Procházka pod zimními svahy Čerňavy

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody

V pátek k večeru přichází změna počasí : z oblohy se vytrácí těžká šedá mračna a jsou nahrazena tisíci blikajících hvězdiček. Zároveň se ochlazuje, což vše signalizuje, že zítra bude krásný den. Přiznám se, že jsme s tímto vývojem počasí vůbec nepočítali a tak se až na poslední chvíli rozhodujeme, že vyrazíme v sobotu někam do okolí na polodenní výlet. Naše volba padá na Tesák, Čerňavu a vodopádky a kaskády na Bystřičce. Ráno v 7.00 nám tam jede ze Zlína autobus a za konečnou stanici volíme zastávku v údolí Bystřice, nad níž se rozkládá rekreační areál jménem "Na Valaškách"...

Ačkoliv je od rána překrásný, téměř znovu zimní den, nás "výletníků" v buse moc nesedí. Na Zlínsku a i nad Lukovem jsou jižní svahy Hostýnských vrchů sněhuprosté, za Kašavou a okolo Držkové je ho ale ještě dost a dost i na export. A když vyjedeme nahoru na hřeben a pokračujeme serpentinami horské silnice k Trojáku a dál nahoru na Tesák, ocitá se náš veřejný dopravní prostředek v nefalšovaném zimním království. Svahy vrchů a kopců se prohýbají pod tíhou bílého snížku a my si připadáme jako někde Na Horách. Je sice fakt, že do těch opravdických nejbližších - do Beskyd a Jeseníků - je to od nás trochu z ruky, ale oblast Tesáku a Trojáku je pro Zlíňáky velmi přijatelnou "náhražkou" - vždyť nejvyšší vrcholy "Hostýnek" přesahují nadmořskou výšku 800 m ! ( Taky cestou vidíme, že na Trojáku se to u sjezdovky jen hemží nadšenými lyžovníky a plno je i u chaty na Tesáku ). My ale ještě sjíždíme množstvím krkolomných zákrut do hlubokého údolí Bystřice a vystupujeme na zastávce Na Valaškách.

Hned nad ní se nám nad hlavami vypíná koruna mohutného chráněného stromu dubu zimního. Po silnici pokračujeme směrem zpátky na Tesák. Tady v dolině je zima jak v morně a tak jsme docela rádi, že se můžeme zahřát mluvením a rychlou chůzí. Asi po 1 km odbočujeme ze silnice vpravo na lesní cestu, vedoucí okolo potoka Bystřice a pak na další, která nás vede pod Ostrou kupou Bludného k vodopádkům a kaskádám na Bystřičce. Sněhu je tu na cestě a všude kolem nás tolik, že se do něj místy boříme až do půl lýtek a já Janě gentlemansky prošlapávám cestu. Je to dobrá makačka a za chvilku jsme oba zpocení jak v maďarských termálech ! Konečně kaskádky !!

Jana dolů k hladině potoka nejde a pokračuje pod svahem Bludného - posetého četnými rozervanými skalisky a balvany - po lesní cestě nad vodopádky. Já - rozený průzkumník - se samozřejmě musím dobrodit sněhem až k prvním peřejím. Ještě kousek to jde kaňonkem potoka i proti jeho toku, pak je tu ale taková ledovica, že mně nepomožů ani kanady a tož sa pokorně vracám hore na cestu za mojů robů... Vody v potoce je v tomto období požehnaně a jednotlivé peřejky a katarakty jsou velice působivé, jen je tady dole v kaňonku stín - ( slunce se tu dostane až odpoledne ) - a tak se tu nedá fotit přesně podle našich představ. Pak vycházíme na loučku nad poslední kaskádkou. Tady nahoře se po louce potok líně kroutí v meandrech a nic nenasvědčuje tomu, že o pár metrů níž náhle zdivočí a v délce asi 80 metrů si hraje na "tiesňavu" ze slovenských hor !!

Jana si jde něco fotit kousek proti proudu. Já vrhnu poslední pohled na strmý svah Bludného, plného skalisek - je vidět i velká a mohutnější vrcholová skála - a pak jdu přes silnici a stoupám do svahu strmým chodníčkem ke konci dlouhého balvanového proudu. Je to největší takový jev u nás na Valašsku, samozřejmě je to PP a ten proud sem spadá až odshora od vrcholového skalnatého hřebene na Smrduté. Tady dole jsou dvě výraznější ukloněná pískovcová skaliska - já jim soukromě říkám "Malá a Velká Pisská věž" - bohužel až po ně se mi přes místy až půl metrový sníh brodit nechce a tak se brzy vracím dolů k silnici za manželkou. Můj původní plán : mírnějším svahem kopce vylézt na lesní cestu se zelenou značkou, vedoucí od Chvalčova na Smrdutou a Čerńavu, tím pádem padá a tak pokračujeme nahoru na Tesák po silnici.

Foto: Franta

Už za prvními zákrutami objevíme vlevo v balvanu umístěnou pamětní desku se jménem stavitele této horské silničky - ( stavba probíhala v období první republiky, silnice měla kromě strategicky vojenského významu též zpřístupnit srdce Hostýnských vrchů a umožnit vybudování nových rekreačních míst, což se na 100 % zdařilo ...) O něco výš vycházíme ze studeného údolí na prosluněné úbočí Čerňavy a nestačíme žasnout - a fotit - při pohledu na pohádkově nasvícenou zimní krajinu a bučinatý les okolo nás. A tak to pokračuje až po poslední zatáčkou pod Tesákem. Odtud už silnice pokračuje lesem smrkovým. Kousek pod vrcholem stoupání se s Janou domlouváme na tom, že já si ještě po lesní silničce odskočím pod Čerňavu - manželka neprotestuje, neboť ví, co si vzala za blázna - zhruba za hodinku se vrátím a ona si ještě něco vyfotí nahoře na Tesáku a pak na mne počká uvnitř ve staré hospodě...

Fajn ! Moc fajn ale není už cesta po silničce pokryté zledovatělým sněhem na rozcestí pod Čerňavou - čekal jsem naivně, že aspoň tady bude cesta prohrnutá ... K vrcholu hory není pěšinka vůbec prošlápnutá, když to zkusím, tak se okamžitě zabořím nad kolena do sněhu a levá zasněžená kanada mi vyčítavě říká : "Vidíš to,ty vole ?!? " Směrem ke Smrduté, vzdálené asi 2 km, vede jen lyžařská stopa. Co včil ? Rozhoduju se jít vedle té stopy aspoň kousek cesty. Místy je sníh zledovatělý a tak mne unese, místy se nečekaně probořím, ale není to tak strašné. Les nad silnicí a mnohá skaliska a balvany na jižním úbočí Čerňavy jsou fantasticky nasvícená. Pak mne míjí skupinka běžkařů a já pořád jdu a fotím a najednou jsem až u Smrduté. Ze zákruty cesty je mezi stromy dokonce vidět silueta chrámu na Hostýně !

Já ale dělám vlevo vbok a míjím ceduli PP na Smrduté a pak se jako správný horal brodím půlmetrovým sněhem, abych si mohl pořídit foto jedné z nejbizarnějších skal Hostýnských vrchů : tento pískovcový skalní pilíř, který vystupuje ze skalnatého hřebene, má z profilu podobu hlavy jakéhosi obra s našpulenýni rty !!!

Protože se mi nechce nazpět vracet tou špatně schůdnou cestou, rozhoduju se, že seběhnu dolů k silnici po jedné lesní svážnici a nahoru k Tesáku půjdu po silnici znovu úsekem, kterým jsme před pár hodinami prošli společně s Janou... Přiznávám, že tak debilní rozhodnutí jsem už dávno neučinil a osudem jsem za to byl vzápětí spravedlivě potrestán !! I když ta cesta lesní cestou vede dolů z kopce, jen co jsem doskákal sněhem ze strmého svahu Smrduté dolů k potoku, svážnice se napřímila a sněhu tu bylo tolik, že jsem se do něj místy propadal až nad kolena !! Nevím, jestli jste to někdy zkusili - brodit se skoro kilometr sněhem, sahající do výše 30 - 40 cm - ale věřte mi, že to nic příjemného nebylo a navíc mne tlačil čas !! Naprosto dehydrovaný a vyfluslý jak myší hovínko jsem konečně dosáhl silnice a s vlasy a tričkem zpoceným jak po návštěvě zubaře jsem zamířil nazpět ku Tesáku. Po těch "útrapách" mi cesta po asfaltce zpět do kopce připadala jako procházka rajskou zahradou ...

Manželka mne už netrpělivě čekala v útulném interiéru hospody ve staré chatě na Tesáku a udiveně na mne zírala, když jsem si napřed posunky objednal čepované nelko pivo a vyklopil ho skoro na ex do sebe a teprve pak se mi vrátila řeč a já mohl Janě vysvětlit, co mne tak zdrželo ... Protože ona už jedla, dal jsem si ještě na její radu dobrou fazolovou polévku. ( Rád bych spapal i nějaký další chutný chod, ale na to už jsme neměli čas, neboť jsme museli na bus ...)

Překvapilo nás, jaká je i v tak nízkých "horách", jako jsou Hostýnky,krásná zimní atmosféra a už víme, že se sem budeme i v tomto ročním období rádi vracet !

Foto: Franta

Jak na sviňu nabízali v restauraci na Tesáku kančí guláš a jiné podobné dobrotiska a já sem ho kvůli mojém "blbnutí" pod Smrdutů a kvůli tom, že nám jél za chvilku bus do Zlína, nemohl ani okoštovat !!!

Poslední aktualizace: 4.3.2012
Procházka pod zimními svahy Čerňavy na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Procházka pod zimními svahy Čerňavy

Čerňava - skalky nad lesní silničkou
  Hezkou ukázku "čerňavského kamení" můžeme vcelku pohodlně shlédnout,…
   Zůstane asi navždy nezodpovězenou otázkou, jak a proč získal tento…
    Ráno obouvám kanady, v bufetu si kupuju bohatou svačinu a usedám do busu na Tesák. Na dnešní den - je úterý při konci měsíce dubna 06 - jsem si …
Kaskády na Bystřičce - Hostýnské vrchy
Ačkoliv je to k nevíře, i kousek od Zlína se můžeme zaposlouchat do šumění a hukotu kaskád a malých vodopádků. Lokalita se nachází v…
  Největší okrasou "balvanového proudu," nacházejícího se v PP Smrdutá v j…
   Hostýnské vrchy jsou částí Hostýnsko - Vsetínských vrchů, které jsou…
Skály Bludného a jeho prales
 O vrchu Bludném, tedy o jeho vrcholovém skalisku, jehož podoba vzdáleně…
  Posledními objekty neživé přírody, které v počtu víc jak hojném fňukají a stěžují si, že je počet ikonek na mapách.cz je znázorňuj…
Narazíme na něj u silnice vedoucí z Tesáku do Bystřice pod Hostýnem, pod…
  O přírodní památce Smrdutá v Hostýnských vrších, o jejích skalách a jes…
  Daleko známější kopec stejného jména se nachází - (taktéž v Hostýnských…
 Nám, kteří milujeme šumění horských kaskád a hukot vodopádů - (a jsme př…
  Když se po letošním druhém květnovém státním svátku budím do sobotního…
  Tak dlouho jsem líčil krásy Hostýnských vrchů svému mladšímu kolegovi z práce, až nakonec neodolal a rozhodl se podniknout jeden výlet s námi. Je po…
Název pochází pravděpodobně z "tesání dřeva" v místních lesích. Za bystři…
Vyjet na kole z Chvalčova až na Tesák je dřina. Kdo zkusil, potvrdí. Ne…
Ráno tady už nemáme kam jít, na obě strany hřebene jsme se už pod…
    Horu Čerňavu (844 m) tvoří mohutný táhlý hřbet, který je dobře…
   Pomalu se blíží čas, kdy se dnešní tropický den přehoupne do své druhé…
Poslední dubnovou sobotu jsem podnikl výšlap rozdělený do dvou částí: nej…