Procházka na Zlínské Paseky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Omylem natočený budík nás budí ze sna poslední květnovou neděli už v 6 hodin ráno. Za okny už dávno začal další "protivný" slunečný den, je škoda toho nevyužít a tak skáčeme z postelí a po rychlé snídani a kafíčku vyrážíme na kratší procházku Zlínem. Tentokrát se chceme toulat Jarní přírodou, naštěstí kvůli tomu nemusíme opouštět katastr města Zlína. Stačí zamířit na některou z městských periférií - největší valašské město je totiž obklíčeno malebnými kopci, loukami a lesy ze všech stran. Máti Příroda dokonce vysílá svá nenechavé prstíky či tykadélka až do samotného zlínského centra ...

Přes sídliště Jižní Svahy zamíříme napřed k velkému dětskému hřišti. Děcko, kopající do balónu byste tady asi hledali marně ! Zato je velká betonová stěna nad hřištěm vyzdobena díly zlínských sprejerů. Několik mladíků tady zrovna tvoří své další dílko - je třeba uznat, že mají talent a velké výtvarné nadání : tady vznikají opravdické obrazy "sgrafiti" a ne ty ubohé čmáranice, které "zdobí" opravenou fasádu blízké školy a okolních domů ...

Mezi věžovitými panelovými domy sídliště sestoupíme až dolů na Paseckou ulici. Je tu rozcestí, ze kterého vybíhá cesta do "skryté" čtvrti Mokrá. Je vzdálena asi 3 km od středu města a kdysi bývala součástí obce Mladcová, která se rozkládá na vrcholu kopce nad ní. Mokrá je tvořena dvojdomky a jednodomky, které byly vystavěny ve válečných letech ( 1940 - 41), v komunistických 80.letech zde přibylo menší sídliště a zbytek zástavby tvoří staré i nové rodinné domky a vily. Ty se spolu s garážemi šplhají po stráni až pod vrchol kopce, na němž jsou už vidět domky Mladcové a vše dneska tvoří jednotný celek.

Foto: Franta

My vyrážíme kousek po Pasecké a pak odbočujem slepou ulicí doleva směrem k ulicím Na Kopci a pod Ostrou Horku. Míjíme několik hezkých domů se zahradami, cesta končí a vzhůru na vrchol ostrohu už pokračuje jen vyšlapaný chodník. Vede ale vzhůru lesem a přes vyhlídkovou louku, ze které se nám otevírají hezké pohledy na střed Zlína a hradbu Vizovických vrchů, neobvyklé scenérie sídliště Jižních Svahů a na větší část čtvrti Mokrá.

Ještě závěrečné stoupání a stojíme na hřebenu, po kterém prochází ulice s jednostrannou řadou hezkých vilek s malebnými předzahrádkami. Květinová výzdoba se nachází hned u cesty i na druhé straně ulice. Na tuto stranu spadají dolů k Pasecké ulici Stráně pokryté loukami a sady. My ještě nakoukneme do jedné slepé ulice vlevo, kde můžeme na jednom pozemku spatřit opravdickou starou roubenou stodolu a pak pokračujeme na rozcestí pod velkým lánem pole.

Od posledního domku vlevo nás přichází pozdravit malý psík, fotíme si rozkvetlé vlčí máky a pak po silničce vpravo k nové zástavbě a k vlastním Zlínským pasekám.

Foto: Franta

Bývaly zde po Stráních v minulosti rozhozeny shluky venkovských domů s hospodářskými staveními, původně roztroušenými na západ i na východ nad hluboce zaříznutým údolím Paseckého potoka. To vše je samozřejmě už dávno minulostí - jako houby po dešti tu všude rostou - mezi starou zástavbou - domy a vilky nové, dole v údolí poblíž hospody stojí dokonce nový moderní činžový dům, na kopci zase vznikají novodové "řadovky".

Toto vše je ale obklopeno bohatou přírodní zelení a když dole pod sebou na louce vidíme sekáče trávy, ohánějící se doopravdickou historickou kosou, na člověka dýchne atmosféra dávných časů a vzpomínek - vždyť za mých mladých let byly benzínové sekačky a křovinořezy čirou utopií ! Doma v Brumově jsme měli dvě kosy a tata naučil všechny svoje tři syny "umění" kosit. Měli jsme kromě pole totiž i kus louky, naši králíci měli hlad a trávu si vyžadovali denně ...)

Pak nás čeká sestup po chodníčku k jednomu kouzelnému zlínskému zátiší - tož tady se snad fakticky zastavil čas : vedle staré roubené stodoly s rezí prohlodanou maringotkou zde v prudké stráni najdeme kapličku Panny Marie, obklopenou lavečkami. Hned pod kaplí stojí kříž s podobiznami obětí obou světových válek, o kus níž vidíme před stavením starou vodní pumpu. Když přivřeme zraky, abychom neviděli domy panelového sídliště v pozadí, tak je to tu naozaj ako na dedine ...

Pokračujeme chodníkem dolů na Paseckou ulici a pak ještě napříč sídlištěm Jižní Svahy okolo komplexu budov základní a střední školy k zbrusu novým moderním výškovým domům a odtud už cesta domů ...

Protože tato několikahodinová procházka probíhala na dohled naší "domoviny", před cestou jsme se posilnili snídaní a po návratu nás čekal nedělní oběd, vyrazili jsme nalehko jen s fotoaparáty.

Hospůdek a restaurací je ale v celé oblasti dost ...

Překvapila nás romantická a téměř venkovská zákoutí v místech, kde by to nikdo nečekal a také zajímavé a neobvyklé výhledy. ( Jen ty nešťastné dráty elektrického a "jiného" vedení, ztrpčujících fotografům život skoro na všech nejpůvabnějších zákoutích !!)

Tento výlet je vhodný pro všechny vrstvy obyvatelstva, protože za něj nezaplatíte ani 1 korunu !

Poslední aktualizace: 3.6.2012
Procházka na Zlínské Paseky na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Procházka na Zlínské Paseky

Zlín Paseky - Hospoda U Singrů
Na doplnění tekutin místním obyvatelům či turistům a cykloturistům po…
   Toto největší zlínské sídliště je vlastně "městem ve městě," neboť ho…
Vlna tropického vedra, která naši republiku „zaplavila“ v půlce července,…
 Zlín není zrovna městem kostelů... a sakrální památky v centru města by…
Hezkou ukázkou toho, jak může vypadat moderní bytové obydlí pro vícero…
Nedaleko našeho bydliště ve Zlíně jsme si s manželem udělali…
 Už dlouho předlouho toužíme my, Zlíňané, po aquaparku, ale tohle přání zatím nebylo městskými radními vyslyšeno. Namísto něj se pře…
Nachází se v horní části Jižních Svahů, největšího to zlínského sídliště,…
Chcete - li jit ve Zlíně na dobrý oběd, navštivte restauraci Vyhlídka v…
Místní část Zlína - sídliště Jižní Svahy má své nové vyhřívané koupaliště…
Kdo by se na chvíli nechtěl podívat do pohádky ? Ve Zlíně nad…
V horní části největšího zlínského sídliště Jižní Svahy se nachází Ce…
Vánoční prosincový den na Štěpána nás konečně překvapil první sníh, ráno…
Místní část Jižní Svahy  ve Zlíně má svou novou Cukrárnu- kavárnu…
Pro milovníky dobrého vína je ve Zlíně - v městské části Jižní svahy otev…
V ještě nedokončeném Centrálním parku jsem se procházel naposled před…
Kostel Panny Marie Pomocnice křesťanů na největším zlínském sídlišti Jižní…
Tentokrát se vydáváme na vycházku po nejbližším okolí města Zlína, ve…
Kdo zavítá do centra našeho krajského města poprvé a upře své zraky smě…
   Sobotní dopoledne je kalné a na ospalý Zlín se shora tlačí mraky nízké…