Procházka kolem Novozámeckého rybníka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Tento výlet není náročný ani co do délky, ani co do obtížnosti terénu, ujdeme všehovšudy asi 5km, takže je to vcelku příjemná procházka i pro rodiny s malými dětmi, ovšem na druhou stranu se na trase můžeme setkat s mnoha pozoruhodnostmi naší přírody, protože půjdeme v těsné blízkosti ornitologického Ráje, okolo Novozámeckého rybníka.

Vystoupíme si na nádraží Srní u České Lípy, což je prvá zástávka od České Lípy směrem na Bakov nad Jizerou. Nádraží s mnoha kolejema se jeví na prvý pohled docela rozsáhlé, ale to je důsledek dob, kdy rozsáhlý dřevařský kombinát naproti přes koleje byl ještě v plném provoz. Hned u nádraží bez nesnází najdeme žlutou turistickou značku, která nás bude na našem výletě provázet.

Značená stezka nás dovede na silnici, při jejim kraji přejdeme železniční most, na krátko silnici opustíme a obejdeme jí mezi několika málo domky osady Srní, abychom posléze silnici přešli. Stále sledujíc žlutou turistickou značku, pokračujeme pohodlnou cestou při okraji smíšeného lesního porostu, z druhé strany se rozkládají lučiny a za nimi se nachází násep uvedené železniční trati.

Asi po 1km procházky příjemným terénem, se napojíme na asfaltovou účelovou komunikaci, která slouží jako cyklostezka 3054, spojující Provodín se Zahrádkami. U turistického rozcestníku odbočíme vpravo, stále se držíc žluté. Vlevo od cesty již spatříme rozlehlé rákosové porosty. Ty, spolu s mokřady, zabírají rozlohu více než 200ha a patří k největším v Čechách. Až do těchto míst sahal rybník v době svého založení císařem Karlem, Otcem vlasti blahé paměti. Byl to opravdu veliký rybník a vedle nedalekého Velkého rybníka dokského, dnes známého jako Máchovo jezero, patřil k výkvětu rybnikářské oblasti v okolí důležitého města Lipý (Česká Lípa).

Les u Srní
Les u Srní  •  Foto: Karolus

Stále při okraji mokřadů dojdeme do obce Karasy, táhnoucí se podél pravého břehu Novozámeckého rybníka. Vznik Karas souvisí se založením rybníka v polovině 14.století a přináležely k zahrádeckému panství. Na sluných otevřených stráních se experimentovalo s pěstováním viné révy a některé odrůdy vína dokonce získaly významná ocenění.

V Karasech, v blízkosti cesty, narazíme narazíme na informační tabuli seznamující nás lokalitou Novozámeckého rybníka. Nedaleko se nachází i drevěná, 5metrová, ptačí pozorovatelna, otevřená pro veřejnost v dubnu tohoto roku. Budete-li mít štěstí a zachováte-li nezbytný klid, můžete odtud pozorovat život některého z obyvatel ptačí říše, jako třeba jeřába popelavého, orla mořského, pochopa motáka, Husu velkou severskou, mnoho druhů kachen, potápek, lysek, potáplic či racků a labutí. Nachází se zde více než 220 druhů vodního i zpěvného ptactva, některé druhy jsou velice vzácné, nebo ohrožené. V rybníce a okolí se nachází dále mnoho druhů ryb,obojživelníků a plazů.

Karasy
Karasy  •  Foto: Karolus

Cesta nás zavede posléze do Zahrádek, malebné obci, které vévodí renesanční zámek, který bohužel v roce 2003 vyhořel a dnes je přístupný pouze zajímavý zámecký park. Ze Zahrádek je dobré autobusové i vlakové spojení.

Vydáme se za poznáním přírody a hlavně ptactva ve významné přírodní rezervaci Novozámecký rybník, ale také podnikneme nenáročnou procházku zajímavou přírodou.

Občerstvit, případně něco dobrého i pojíst, lze v cíli našeho výletu, v Zahrádkách. Značená cesta nás přivede k hrázi rybníka, kde se nachází hned několik možností občerstvení v blízkosti křižovatky.

Mimo pozorování ptactva se můžeme pokochat překrásnou přírodou, ale obdivovat můžeme i technické památky v blízkosti rybníka, jako třeba ve skále vyhloubenou výpusť z 16.století a nebo zajímavý mechanismus stavidel.

Karasy
Karasy  •  Foto: Karolus

Vstupné tentokrát nikde neplatíme, takže jediné výdaje mimo Dopravy, můžeme investovat nanejvýš do nezbytného občerstvení.

Poslední aktualizace: 12.6.2013
Procházka kolem Novozámeckého rybníka na mapě
Autor: Karolus

Příspěvky z okolí Procházka kolem Novozámeckého rybníka

Srní-Skautská skála-Peklo-Česká Lípa
Další náš výlet vede na Českolipsko.Po nové tur.trase (modrá/žlutá/červená…
Novozámecký rybník je,- dnes ale musíme užít slůvka "byla"-,…
Chráněnou Přírodní rezervaci Novozámecký rybník nalezneme na okraji obce…
Protože tento rybník je silně zarostlý rákosím, nabízí vodnímu …
Protože jsem před týdnem dostala avízo od syna, že jsou v Pekle už rozkvetlé bledule a že tam bylo o víkendu lidí jako na Václaváku,…
Jednou z mnoha unikátních památek nalézajících v okolí Zahrádek u…
Kostel sv. Barbory v Zahrádkách patří k dalším zajímavým památkám v okolí  Zahrádek u České Lípy. Vyjímečný je již svou polohou.…
Dnešní trasa našeho výletu začíná a končí v malebné obci Zahrádky v…
Železniční most překlenující údolí Robečského potoka byl vybudová…
Socha svaté Starosty stojí jižně od Zahrádek a dovede nás k ní odbočka…
Mohutný zámek je dominantou obce Zahrádky na Českolipsku v Libereckém…
Na dnešní výlet vyrážíme od autobusové zastávky v Jestřebí , obce vzdálené…
Pomník Obětem 2. světové války v Zahrádkách najdete u silnice procházející obcí u parku před branou do zámku. Pomník byl slavnostně odhalen 5. května…
Vydáme se do krásných a tajemných míst. Uvidíme zříceninu, barokní zámek, tajemná a strašidelná zákoutí a skalní masivy údolí…
Borek je nevelká ves ( 42 stálých obyvatel), nacházející se asi 1.5km…
Rozcestí Zahrádky - zámek
Rozcestí značené jako Zahrádky - zámek se nachází při silnici v centru obce před parkem u vstupní brány do areálu zámku. Je označeno turistickým…
Ze Zahrádek do Pekla …       ... a ke svaté Barboře. Přijíždíme do…
Jednu zastávku vlakem od České Lípy na tratí do Lovosic se nachází kdysi…
zámek v Zahrádkách na Českolipsku
Obec leží na severu Čech, 6 km jižně od České Lípy na křižovatce …
Obec Zahrádky se nachází asi 7km jižně od okresního města České Lípy,…