Procházka Lanškrounem

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Dnes je "zlatá neděle". V obchodech právě vrcholí předvánoční mumraj a hodní páni obchodníci lákají lid na akční ceny produktů, zaokrouhlovaných na "baťovské" numero a u těch nejdrobnějších, označených cenou např. "19.90", si už totálně zblblý národ ani neuvědomí, že je to lež jako věž : desetníkům, dvacetníkům a dokonce i padesátihaléřovým mincím už u nás přece dávno odzvonila hrana ! Po krásném balíčku pod stromeček od naší vlády - zvýšení DPH v následujícím roce - a po předchozích hektických dnech, kdy jsem s manželkou lítal po obchodech a plnil funkci himalájského nosiče se dnes s radostí uvolím stvořit nedělní oběd a nechávám Janu, ať si svoji poslední spanilou jízdu po zlínských obchodech vychutná sama. Já jsem dal péct masíčko, otvírám počítač a své myšlénky a v duchu se vracím do jednoho krásného rána naší letní dovolené, kdy jsme ráno vstali ...

... a chystali se na výlet do města Lanškrouna a k jeho Rybníkům. Po snídani jsme prošli dosud ztichlým půvabným centrem Poličky a zamířili k vlakovému nádraží. Ve Svitavách už tradičně přestup z lokálky na jiný vlak, v České Třebové se při čekání na další přípoj našla chvilka i na "kafos end cigaretos". Pak už nasedáme do dalšího lokálního vláčku, jedoucího přes Rudoltice až na konečnou do Lanškrouna.

K našemu překvapení se nádraží nachází na "kopci" a poskytuje i pod prozatím podmračenou letní oblohou skvělý rozhled nejen na centrum města - ( dalším překvapením je jeho umístění ve svahu protilehlého kopce ) - ale také na celou velikou Lanškrounskou kotlinu. Ve skutečnosti je to velmi ploché říční údolí Moravské Sázavy a je lemováno zalesněnými výběžky Orlických hor a jejich podhůří. Při pohledu na turistickou mapu člověk zjistí, že má toto město úžasnou polohu, jako stvořenou pro letní či zimní dovolenou : je odsud blízko do Orlických hor,na Králický Sněžník a do Jeseníků, blízké Polsko se také může stát lákavým cílem a k nám na Moravu je to, co by kamenem dohodil.

Foto: Franta

Město s velmi zvláštním názvem se ve skutečnosti před jeho zkomolením jmenovalo "Landeskrone"- Koruna Zemská. Ano, natolik si král cenil tohoto území na rozhraní Čech, Moravy a Slezska, když zde ve 13.století nechal zbudovat město s velkým čtvercovým náměstím a sítí pravoúhlých ulic a poctil ho právě tímto názvem. Město se stalo centrem velikého lanškrounského a lanšperského panství a později přecházelo do vlastnictví nových majitelů, z nichž třeba vzpomenout hlavně Záviše z Falkenštejna, Zbraslavský klášter a pány z Boskovic a z Pernštejna - tyto poslední dva rody zajistily díky významným privilegiím městu rozkvět a prosperitu. Co by to ale bylo za naše město, které by nebylo vážně poškozeno v 30.leté válce ?!? Však i Lanškroun si zkusil svoje - nejen Švédi, ale i císařští vojáci si dali zvláště záležet na tom, aby město co nejvíce poničili !! Obnově a následnému dalšímu rozkvětu Lanškrouna napomohli hlavně noví němečtí osadníci, ve městě se rozvíjí mnohostranný průmysl, zakládají se školy a gymnázium a o významu města svědčí i fakt, že bylo až do r.1960 městem okresním ...

Ještě než sejdeme dolů do městských ulic, zaujme nás veliký komplex továrních budov nad nádražím. Lanškrounský elektronický, papírenský a strojírenský průmysl prý v dnešní době zažívá takový boom, že počet obyvatel města - ( něco přes 10 tisíc ) - je pro něj naprosto nedostačující a pracovníci do místních fabrik se prý musí svážet až z 50 km vzdáleného okolí !

Tato prosperita zatím ale není moc znát na městské periférii : od busového nádraží dolů a v okolí kruhového objezdu v údolí jsou ulice lemovány mnoha nevzhlednými domy a navíc všude okolo zrovna probíhá rozsáhlá rekonstrukce chodníků. Pak už ale stoupáme jednou z ulic s mnoha obchůdky nahoru k náměstí a ráz městských stavení se obratem mění k mnohem přívětivějšímu dojmu. Vyvrcholením naší návštěvy tohoto města je určitě první pohled na nádherné náměstí, jemuž i na tu dálku dominuje pohádková bělostná kulisa budovy - ( ozářena prvními dnešními paprsky slunce nám připadá skoro jako Tádžmahal ) - umístěná v jeho středu. Teprve zblízka vidíme, že ona skvostná budova s vysokou věží a stěnami pokrytými psaníčky je "jen" budova zdejší radnice !

Pokud patří radnice v Poličce k nejkrásnějším barokním radnicím v českých zemích, zcela jistě velmi vysokou příčku českých "nej" obsadila i ta Lanškrounská - myslím tím ale umístění v pomyslném žebříčku radnic renesančních !!

Kromě této nejkrásnější městské dominanty je na náměstí k vidění budova gymnázia, měšťanské domy a nad radnicí se nachází velice hezká empírová kašna z r.1823 s vázou a delfíny.

Stoupáme hlavní ulicí s obchody na další náměstí - Aloise Jiráska - které zdobí parčík s další, tentokráte moderní kašnou a na něž shlíží vysoká věž kostela sv.Václava. V nejhořejším cípu rynku pak nacházíme objekt Městského muzea, jehož expozice se ukrývají v nenápadním objektu místního zámku a přilehlých hospodářských budov. ( Původně zde stával Augistiniánský klášter, ten byl ale přestavěn na renesanční zámek. V 17.století si tu asi někdo neopatrný hrál s křesadlem, neboť zámek vyhořel. Byl sice obnoven, ale jako nevýznamný připadl r.1928 městu, které zde o 4 roky později umístilo muzeum. Po převratu prošel velikou rekonstrukcí a dnes nás tady vítá nejen opravená patrová zámecká budova, ale i útulný dvůr s parčíkem a přilehlých hospodářských stavení, které jsou též využívány k výstavním účelům.)

Foto: Franta

Vstupenky a základní výklad dostáváme od dvou velmi zapálených a nadšených pracovnic Muzea - je moc pěkné v dnešní době potkat i takovou "bílou vránu" z řad mladistvých, v tomto případě navíc velice sličné mlaďounké kastelánky ... Po krátkém úvodu si už sami procházíme výstavní prostory a seznamujeme se s historií Lanškrouna a expozicí regionálního sklářství, pak navštěvujeme kabinet pamětních mincí a medailí Z.Kolářského. Následuje návštěva pamětní síně geniálního skladatele a pianisty J.Pravečka a úplně na závěr přecházíme do sálu, který nabízí výstavu PANENEK ! Neohrnujte prosím - vážení pánové - nad tímto nos, neboť takové panenky jste zcela určitě jistě nikde neviděli : kromě těch všelijakých klasických z celého světa sbírka obsahuje i zcela nové exponáty ve formě podob největších světových Star a kdyby nebyly tak malé, tak bychom si připadali jako v Muzeu voskových figurín ! Tyto výtvory jsou provedeny s tak dokonalou anatomickou podobou a tvary, že při pohledu na ně by nejeden z nás - "pánů tvorstva" - chtěl být na okamžik malým klukem a půjčil by na výměnu sestře své milované autíčko, jen aby si mohl aspoň na malou chviličku pohrát s takovou panenečkou ... ( Věčná škoda, že tato výstava je jen sezónní a příště už zde bude zase něco úplně jiného !)

Plni dojmů se loučíme se sympatickými průvodkyněmi a vracíme se na hlavní náměstí, abychom zde před další procházkou - ta bude k nedalekým Lanškrounským Rybníkům - někde něco pojedli a chvilku spočinuli. I ten nejkrásnější letní den se o polednách stává velice úmorným a otravným - zvláště když se venkovní teplota vyšplhá až k tropickým hodnotám ...

Foto: Franta

Pod renesanční radnicí se na spodním konci náměstí nachází tak trošku zvláštní pohostinné zařízení : kromě venkovní zahrádky se v interiéru nachází něco na způsob bufetu s restaurací, kavárnou a cukrárnou dohromady a navíc s překvapivou nabídkou jídla za příjemně šokující ceny ! No posuďte sami : Jana si dala hovězí s rýží a já napřed dršťkovou polévku a pak KRÁLÍKA S BRAMBOROVOU KAŠÍ. Králík byl vykostěný a toto hlavní jídlo stálo neuvěřitelných 63 Korun !!!

Velmi se nám líbilo náměstí s neuvěřitelně sličnou radnicí a pak prohlídka Městského muzea s moc milým přístupem jeho pracovnic. Vstup na expozice zde činil třicet Korun za 1 dospělého, což je v dnešní době absolutní cenová bomba ! Městské centrum je opravdu zajímavé a kdyby to od nás nebylo tak daleko, tak bych napsal, že se sem BRZY rádi vrátíme - už jen kvůli tomu, abychom navštívili také slavnou starou hospodu Krčmu a mnohé další zajímavosti ...

Foto: Franta

Hlavní náměstí se jmenuje Markovo, ale nenese název po jednom z apoštolů, ale po slavném lanškrounském rodákovi : byl jím Jan Marek Marci a ve své době proslul - kromě jiného - hlavně jako velmi významný matematik, fyzik a astronom. Pokud si někdy pustíte slavné album od skupiny PINK FLOYD : Dark Side of the Moon neboli "Odvrácenou stranu měsíce", pak tedy vězte, že zrovna někde tam je po "lanškrouňovanovi" pojmenován jeden kráter ...

Poslední aktualizace: 23.12.2012
Procházka Lanškrounem na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Procházka Lanškrounem

Lanškroun – kostel sv. Máří Magdalény
Kostel sv. Máří Magdalény v Lanškrouně je poměrně vzácnou – stylo…
Dnešní 25 km trasa okolím Lanškrouna má za cíl zbytky gotického kláštera Koruny Panny Marie v jižní části obce Krasíkova. Z kláštera…
Nachází se na Nádražní ulici poblíž jihovýchodního okraje histori…
Lanškroun leží na rozhraní Východních Čech a Moravy, východním směrem od …
  Polohy sídla, založeného ve východních Čechách při rozsáhlé kolonizaci v polovině 13.století, si zřejmě panovník velmi cenil,…
Ta část východních Čech, která přímo sousedí se zemí moravskou, se stává cílem našich výletů poměrně často a takřka pravidelně. A není se co…
Pokud zvolíme pro cestu do Lanškrouna vlak je nejlepší výchozí stanicí Česká Třebová odkud jezdí pravidelné spoje buď přímo do La…
Město Lanškroun je bezesporu půvabnou vstupní branou do Čech pro nás východněji bydlící Moravany, případně pro opačně jedoucí rozluč…
Infocentrum se nachází v historické části města na ulici Boženy N…
Město Lanškroun leží v malebné kotlině mezi několika krajinnými celky, nejvyšší…
Výstavba městských hradeb, které městu povolil zbudovat císař Kar…
Při velkém požáru v Lanškrouně v r. 1568 byla zničena velká část města a také Městská Radnice. V letech 1581-82 byla uprostřed ná…
Naším cílem je navštívit region Lanškrounsko, který leží ve východočeském  podhůří Orlických hor, na česko – moravské hranici. Kromě centra celé obl…
Kašna zde byla zřízena v 1. polovině 19. století, naposledy byla rekonstruovaná v roce 2011. Pískovcová nádrž čtvercového půdorysu je lemo…
To jsme tak jednou na podzim hledali nějakou nenáročnou a nepříliš…
Hostinec na dnešním Malém náměstí stál již v polovině 16. stolet…
Lanškroun, téměř desetitisícové východočeské město v podhůří Orlických hor…
  Další významné náměstí se nachází v centru města jen o padesát metrů výš ve svahu kopce nad tím hlavním a nese název po známém spi…
Zhruba od druhé poloviny 17. století začaly v katolicky orientovaných…
Lanškrounský Hříšník nebo Kajícník je moderní plastikou, která dokázala vyvolat poměrně bouřlivou diskuzi. Pochází z roku 2016 a …