Procházka Liptálem - (1.část)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Velcome
Velcome  •  Foto: Franta

Je velmi malebné srpnové ráno. Po našich předchozích seznámeních s obcí Jasenná se dnes rozhodujeme pro návštěvu "konkurenčního" Liptálu. Před 7.hodinou nasedáme do busu a jedeme ze Zlína na Vizovice. Tady odbočujeme k severu, projíždíme Lutoninou a Jasennou a z jejího horního konce stoupáme serpentinami do sedla na Syrákově, "přizdobeného" motelem. Dál už nás čeká jen sjezd dolů do Liptálu a tak zapínám přehrávač paměťové karty, zabudované v mém mozku, abych si v rychlosti osvěžil některé informace o Liptále, které jsem do ní nabušil četbou turistické literatury a nějakých těch webových stránek na internetu. Tak tedy za prvé: slovo Liptál, ze kterého doslova vyzařuje pravá jadrná valašština, není originální, ale je to jen lidová zkomolenina německého názvu Liebenthal, které přeloženo do češtiny - označuje sídlo v okolí malebného toku říčky Rokytenky jako "milé údolí" či "údolí lásky." Poprvé je Liptál připomínán r. 1361 a na nejstarší pečeti je vyobrazeno lidské srdce, šikmo protknuté šípem. Dědina původně patřila k majetku cisterciáckého kláštera ve Vizovicích, později se stala součástí vsetínského panství a od roku 1661 se stala panstvím samostatným. V 17.století se její rozdivočelí evangeličtí obyvatelé zapojili do Valašského povstání a za odměny za tuto aktivitu se od vítězů dočkali vypálení své obce. Na počátku 18.století nastává ekonomický rozmach - kromě panského mlýna, palírny a pily jsou tu dva rovněž prosperující dvory. O něco později Liptál získává právo výročních trhů a neoficiálně se označuje jako městečko. I přes zřízení pobočky na ohýbaný nábytek firmou Thonet ale začíná řada občanů odcházet za prací za "velkou louži" a tento odliv Valachů do Ameriky zastaví až vypuknutí I.světové války. V té druhé světové válce obyvatelé Liptálu podporují partyzány, kteří od léta 1944 vyvíjeli činnost na blízkých Chléviskách - v obci najdeme hned 3 pomníky padlých hrdinů : M.Cedidly, majora B.Bašinského a partyzána J.Daně - (okolo toho jsme později šli). Ale ke konfliktu s fašisty došlo už po atentátu na Heydricha, kdy tu při domovních prohlídkách Němci zadrželi 64 nepřihlášených osob, které před nimi stateční Liptáňané ukrývali. Po válce nastal další odliv lidí - část obyvatel uposlechla výzvy k osídlení pohraničí a zvolila si za svůj nový domov Jesenicko, hlavně Domašov - a tak zde dnes žije necelých 1 500 obyvatel...

Protože se blíží zastávka Liptál střed, vypínám mozek a chystáme se na výstup. U kryté zastávky mne osloví turistka s holemi a ptá se, jak se dostane k Rozhledně Vartovna. No to se ptá toho pravého, vždyť já jsem tu dnes poprvé ! Po nahlédnutí do mapy ji ale mohu informovat, že se tam dostane po zelené značce, odbočující o něco dál po silnici z centra obce. Turistka tedy stoupá po silnici směrem, kudy jsme sem přijeli a my v překrásném ránu odbočujeme z hlavní naproti do středu Liptálu. Vítá nás zde stylový valašský poutač - sloup, vedle visí informace o známých, ale již proběhlých folklórních slavnostech s mezinárodní účastí a otvírá se nám odtud pohled na část obce s několika atraktivními památkami. Nalevo od nás se nachází zámek s torzem bývalého velkého parku, před námi za říčkou Rokytenkou vidíme restauraci, vlevo pomníky a budovu obecního úřadu, napravo pak hřbitov a z něj vystupující stavbu klasicistního kostelíka sv.Michaela, archanděla.

Foto: Franta

Přecházíme tedy most a vstupujeme do "centra." Zatímco ještě před chvilkou jsme se mohli uradovat z krásného fotogenického osvětlení, jen o maličko později bučíme nevolí, neboť všechny důležité historického objekty se samozřejmě nacházejí v protisvětle! Zatímco Jana si fotí restauraci s pizzérií, já spěchám ke kostelíku. Vchod je otevřený, a tak se chystám pořídit fotografii interiéru, ale zarazí mne paní, která tam uklízí: "A za jakým účelem?" Vysvětlím jí, že jsme s manželkou přispěvatelé webu Turistiky a paní pak pospíchá uklidit oltář - "protože sú tam popadané kvítka" - a já ji marně vysvětluju, že to na takovou dálku vůbec nebude vidět! Pak se jí ptám, jestli náhodou neví, odkud vznikly názvy Baťková a Chléviska na kopci za Liptálem. Paní kroutí hlavou, že neví, ale pak mne odkáže na bývalého starostu Vaculíka, "kerý prý ví všecko, protože sa o tyto věci furt zajímá a prý nepochopí, jak može bývať na takovém škaredém místě!" A popisuje mi, kde ho při cestě dědinou najdeme. Poděkuju za ochotu a vracím se k manželce. Vracíme se přes potok do té úzké zbylé části parku před Liptálským zámkem. Ten se nyní nachází ve značně zbědovaném stavu a nevyužit chátrá, ale na přelomu 17. a 18. století, kdy vznikl na místě bývalého fojtství, to byla pěkná barokní 2-křídlá patrová budova s mansardovou střechou. Byla obklopena nejen rozsáhlým anglickým parkem, ale lipová alej zámek spojovala ještě s bažantnicí a daňčí oborou. Později zámek proměnil svůj vnější vzhled přestavbou v empírovém slohu. Posledním zámeckým pánem se stal Alexander von Brandenstein - Zeppelin, který se oženil se dcerou slavného vynálezce vzducholodí - Helenou. (Docela by mne zajímalo, jestli tchán pozval zeťáka na některou ze svých zkušebních vzduchoplaveb.) Po II.světové válce byl zámek s pozemky zkonfiskován a dvůr i velká část parku musela ustoupit hospodářským budovám nově vzniklého JZD a novodobějším stavbám. Alespoň že je ta zbývající nepatrná část zámeckého parku dnes vzorně upravena. Kromě pohledu na okrasné dřeviny a posezení na lavičkách tu dnes návštěvník nalezne pomník Janu Kobzáňovi. Slavný valašský malíř, grafik a spisovatel je známý především svou kouzelnou knihou "O zbojníkoch a pokladoch" (kterou si sám ilustroval), ale málokdo ví, že je také autorem spisu "U počátku vod," který je mozaikou vzpomínek, lidového vyprávění a starých pověstí...

Po prohlídce parku přecházíme přes Rokytenku k pomníku Padlým I. a II. světové války a pomníku "tatíčka" Masaryka. Tady využíváme otevřeného řeznictví k zakoupení chutné svačiny a pečiva a jen o pár metrů dál přicházíme před budovu Obecního úřadu. Je docela hezká, ale naprosto jedinečný je dřevěný sloup před ní, který je naprosto originální "sochařskou minigalerií" : na sloupu můžeme vidět celkem 17 překrásných reliéfů ze života valašského lidu a před nepřízní počasí jsou chráněny na vrcholu sloupu umístěným typickým valašským klobúkem. Zajímavá je historie tohoto díla: když se v Liptále v obci rozšiřovala silnice, musely při tom být pokáceny také některé stoleté jasany a lípy. Starosta Vaculík tehdy jeden strom nenechal odvézt na pilu, ale oslovil uměleckého řezbáře Zdeňka Matyáše z Valašských Klobouk. Díky němu se Liptál může od roku 2008 chlubit unikátní "sochou," která jistě o hodně zvýšila turistickou atraktivitu této obce! Po pečlivé prohlídce jednotlivých motivů na sloupu, dnes nazývaným "Stromem života", se loučíme s centrem Liptálu a dál pokračujeme v prohlídce dědiny po zelené turistické značce proti toku Rokytenky.

V první fázi výletu jsme se stavili před cestou v bufetu ve Zlíně a čerstvou uzeninu a pečivo jsme zakoupili přímo v Liptále. Mají tady restauraci, ta byla v brzkých ranních hodinách samozřejmě ještě nefunkční.

Maličké centrum obce je doslova nabité turistickými zajímavostmi a než jsme si vše prohlédli a nafotili, strávili jsme tu nějaký ten čas. Moc se nám tu - (i díky krásnému nasvícení) - líbilo a už se nemůžeme dočkat, co dalšího zajímavého uvidíme v Liptále mimo střed obce.

Platili jsme jen za bus ze Zlína do Liptálu a za svačinu v obchodě.

Poslední aktualizace: 19.9.2014
Procházka Liptálem - (1.část) na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Procházka Liptálem - (1.část)

Chata Pančava na Baťkové
Turistická chata Pančava leží nad Liptálem na hřebenu táhnoucím se od…
Zhruba kilometr pod kopcem Vartovna se stejnojmennou rozhlednou se po…
   Po dostatečném poobdivování "Stromu života" pokračujeme Liptálem proti…
Liptál - zámek a jeho zahrada
  Liptál. Zkuste si to slovo vyslovit... a přímo na jazyku cítíte, jak to…
  V roce 2008 vyrostl před obecním úřadem pěkné valašské obce Liptál u Vse…
Valašsko nás okouzlilo svou malebnou krajinou a starými…
Tak jako u vycházky VI startujeme v centru Liptálu a stejně se vydáme po…
Další vycházka přírodou Hostýnských vrchů, jak hustými lesy a loukami se samotami, tak i osídlenou zástavbou valašských obcí.…
  Tak jako v sousední obci Jasenné, tak i ve starobylé obci Liptál může…
Nevelká obec Liptál leží u levého břehu přítoku Vsetínské Bečvy JZ…
Obcí přicházíme až k jejímu konci, kde se zastavujeme u zastávky autobusu, …
Mesto Kelč má dve hlavné sakrálne pamiatky - kostoly, jedným z nich je…
    Nejprve trocha historie obce Liptál, přes níž se dostaneme k hlavnímu…
  Nachází se v nadmořské výšce 506 m a od západu k východu jím prochází…
Významné turistické místo Syrákov leží u hlavní silnice Vsetín - Zlí…
   Ráno se stavujeme v bufetu na polévku "…
 Přibližně v polovině zeleně značené tur.trasy z Liptálu na Baťkovou a Chléviska narazíme u silničky na novodobý pomník patrona…
   Předchozí několikadenní sněžení a následné vyjasnění - provázené…
Rozhledna Vartovna
Nad valašskou obcí Seninka na kopci Vartovna byla v listopadu 2009 otevřena kovová rozhledna. Vyhlídková věž o výšce 37 metrů je…
  Poslední neděli loňského roku jsem překonal povánoční lenost, vzbudil s…