Proti proudu řek, proti toku času

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Vyrážíme do Polabí, projdeme se okolo Labe a Cidliny a navštívíme místa, která jsou úzce spjata s historií nejen Čechů, ale i národů žijících na našem území v dávné minulosti.

Na výlet vyrazíme z Poděbrad. Z města, které dalo českému národu krále v osobě Jířího z Poděbrad. Právě letos je to 550. let, co se tento panovník zapsal nejen do českých dějin, ale i do dějin evropských, kdy po kontinentu vypravil svou mírovou misi. Na jaře byla v Památníku krále Jiřího z Poděbrad na zámku otevřena nová expozice, která se této události věnuje. V nedaleko ležícím Polabském muzeu se zase můžeme seznámit s celkovými dějinami města a jeho okolí.

Po prohlídce města se z náměstí vydáme po červené značce okolo Labe směrem k soutoku s Cidlinou. Od soutoku pak pokračujeme po zelené do Libice nad Cidlinou.

Libice nad Cidlinou, místo, kde se také psaly dějiny tohoto národa. Právě zde před více jak tisíci lety stávalo hradiště rodu Slavníkovců. Slavníkovci byli největšími konkurenty Přemyslovců v boji o nadvládu nad zdejším územím, až Přemyslovci v roce 995 sáhli k radikálnímu řešení. Rod Slavníkovců byl nemilosrdně vyvraždět a Přemyslovci tak opanovali na více jak 300 let země české. Z rodu Slavníkovců pocházel i druhý pražský biskup, jeden z patronů země české, sv. Vojtěch. V Libici si můžeme prohlédnout nejen místo, kde dříve stávalo hradiště, ale i Pamětní síň Slavníkovské Libice na obecním úřadě.

Z Libice pokračujeme proti proudu Cidliny stále po zelené. Postupně projdeme obce Kanín, Opolany a Sány, až se dostaneme do cílového bodu našeho putování, do obce Dobšice.

Na území Dobšic žili ve 3. a 4. století před naším letopočtem Keltové, což potvrdily mnohé archeologické nálezy. Většinu z nich si můžeme prohlédnout v místním Muzeu Keltů. Součástí muzea je i venkovní expozice Keltského oppida s klasickým obydlím Keltů, polozemnicí a Naučná stezka malého Dobše, která na info tabulích podrobně informuje o bývalém Keltském osídlení.

V Dobšicích na nádraží pak náš výlet končí. Celkem ujdeme zajímavých a poučným 16 kilometrů.

Občerstvili jsme se dvakrát. Poprvé u soutoku Labe s Cidlinou a podruhé v Sánech, kde je ale potřeba sejít ze značky směrem do centra obce.

Nevím, co vypíchnout. Příroda okolo obou řek je kouzelná, informace, které výletník získá v muzeích a nebo z info tabulí jsou velmi zajímavé a poučné. Je to takové vyučování dějepisu v přírodě.

Památník krále Jiřího otevřeno denně kromě pondělí od 9-17 hodin, vstupné 20 a 10 Kč.

Polabské muzeum Poděbrady otevřeno denně kromě pondělí 9-17 hodin, vstupné 40 a 20 Kč.

Slavníkovské hradiště v Libici je celoročně volně přístupné, pamětní síň slavníkovské Libice má otevřeno následovně: PO a ST 8-10:30 a 12-16:30, ÚT,ČT a PÁ 8-10:30 a 12-14:30. V sobotu a neděli po telefonické domluvě na tel: 325637141.

Muzeum Keltů v Dobšicích otevřeno celoročně 10-16 hod. Po příchodu k muzeu je však potřeba zavolat na uvedené telefonní číslo a průvodkyně příjde do 5-ti minut.

Poslední aktualizace: 11.5.2014
Proti proudu řek, proti toku času na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Proti proudu řek, proti toku času

Poděbrady - medvědí česnek na břehu Labe
Vydáte-li se na jaře z Poděbrad po červené turistické značce kopírující p…
20.8.2018   Horké počasí víceméně úspěšně pokračuje,…
První květnová sobota a znovu naskakuji na koloběžku. Cílem je poslední…
V anglickém parku u zátoky Labe, nazývané Skupice byl upravený odpočinkový…
 Jedeme se podívat do obce Libice nad Cidlinou, která se nachází ve…
Evangelickou faru v Libici nad Cidlinou najdete na západním konci městýse,…
Historicko-archeologická expozice podává přehled od začátku slovanského osídlení regionu v šestém století do zániku Hradiska …
Katolickou faru v Libici nad Cidlinou najdete uprostřed návsi, mezi katoli…
Plavební komora na Labi v Poděbradech vznikla z potřeby, eliminovat…
Poděbrady jsou bezesporu městem zeleně. Jednou z lokalit určených pro…
Vznik Polabského muzea, podobně jako řady dalších muzeí, souvisel s…
V 10. století se v Libici nad Cidlinou nacházelo sídlo rodu Slavníkovců. Území…
Zámecká studna v Poděbradech se nalézá v jihovýchodním rohu vnitřního nád…
Při toulkách lázeňským městem Poděbrady se nezapomeňte stavit v zámecké restauraci Netopýr, kterou najdet…
Do zámku v Poděbradech se vchází z náměstí hlavní zámeckou bránou. Dnešní…
Severně od Jiřího náměstí v Poděbradech, za budovou Staré radnice stojí…
Jedeme do lázeňského města Poděbrady autem. "Na srdce jsou Poděbrady" zní nápis u hodin na kolonádě a i výlet sem potěší nejedno…
Když nemáme chuť lézt po kopcích ani procházet se přírodou, ale přesto si užít …
Kolem roku 1910 Ředitelství místních lázní zavedlo v…
Bülowův pramen- určen proutkařem baronem Bülowem v roce 1904 na vnitřním nádvoří zámku 3 metry od hlavní brány (současně sním určeny…
Zámek v Poděbradech.
Město Poděbrady vzniklo za Přemysla Otakara II. v polovině 13. století a…
V srdci historického lázeňského města Poděbrady otevírá své brány Film Legends Muzeum, jedinečný projekt svého druhu v Evropě. Zveme Vás na…
Kromě zámku Jiřího náměstí dominuje pomník Jiřího z Poděbrad od sochaře…
Květinové hodiny v Lázeňském parku v Poděbradech náleží již mnoho let ke…
Poděbrady - Eliščin pramen
„Eliščin Pramen" na lázeňské kolonádě v Poděbradech tryskal v měděné váze do skleněné půlkoule. Váza je umístěná na žulovém osmistěnu, který je zastřešen balda…
Mezi jezírkem Jordán a Kostelíčkem Nanebevzetí P. Marie v Poděbradech sto…
Poděbrady mají isvůj krásný lázeňský park, který vede od náměstí až k…
Poděbrady leží ve Středních Čechách, východním směrem od Prahy. P…
Zámek, který stojí při pravém břehu řeky Labe, je dominantou města Poděbrady na Nymbursku ve Středočeském kraji. Původní stavba zde stála již roku…