Procházka po Dolní Lukavici

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Autobusem z Přeštic jsme dojeli do obce Dolní Lukavice. Jedná se o větší obec, která překvapí množstvím historických památek.

Dolní Lukavice leží asi 3 km severně od Přeštic. První zmínka pochází z roku 1216. Nejzajímavější je období, kdy panství spravoval rod Morzinů. Z jejich iniciativy byl vybudován rozlehlý barokní zámek. Stavbou byl pověřen plzeňský architekt Jakub Auguston. Zámek se stal i kulturním centrem oblasti. Morzinové měli rádi hudbu, prý si vydržovali vlastní orchestr, jehož kapelníkem byl krátce i známý hudební skladatel Joseph Haydn. Dnes se na jeho počest koná každý rok v září festival vážné hudby Haydnovy hudební slavnosti. Zámek je v soukromých rukou a pro veřejnost nepřístupný.

Z autobusu jsme vystoupili na návsi, které dominuje Kostel Sv. Petra a Pavla. Původem je gotický, v baroku byl přestavěn. Zajímavostí je, že je v něm uloženo srdce vlastníka zámku hraběte Ferdinanda z Morzinu a Marie Rajské z Dubnice. Vlevo do kostela stojí klasicistní fara a před ní barokní Socha sv. Jana Nepomuckého.

V nově upraveném parčíku u kostela najdeme barokní sloupková muka. Jsou rovněž nově opravena. Naproti přes silnici chátrá hospodářský areál zámku s bývalým pivovarem.

Okolo zámku jsme prošli do anglického parku. Na břehu zámeckého rybníka roste nejmohutnější exemplář exotického stromu tisovce dvouřadého. Památným stromem byl vyhlášen v roce 2010. Zámecký park postupně přechází v bývalou bažantnici. Na jejím konci jsme narazili na kapličku se sochou P. Marie.

Vrátili jsme se zpět na náves a po silnici směrem na Lišice pokračovali kousek za ves k židovskému hřbitovu. Ten najdeme položen ve strmé stráni v těsném sousedství současného hřbitova. Založen byl již roku 1654. Ze stráně nad hřbitovem je pěkný výhled do úhlavského údolí, na hřeben lesa Hájsko nad řekou Úhlavou a bílý kostel na Prusinách.

Dále jsme se vydali ke dvěma sochám patronů dolnolukavického kostela. Socha sv. Pavla stojí u silnice na Horní Lukavici a socha sv. Petra na konci vsi ve směru na Dnešice. Obě památky byly nedávno restaurovány a upraveno jejich okolí. Patří do souboru 10 památek drobné sakrální architektury na Dolnolukavicku, které se s přispěním Evropské unie podařilo zrestaurovat.

Za zmínku stojí ještě budova bývalé kontribuční sýpky. Najdeme ji směrem na Horní Lukavici a bohužel dnes chátrá. Kontribuční sýpky byly zakládány za panování císaře Františka Josefa II. Sloužily k uskladnění obilí, které místní obyvatelé odváděli jako povinnou naturální daň státu.

Možnost ubytování je přímo v Dolní Lukavici v novém penzionu Haydnův dům.

Libily se nám zrestaurované sochy svatých Petra a Pavla. Velice nás potěšil projekt obce Dolní Lukavice na záchranu drobných sakrálních památek. Na jeho základě se podařilo zrekonstruovat i památky v okolí - např. v obci Krasavce, v Lišicích a křížek u Zlína. Více o projektu je možné se dozvědět na internet. stránkách obce Dolní Lukavice v sekci "Turistika" a podsekci "Procházka za lukavickými světci".

Naproti tomu na zámek (v soukromých rukou), park a na zchátralé hospodářské budovy zámku s pivovarem není pěkný pohled. Hlavně hospodářské budovy jsou v dezolátním stavu.

Do Dolní Lukavice je možné i o víkendu se dostat autobusem, linkou Přeštice - Nebílovy - Plzeň a zpět.

Poslední aktualizace: 14.12.2011
Procházka po Dolní Lukavici na mapě
Autor: slaja

Příspěvky z okolí Procházka po Dolní Lukavici

Dolní Lukavice - zajímavosti obce
Obec Dolní Lukavice se nachází 20 km na jih od Plzně na západním břehu řeky…
Barokní zámek stojí na okraji parku v jižní části vsi Dolní Lukavice na…
Z Dolní Lukavice na jižním Plzeňsku jsme se vydali na odpolední asi 8…
  Současná vedra delším cestám moc nepřejí a tak nezbývá nic jiného, než…
Přeštice leží v Západních Čechách, jižním směrem od Plzně. Město se rozkl…
Přeštický kostel je významnou barokní památkou a současně krajinnou dominantou. Byl postaven v letech 1750 – 1775 podle plánů jednoho z…
Na kopci Ticholovci nedaleko Přeštic je Skála, na které je namalován sv.…
Hned na začátek je třeba podotknout, že se nejedná o známé pražské…
Muzeum se nedá přehlédnout. Nachází se hned u hlavní silnice č. 27 Plzeň -…
Barokní kostel stojící po levé straně hlavní silnice z Plzně na…
Tak už tady máme zase koronavirový nouzový stav – pro změnu podzimní. Opět máme omezovat setkávání, ale chodit do přírody. Teď je to…
Výchozím místem našeho krátkého zimního výletu se stalo město Přeštice na…
Zámek Lužany stojí uprostřed lužních lesů na břehu řeky Úhlavy. Zámek Lužany se nachází nedal…
Zámek Lužany
Zámek Lužany leží ve stejnojmenné obci asi 4 km od Přeštic. Původně…
Konečně jsme se zbavili nouzového stavu a tím pádem se můžeme pohybovat i …
Romantické zříceniny hradu Skála se ukrývají v hlubokém lese na členitém buližníkovém hřebenu poblíž Přeštic na Plzeňsku. Dispozice…
Naše společná cesta začíná na Exitu 73 dálnice D5. Odtud směřujeme směrem…
Barokní Zámek Nebílovy stojí uprostřed stejnojmenné vsi v Plzeňském k…
Turisty neprávem opomíjený a relativně neznámý zámek Nebílovy je …
První vyhlídková věž byla na Kožichu postavena už v roce 1865, byla…