Pustevny, Radegast, Radhošť a Stezka Valaška

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Do přírody Na hory Na kole Se psem

Tento tip na výlet je sice víceméně nedlouhou a nenáročnou vycházkou, ale nabízí poměrně pestrou směsici Jurkovičových staveb s dřevěnou kaplí, horskými chatami a stezkou nad korunami stromů. I když využijeme té nejjednodušší a nejkratší varianty, musíme se připravit na trasu okolo 10 km, kterou si ovšem můžeme lehce prodloužit, např. na výletní verzi přesahující klasickou čtvrtku, tedy 25 km. A také je potřeba si uvědomit, že Radhošťský hřbet se táhne v nadmořské výšce okolo 1.100 metrů.

My ale tentokrát opravdu zůstaneme u té varianty nejjednodušší, nejkratší, nejméně namáhavé a evidentně také nejvyužívanější. Vše začíná na parkovišti Prostřední Bečva – Pustevny, kde odstavíme auto. Z parkoviště, které se nachází v nadmořské výšce cca 985 m, už musíme po svých.

Radhošť
Radhošť  •  Foto: markyz63

K obnovené chatě Libušín (krásná Jurkovičova stavba z konce 19. století v roce 2014 vyhořela, aby následně vznikla její – roku 2020 znovuotevřená – replika) to pak máme jen něco přes půl kilometru, ale už v této chvíli jsme téměř o dvě desítky výškových metrů překonali tisícovku. Po krátké prohlídce se po modré TZ (a NS Radegast) vydáváme k vrcholu Radošť.

Postupně míjíme či navštívíme vyhlídkový altán Cyrilka z roku 1894, sochu Radegasta (zde už jsme překročili 1.100 výškových metrů, takže nás tolik ani netrápí, že originál Poláškovy sochy z roku 1931 nahradila v roce 1998 její kopie), několik vleků a vyhlídkových míst, abychom po zdolání vzdálenosti 3,5 km udělali krátkou přestávku u horského hotelu Radegast z roku 1935. Ve výšce 1.114 m na chvíli spočneme a využijeme vyhlídkových možností, popř. i bosého chodníčku.

Radegast
Radegast  •  Foto: markyz63

Odsud už nás čeká jen něco přes 300 m vzdálenostních a 15 m výškových, abychom dobyli vrcholu Radhoště, sedmé nejvyšší hory a současně nejzápadnější tisícovky Moravskoslezských Beskyd. Následuje další Poláškovo dílo, tedy sousoší sv. Cyrila a Metoděje, které zřejmě Albín vyráběl současně s Radegastem, a potom stejnojmenná dřevěná kaple postavená v byzantském stylu roku 1898. Tady se chvíli zdržíme prohlídkou interiéru kaple i výstupem na výhledovou plošinu zvonice, která je přístavbou z roku 1924.

Naše zpáteční cesta bude – i s občerstvovací pauzou – měřit necelého 4,5 km a zavede nás k další zdejší zajímavé atrakci – ke Stezce Valaška. Jedná se o takovou „mírumilovnější“ (ve smyslu nenápadnější a svým dřevěným provedením okolní přírodu nehyzdící) variantu „naší“ Stezky v oblacích. Měří celkem 660 m (z toho necelých 400 ona klasická stezka nad korunami stromů), takže hlemýžď ji zdolá za 2,5 dne, její součástí je chodník slávy a v nejvyšším bodě Valašky jste 15,2 m nad zemí. Největší pozornost vzbuzuje 150 m dlouhý zavěšený „himálajský“ chodník a prosklená vyhlídka, na kterou většinu psů (kteří sem mohou) a některé dámy prostě nedostanete.

Pustevny
Pustevny  •  Foto: markyz63

Na Valašce se nám opravdu líbilo, takže jsme se nějakou dobu zdrželi. Poté už nám chybělo jen sestoupat posledních 80 metrů a dojít ten necelý kilometr zpět k autu. Cestu jsme si ovšem, pochopitelně, o něco prodloužili procházkou kolem nejvýznamnějších Jurkovičových staveb na Pustevnách (chata Libušín, chata Maměnka, dřevěná zvonička).

Jedli jsme nakonec na Pustevnách (Koliba má i vyhlídkovou terasu), protože původně plánovaný venkovní plácek u horského hotelu Radegast pod vrcholem Radhoště nás více než zimou  zaskočil nabídkou dne. Utopenec za 100 Kč by neprošel snad ani na předcovidovém Staromáku a v tomto případě opravdu platí staré dobré rčení o tom, že „to svět neviděl a pes nežral“.

Líbilo: Příjemná nenáročná vycházka, která nabídne množství zajímavých staveb i krásných výhledů. Navíc se nikdy neomrzí.

Nelíbilo: Ceny, davy lidí a počasí o dost horší, než nám slibovali naši meteorologové. Pozitiva však jednoznačně převažovala.

Pustevny
Pustevny  •  Foto: markyz63

Kromě nákladů na dopravu, jídlo, pití a turistické vizitky (úplně všude je tady prodávají za 15 Kč) jsme nechali 150 Kč za parkovné pod Pustevnami, symbolickou částku za výstup na zvonici kaple sv. Cyrila a Metoděje a 260 Kč za osobu při vstupu na Stezku Valaška.

Poslední aktualizace: 29.10.2021
Pustevny, Radegast, Radhošť a Stezka Valaška na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Pustevny, Radegast, Radhošť a Stezka Valaška

Od Bečvy na Radhošť - září 2012
Startujeme v obci Dolní Bečva na křižovatce ve středu obce. Z fregventované hlavní silnice míříme po zelené značce do údolí Dolní Ro…
Vrchol Radhošť (1129 m n.m.) se nachází 4 km od horského sedla Pustevny…
Pro cestující vlakem, stejně jako pro nás, je spojení nejpohodlnější do Frenštátu pod Radhoštěm a pak přímo před staniční budovou…
Vystoupat na horu Radhošť jsme měli v plánu již několik let, ale jelikož jsme vždy navštívili jiná místa v Beskydách, jaksi se na tuto tajemnou horu…
Probouzíme se na chatě na Radhošti do  slunného rána, abychom se vypravili na druhou trasu našeho přechodu. Po snídani  začínáme tím…
Po dnešním dni můžu s klidem napsat: Vemte děti, psy a projděte se z…
Těžko hledat v Beskydech podobný kopec, který by byl tak opředen…
Zděná, dřevěným šindelem obložená kaple Cyrila a Metoděje zdobí vrchol…
Sousoší věrozvěstů Cyrila a Metoděje stojí na vrcholu Radhoště od roku…
Po niekoľkých rokoch sa vyberáme zasa na najznámejšiu valašskú horu,…
         Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje na kapli na Radhošti 5.7.2020 Kaple svatého Cyrila a Metoděje je nejvýše položená církevní…
Jedem do přírody.Autem do Rožnova pod Radhošťem a potom po červen…
      Nyní stoupám opačným směrem, doleva a nahoru. Po přibližně…
Centrála cestovního ruchu Východní Moravy pracuje nejen na propagaci turistického regionu Východní…
NPR Radhošť (144,93 ha). Zaujímá klimaticky exponovaný severní podhřebe…
Rozcestí modré a zelené turistické značky na hlavním hřebeni Beskyd.…
Rozcestí červené a modré turistické značky. Nachází se asi 2 kilometry…
Ráztoka - lanovka je orientační místo a rozcestí na modré turistické…
Radhošť je podle legend spojen s uctíváním údajného pohanského boha pohostinnosti, plodnosti a úrody Radegasta. Pověsti praví, že na…
Křížem krážem Beskydy  - cyklo i pěšmo Pustevny  - Radhošť –…