771 hrad po zásahu bleskem vyhořel a začal se měnit ve zříceninu. Obrat k jeho záchraně nastal až mezi 60 a 70. lety 20. století, kdy došlo na velkolepou rekonstrukci. A protože se povedla, můžeme dnes obdivovat hrad v celé jeho nádheře.

Z Jindřichova Hradce jedeme po silnici č. 128 směrem k jihovýchodu. Silnice jako mlat, provoz skoro žádný a tak to trvá až do Nové Bystřice. Na severním okraji města odbočujeme k východu a po silnici č. 158 jedeme do vísky Klášter II. Tady odbočujeme vlevo a po okresce, která vede z větší části lesem, pokračujeme k východu. V této oblasti jsou desítky pevnůstek, které byly postaveny k obraně republiky před druhou světovou válkou a je možná i jejich prohlídka. Přibližně po 30 kilometrech zastavujeme na parkovišti a hrad máme jako na dlani.

Ještě před vstupem do hradu dáváme přednost možnosti celý hrad obejít. Procházíme cestou pod západním svahem hradu. Obdiv v těchto místech patří mohutným hradbám. K jižní straně musíme zdolat skalnatý svah a poté se mezi stromy objeví mohutná věž a znovu hradby. Stezkou scházíme pod svah na východní straně, který je zcela bez stromů. Z této strany vyniká mohutnost celé stavby. Zbývá dojít k hradní bráně, zakoupit vstupenky a nechat se zavést do dávné minulosti. Hned u brány je v zachovalé části hradu malá expozice a občerstvení. Poté již stoupáme hradní cestou k další bráně a začínáme odkrývat tajemná zákoutí hradu. Po průchodu další bránou stojíme v paláci románské části. Po stranách jsou dvě hranolové věže. Při pohledu k obloze se v člověku až tají dech. Vstupujeme do několika místností a postupně stoupáme do horní části hradu. V prvním patře vcházíme do bývalé potemnělé hradní kaple. Dostáváme se na vyhlídku v jihozápadní části hradu. Nad námi se vypíná hlavní věž, k severu jsou zbytky paláců a pod jižní stěnou je hluboký hradní příkop. A zase schod za schodem až na vrchol věže.

Pohled do okolní KRAJINY je skutečně nádherný. V blízkém i vzdálenějším okolí hradu jsou rozsáhlé lesy. Západně pod hradem je osada Pomezí s kaplí. Na východě se leskne hladina přehradní nádrže Landštejn a v lesích na jihu prochází hranice s Rakouskem. Tohle se prostě musí vidět. Na tabulích jsou popsány místa a vzdálenosti viděných míst. Pohled na hrad z věže je úchvatný a člověk neví, kam se má dívat. Mírný, trochu chladný větřík pod modrou oblohou dává na vědomí, že to všechno kolem není sen. Sestup po schodech je rychlejší než výstup a tak ještě jednou projít všechno, co jde a vracíme se k bráně. Po stezce vpravo lze vstoupit do hradního příkopu a skoro polovinu hradu opět obejít. Na kamenech nad příkopem kvete několik trsů mochny Jarní, které jakoby oživovaly tuto kamennou krásu. Krátký rozhovor s paní v pokladně, při kterém skládáme poklonu současným hradním pánům. Vycházíme na prostranství před bránou a scházíme na parkoviště. Úžasný výlet na hrad Landštejn dospěl ke svému závěru. Tak snad zase někdy na viděnou.

V okolí parkoviště je restaurace, kde lze zajít na něco dobrého. Využili jsme ji k jedné kávě a na oběd jsme si zajeli do nedaleké Nové Bystřice. Název restaurace mě nějak vypadl, ale je na jižní straně náměstí. Jídlo i pití dobré a ceny přijatelné. Byli jsme ubytováni v penzionu U tkadlen v Jindřichově Hradci.

Člověk by musel být hrozným škarohlídem, kdyby se mu na Landštejně něco nelíbilo. Tahle ojedinělá kamenná nádhera je i jednou z významných románských památek střední Evropy. Když se hradem prochází, stačí trochu zapojit fantazii a přenést se do minulosti. Poté lze jen chodit, dívat se a vnímat věci kolem. Nám se na Landštejně moc líbilo.

Otevírací dobu a ceny vstupného si lze zjistit na webových stránkách hradu. To naše seniorské je 45,- Kč, lidová cena. Hradem se prochází bez průvodce a myslím si, že je to další z předností hradu. Člověk tady může být jak dlouho chce a tak nějak si to více užít. Z Jindřichova Hradce je Landštejn vzdálen kolem 30 kilometrů. Parkoviště pod hradem je placené a je to na den za 60,- Kč. V okolí hradu jsou další zajímavá místa, ale to je již jiné povídání.

Poslední aktualizace: 29.5.2016
Románský hrad Landštejn. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Románský hrad Landštejn.

Hrady Landštejn a Pomezí.
Pobyt v České Kanadě je vždy plný zajímavostí a rádi se do těchto…
Trasa začíná v osadě Lanštejn pod stejnojmenným hradem u restaut…
Landštejn – gotický skvost mezi hrady               Řečeno slov…
Len tak sa poprechádzať v korunách ihličnatých stromoch, dokonca aj s deťmi v kočárikoch, je na prvý pohľad nemožne, ale pokiaľ navš…
     Bus mě za nepříliš vlídného počasí vysazuje asi kilometr od…
autem z kempu Osika do Starého města pod Landštejnem Navšívíme do…
Výchozím bodem je rozcestí u samotného hradu Landštejna, částečně dostupné…
Hrad Landštejn byl postaven ve 13. století pravděpodobně za vlády…
Hrad Landštejn se nachází nedaleko rakouských hranic mezi městy…
Dnes se vydáváme autem na dlouho plánovaný celodenní výlet, kdy n…
Po úzkokolejce parním vláčkem Českou Kanadou 11.6. 2022délka 33 k…
Při letošní dovolené na Vysočině jsme nemohli s manželem vynechat jednu…
Včerejší bouřky řádně pročistily vzduch a úterní ráno je překrásné. Nasvícenost lidských objektů i prvků přírody připomíná tajný fo…
Zbytky hradu či falce který stál přímo na původní zemské hranici najdeme v osadě Pomezí pod hradem Landštejnem. Dnes je hranice mezi Čechy, Moravou a…
O rozsáhlé zřícenině jihočeského hradu Landštejn, patřícího mezi…
Jsou jedním slovem – velkolepé! I když se zřícenina v současnosti…
Dnes malá osada pod hradem Landštejnem. Poblíž návsi stojí původně románský kostelík sv. Jana Křtitele, jehož vznik je datován k rok…
Landštejn, to není jen rozsáhlý komplex zříceniny románsko…
Landštejn (hrad)
Landštejn je jednou z nejrozsáhlejších a nejlépe zachovaných hradních zří…
Zbytky hradu Landštejna navštívené letos,byly d…