PUTOVÁNÍ MORAVSKÝM PODYJÍM

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody

Východiskem k různým výletům do Podyjí může být jak Vranovská přehrada, oblíbené centrum letní rekreace s možností turistického ubytování, tak i Znojmo, jedno z nejstarších měst u nás, s řadou vzácných architektonických památek. Z nejznámějších lze uvést velmi cennou románskou rotundu s dochovanými nástěnnými malbami Přemyslovců ve dvoře pivovaru, labyrint podzemních chodeb i vyhlídkovou věž.

KOLEM VINICE ŠOBES NA VYHLÍDKU SEALSFIELDŮV KÁMEN

Foto: trek

Na zajímavý okruh moravskou částí NP Podyjí se vydáme ze Znojma po červené turistické značce a vystoupáme přes vřesoviště na Kraví hoře na náhorní plošinu. Dál pokračujeme z větší částí lesem až k obci Konice, kde se asi 0,5 km za obcí nachází chráněný přírodní výtvor Popické kopečky, u nichž se zprava připojuje zeleně značený Popický okruh. Červená značka směřuje dál přes Havranické vřesoviště, aby poté sestoupila prudším svahem dolů do údolí Dyje. I když se odtud budeme vracet okruhem po žluté značce kolem řeky zpět, rozhodně stojí za odbočku návštěva staré vinice Šobes na protilehlém svahu. Stačí pokračovat půldruhého kilometru dále po červené značce přes lávku na Dyji a vystoupat na jižní úbočí skalního ostrohu nad meandrem řeky, kde se jedna z nejstarších a patrně nejlepších vinic evropských vinařských poloh nachází. V letních měsících je zde možno přímo ve firemním stánku vinařství ochutnat některá šobeská vína v autentickém prostředí. Po vyladění přírodních zážitků s chuťovými se vrátíme na žlutou značku, jež nás vede po pravém břehu Dyje kolem rozvalin bývalého mlýna a skalnatého svahu Kamenné moře. Pak již pěšina začíná stoupat až ke skalisku na vrcholu skalní stěny, nazvaném podle spisovatele Charlese Sealsfielda z nedalekých Popic, Sealsfieldův kámen. Je odtud hezký pohled na kaňon Dyje s Býčí skálou a Královým Stolcem na protilehlém svahu. Odtud již žlutě značená pěšina sestupuje k břehu vodní nádrže Znojmo, kolem níž pokračuje až do Znojma. Celá trasa měří asi 25 kilometrů.

Údolí Dyje je jedním z posledních zachovalých hlubokých říčních údolí ve střední Evropě, které nebylo dosud zatopeno přehradou ani narušeno průmyslovou či rekreační výstavbou. Je to zřejmě i proto, že větší část toku Dyje tvoří již přibližně 900 let zemskou hranici mezi českými zeměmi a Rakouskem. Za zachování tohoto téměř 40 kilometrů dlouhého údolí mezi Vranovem a Znojmem tak můžeme paradoxně vděčit i železné oponě, neboť do roku 1989 se značná část krajiny v okolí řeky nacházela v zakázaném hraničním pásmu.

S ohledem na mimořádné přírodovědné hodnoty krajiny dyjského údolí byla část údolí Dyje mezi Vranovem a Znojmem roku 1991 vyhlášena za Národní park Podyjí. Rovněž na rakouské straně je vyznačené území údolí Dyje chráněno obdobným způsobem.

Foto: trek

Kaňon Dyje vytváří unikátní říční fenomén s četnými meandry, hluboce zařezanými údolími bočních přítoků, nejrůznějšími skalními útvary, kamennými moři a skalními stěnami, zvedajícími se často kolmo nad hladinou řeky.

Východní okraj Národního parku Podyjí leží na styku dvou horopisných soustav. Český masív, představovaný okrajem Českomoravské vrchoviny se stýká s východnější Karpatskou soustavou, která zasahuje k Šatovu a Hranicím výběžky Dyjskosvrateckého úvalu. Meandrující Dyje je zaříznuta do okraje Českomoravské vrchoviny hlubokým údolím, takže se podílí na vzniku poměrně velkých relativních výškových rozdílů. Strmé údolní svahy, střídavě orientované k různým světovým stranám, podmiňují existenci jak teplomilných, tak i chladnomilných společenstev, které jako celek vykazují mimořádnou zoologickou i botanickou pestrost.

Z typických a zároveň vzácnějších živočichů lze jmenovat vydru říční, výra velkého, dudka chocholatého, skorce vodního, včelojeda, holuba doupňáka, čápa černého, užovku stromovou, ještěrku zelenou, roháče obecného, tesaříka obrovského, kudlanku nábožnou, nosorožíka kapucínka, jasoně dymnivkového, otakárky.

Z rostlin uveďme např. kosatec nízký, diviznu fialovou, tařici skalní, netřesk výběžkatý, či koniklec velkokvětý. Velké přírodní bohatství představují také jen málo dotčené světlé listnaté lesy, v nichž převažuje dub letní.

Foto: trek

V Podyjí se též nachází množství kulturních památek, z nichž nejpřitažlivějšími jsou určitě hrady, jež v minulosti střežily česko-rakouskou zemskou hranici. Na území národního parku se nacházejí dva dříve nepřístupné – Nový Hrádek na české straně a Hardegg na rakouské straně. Hezké jsou rovněž vesnice na náhorních plošinách nad dyjským údolím, v nichž je zachována zděná architektura typická pro moravsko-rakouské pohraničí.

Restaurace a ubytovaní u Radnice

Autor: trek

Příspěvky z okolí PUTOVÁNÍ MORAVSKÝM PODYJÍM

Znojmo - Veselá 10
Tento pozdně renesanční dům se nachází v historické části města. Jeho štítové průčelí je barokní a pochází z druhé poloviny 18. století.…
1. den                                                           …
Nachází se na dnešní ulici Na Valech na okraji historického centr…
Znojemské hradby se dochovaly téměř po celém obvodu historického …
Původně zde byla gotická židovská škola, v jejímž sousedství stála synagoga. Dnes je zde…
Nachází se v dolní části Komenského náměsti na okraji parku. Je umístěna v malém altánu, kde lze zjistit nejenom momentální teplotu, vlhkost a…
Nachází se na dnešním Komenského náměstí. Pomník je pojmenovaný po…
Nachází se na Horním náměstí a původně byl postaven jako jednopatrový…
Byl postaven v polovině 13. století v souvislosti s výstavbou dominikánského kláštera. Po velkém požáru roku 1555 a pozdější třicetileté válce…
Bylo vybudováno v letech 1876-80 po vzoru kruhových náměstí budov…
Léto začíná a tak zde tip pro ty, kteří se budou pohybovat v okolí Znojma,…
Jedná se o jednu z nejkrásnějších znojemských vyhlídek. Nachází s…
Nachází se v historické části města, poblíž přístupové cesty na h…
Objekt vznikl v 16. století přestavbou tří gotických domů tvořících…
Znojemské podzemí je labyrint chodeb, který vznikl na přelomu 13. a 14. století, původní význam byly sklepy pod…
Stojí na pěší zóně v ulici Obrokové. Dosahuje celkové výšky 68,6 m a je symbolem a jednou z nejvýraznějších dominant města. Byla post…
Podzemní chodby v historickém jádru vytvářejí rozsáhlý…
Informační centrum se nachází v historické části města na pěší zó…
    V pozdním odpoledni se přesunujeme vlakem z Mikulova do Znojma. Náš…
https://www.youtube.com/watch?v=_YfCcebj9Js   A je tady pro v…
Nejvýznamnější památkou a dominantou města Znojma, patřícího kdysi českým…
Na přelomu září a října bylo poměrně pěkné podzimní počasí, tak jsme se rozhodli vyrazit na Moravu. Většinou jedeme vlakem do…
Tento mohutný barokní morový sloup se nachází v dolní části Masarykova náměstí. Byl zbudován v letech 1679-82. Nejvýše je plastika Madony a pod…
Nachází se v historické části Znojma na pěší zóně. Původně byla součástí Vídeňské, neboli Dolní brány, která byla později zbourána. Vlkova se jí začalo…
Gotický kostel na románských základech byl budovaný od poloviny…
Znojmo oplývá řadou památek duchovního rázu - ať už se jedná o velmi známou rotundu sv. Kateřiny, Loucký klášter nebo nádherný…
   Nejznámější Vyhlídkou na historické jádro města Znojma se stal…
V bývalém objektu městské elektrárny u řeky Dyje je dnes zbudován…
Bylo vystavěno v letech 1899-1900 podle projektu…
Znojmo leží na Jižní Moravě, jihozápadním směrem od města Brna a nedaleko…