Procházka přes Palackého vrch a Střelecký kopec

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Palackého vrch (339 m n.m.) v brněnské části Žabovřesky je prvním vrchem, který jsem kdy navštívil v obleku a v kravatě díky zbylému času a náhlému rozhodnutí.

Na promoce konané v aule fakulty strojního inženýrství VUT jsme přijeli příliš brzy. Posedávat ve vestibulu nebo jet na otočku do centra moravské metropole se nám nechtělo, a tak jsme se rozhodli projít se na Palackého vrch, pod kterým celý kampus Vysokého učení technického leží.

O žádné velké převýšení ani náročný výstup se nejedná. Vycházíme ulicí U vodárny a necelý kilometr mírně stoupáme převážně po asfaltovém či jinak zpevněném povrchu. Přibližně po dvaceti minutách procházkovým tempem přicházíme na Palackého vrch. Stojíme na plácku obklopeném vzrostlými listnatými stromy. Výhled z vrchu proto není žádný. V severozápadní části plácku stojí od roku 1908 kamenný pomník na počest Františka Palackého, historika, politika a spisovatele. Jako dárce pomníku je v kameni vytesán sokol Tyrš. V roce 1994 byl pomník obnoven na náklady města Brna.

Z vrcholu pár desítek metrů poodcházíme k místu s alespoň omezeným výhledem. Můžeme se tak těšit z pohledu západním směrem ke Komínu a Bystrci.

Z Palackého vrchu se dámská část výpravy vrátila stejnou cestou zpět k výchozímu místu k fakultě strojního inženýrství v Technické ulici. Jejich obutí přeci jen neodpovídá mým dalším představám popojít nezpevněným terénem na Medlánecké kopce.

Dál pokračuji sám nejprve listnatým lesíkem, následně kolem sportovního areálu VUT a zahrádkářskou kolonií. Kousek před přírodní památkou Medlánecké kopce se napojuji na zeleně značenou turistickou cestu z Komína, která mne spolehlivě dovede ke kýženému cíli.

Detail desky
Detail desky  •  Foto: dupis

Vystoupám na větší ze dvou Medláneckých kopců, na Střelecký kopec (338 m n.m.). Výstup opět není nikterak prudký, dlouhý ani namáhavý. Z vrchu jsou už pěkné výhledy na více stran. Brňané Střeleckému kopci říkají Palačák. Tím přespolní neznalé turisty matou, protože Palačák (alias Střelecký kopec) není oficiální Palackého vrch.

O přírodní památce Medlánecké kopce se příliš rozepisovat nebudu. Píšu o ní na Turistice.cz v jiném příspěvku.

Už jen zmíním, že ze Střeleckého kopce jsem sestoupil k vysokoškolským kolejím Pod Palackého vrchem a Kolejní ulicí podél „zdi nářků“ se vrátil k fakultě strojního inženýrství, kde na mne již čekala dámská část výpravy.

V přízemí výškové budovy fakulty strojního inženýrství byl zajištěný prodej občerstvení.

Využili jsme času a poznali nová místa v Žabovřeskách (Palackého vrch) a Králově Poli (Střelecký kopec).

Celá popsaná trasa procházky měří 3,5 km a pomalým tempem jsem ji prošel za hodinu a čtvrt až hodinu a půl.

V Technické ulici u fakulty strojního inženýrství je parkování zdarma.

Poslední aktualizace: 29.12.2011
Procházka přes Palackého vrch a Střelecký kopec na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Procházka přes Palackého vrch a Střelecký kopec

Zeď nářků Pod Palackého vrchem
Dlouholetou tradici udržují absolventi fakult Vysokého učení technického v…
Nachází se u konečné zastávky tramvaje č. 12 Technologický park v Králově Poli. Začíná zde žlutě značená turistická cesta, která směřu…
Přírodní památku tvoří dva kopce. Menší Medlánecký (322 m n.m.) se nachází v brněnské městské části Medlánky a větší Střelecký (338…
Medlánecké kopce jsou přírodním parkem, který je tvořen dvěma samostatným…
Dva výrazné pahorky se nacházejí v severní části Palackého hřbetu…
Milovníci krásných vozů mohou do března příštího roku navštívit…
Trasa vycházky začíná v Medlánkách u radnice a v celé své délce vede…
Dle mého názoru skvělým tipem na výlet je Technické muzeum v Brně. Dá se…
Nachází se naproti Úřadu městské části u autobusové zastávky.…
Nachází se na severním okraji města Brna. Bývalá vesnice je od ro…
V Králově Poli, v severní části města Brna, se poblíž konečné trolejbusu…
Lokalita se nachází v severní části Brna ve čtvrti Medlánky ve sv…
Římskokatolický farní kostel svatého Vavřince se nachází na Kristenově ulici v brn…
Je považováno za hlavní náměstí sídlištní části Žabovřesk. Uprost…
Nachází se v brněnské městské části Medlánky na ulici Suchého…
Značná část brňáků, zejména pak královopoláků ví, že se jedná o s…
Výrazný vrch, dříve nazývaný Hausperk, se zvedá od řeky Svratky v…
Vycházka začíná u MHD Svratecká v Komíně (tramvaj linky 3 a 10), …
Už šestým rokem jsme pořádali Májový Vejšlap. Je to akce, která se koná pokaždé na jiném místě, účastní se jí různý počet výletníků…
Pro dříve narozené trocha nostalgických vzpomínek, pro mladší již…