Procházka Moravskou Třebovou

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Vlakem od Městečka Trnávky sem přijíždíme v 16.45 a protože nám poslední spoj jede už po 19.hodině, tak máme na prohlídku města pouhé 2 hodiny !!

Na nádraží marně hledáme mapu nebo tur.rozcestník - asi je někde důmyslně ukrytý, aby nepřišel k úhoně. Směrem do města sice vybíhá červená značka, ale bůhvíkam vede a tak - protože máme opravdu málo času - zatnu zuby, zapomenu na turistickou hrdost a raději se jedné paní ptám na nejbližší cestu do centra.

Foto: Franta

Po hlavní třídě okolo moc hezké vilky jednoho bohatého průmyslníka z 1.republiky přicházíme k autobusovému nádraží a kol městského úřadu vstupujeme na Moravskotřebíčské náměstí. Tmavá mračna na obloze dovolí vyklouznout slunci, aby nám řádně osvítilo tu nádheru : mimořádně rozlehlé skvostné náměstí s velkým morovým sloupem, kašnou, městskými věžemi a měšťanskými domy s nádhernými fasádami nám úplně vyrazí dech !!!

Myslím, že by zaskočilo i leckterému gurmánovi historických památek ! Po prohlídce náměstí a přilehlých uliček a kostelů přicházíme odzadu k další pozoruhodnosti - zámku s mimořádně cenným renesančním portálem a nádhernými arkádami. Zámek je trojkřídlý - o to víc vynikají nádherné oblouky v kontrastu s nádvořím, je veřejnosti přístupný a nabízí několik okruhů : alchymistickou dílnu, středověkou mučírnu, archeologicko - mineralogickou expozici, Selskou jizbu a Poklady Moravské Třebové. Určitě si tu každý vybere dle svého gusta, nám ale zbyly jen oči pro pláč, protože je téměř 18 hodin a všechny okruhy už jsou pro veřejnost uzavřeny ! Takže příště !!!

Vracíme se zpět na náměstí a další historická ulice se zajímavou novodobou dlažbou nás vede ke kostelu s červenobílou fasádou. Pak už směr nádraží, na kafé v zakouřené hospodě 5.cenové skupiny a s velkou lítostí odjezd motoráčkem do České Třebové, kde hodina čekání na Zlínský expres a odjezd - ( už za tmy ) - k domovu...

Ve vlaku rekapitulace dnešního výletu : viděli jsme 3 nádherná místa, z nichž každé stojí za samostatný výlet. Turisticky opomíjená Česká Třebová nás překvapila svou malebností, rozmanitostí a novodobou architekturou a také jedním z nejkrásnějších parků u nás - Javorkami. Městečko Trnávka nám umožnilo seznámení s oblastí Malé Hané a podhůřím Třebovských stěn, jejichž kuesta hodně připomíná tu v naší zemi asi nejznámější - hřeben Broumovských stěn nad Náchodem. A viděli jsme též velmi romantickou zříceninu hradu Cimburka. Město Moravská Třebová nás jedním skokem vrhlo do pohádky o renesanci a myslíme si, že jeho náměstí je jedním z nejkrásnějších u nás ...

Na jídlo nebyl kvůli vizuálním zážitkům a kochání se čas ...

Foto: Franta

Město vzniklo v pol.13.století na zelené louce s pravidelným uspořádáním ulic a náměstí. Největší slávy arozmachu dosáhlo za vlády pánů ze Žerotína a Boskovic a z této doby se zachovaly ty skvosty, které můžeme dnes obdivovat. Fasády domů sice nejsou původní, město postihly četné požáry a je poznat, že se na přestavbách znatelně podepsalo i baroko. Mnohé měšťanské domy mají ale dosud zachované renesanční a gotické mázhausy. Toto vše s náměstím i zámkem je pohádkově krásné a až neskutečné ... Škoda jen, že zatím naše vláda nepřijala zákon, který konečně vymete z center historických měst parkující vozy a zmizí tam i dopravní značky a reklamy !!

Ne všichni turisté sem přijíždějí autem, busové nádraží se nachází v centru, ale to vlakové až na periférii a chtělo by to viditelné mapy a orientaci - to jen tak na okraj, páni městští radní ...

Ceny na jednotlivé tématické okruhy se pohybují kolem 30 kč za dospělého a děti mají slevu, Poklady Moravské Třebové za 60 kč ...

Poslední aktualizace: 5.7.2011
Procházka Moravskou Třebovou na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Procházka Moravskou Třebovou

Moravská Třebová
Moravská Třebová leží na Severní Moravě a na pomyslné hranici mez…
Ve městě Moravská Třebová je ukryto mnoho druhů architektury, s…
Původně obepínaly hradby celou historickou část města. Pocházely…
Městské muzeum v Moravské Třebové je obklopeno malým parkem, kter…
Že je Moravská Třebová městem kulturním není třeba dlouho pochybovat. Snad v minulém režimu tento fakt zastíral neutěšený stav zdejšího zámku, ale to…
Nachází se západně od historického centra a je součástí františká…
Mezi Moravou a Čechami SZ od Olomouce se pod západními vrcholky…
Pravidelné celodenní cyklovýlety do Moravské Třebové jsme vždy po…
Tento tip na celodenní výlet nás zavede do oblasti zemské hranice Č…
Stojí na jižním okraji Masarykova náměstí a svou věží vytváří jednu z dominant města. Byla postavena koncem 15. století v pozdně gotickém slohu a v…
Středa 20. 10. 2021 V noci se skutečně zatáhlo, ale nepršelo. Vstáváme v…
Moravská Třebová patří k pozoruhodným městským památkovým…
Zábavu pod širým nebem s nemalým naučným nábojem v re…
 Když se řekne renesance, většině z nás v hlavě naskočí představa slunné…
  Moravská Třebová je známa jako město renesance, neboť se v ní z tohoto…
Moravská Třebová (též známá pod přezdívkou Moravské…
O faktu, že Moravská Třebová je renesanční perlou Moravy (ač tedy v…
Při návštěvě jednoho z nejvýznamnějších renesančních zámku v ČR če…
Zámek v Moravské Třebové patří k nejvýznamnějším renesančním pamá…
Čirou náhodou projíždíme západomoravským městem Moravská Třebová,…
Renesanční zámek se nachází ve městě Moravská Třebová na Svitavsku v Par…
Zámek v Moravské Třebové byl vystavěn na místě původního gotického hradu.…
Na nádvoří moravskotřebovského zámku v obklopení renesančních nebo už…
Zámecké zahrady v dnešní podobě tvoří nejnižší a zároveň nejjižně…
Kdo někdy zavítal do Moravské Třebové a pozorně se díval, mi dá za pravdu, že město i s blízkým okolím nešetří památkovými objekty, ale nakonec i díky …
Moravská Třebová – zámecký portál, nejstarší renesanční památka v ČR
Zámek v Moravské Třebové je považován za jednu z nejkrásnějších a nejcennějších památek období renesance a manýrismu na území české republiky.  Na…
Tato, částečně nadzemní, ale převážně již undergroundová, atrakce je originálním dílem skládačky prohlídkových okruhů jednoho z nejvýznamnějších a…
Jedná se o barokní zvlněnou stěnu, třemi krucifixy před ní, sochou Krista, žehnajícího Boha Otce nad ní a sochami Madony, Jana Evangelisty a dvou…
  Při našem pobytu v Moravské Třebové nám byla, mimo jiné, doporučena vy…