Procházka Hostýnskými vrchy z Tesáku přes Skalný, Pardus a Rusavu

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody

Jednoho srpnového rána vyjíždíme dálkovým autobusem, na Tesák, kde vystupujeme naproti turistické chaty. Odtud se jdeme podívat nejdříve kousek po silnici, pak lesem k nedaleké trampské chatě - Orlí hnízdo, kde před chatou usedáme na dřevěné lavice u ohniště a posvačíme. Já odpočívám a Franta obchází prohlídnout si okolní skály za chatou. Potom se vracíme lesem z kopce dolů k Tesáku.

Cesta pak vede okolo sjezdovek, jsou odtud hezké výhledy do krajiny. Přes Holý vrch se dostaneme až k hradu Obřany - tedy dnes jsou tu jen zbytky zdí. Pak přicházíme pod vrchol a sedlo Skalný. Odtud je krásně vidět Hostýn, nejdřiv jdeme okolo spodních skal. Já opět odpočívám a Franta běhá mezi skálami.

Najde několik zajímavých, ale těžko fotitelných skal, jsou hodně zarostlé. Až se vrátí za mnou, posvačíme, vyfotíme si cestu k Hostýnu. Přijíždí sem nějací kovbojové na koních a také ulehají do trávy a odpočívají. My pokračujeme jeden km zpět, pak úbočím kopce špatně označenou cestou. Potkáváme nějaké turisty, od kterých se dozvídáme, že dál touto cestou kolem pasoucích se krav na louce nemůžeme zabloudit. Šťastně se dostáváme k polní cestě, a to už se ocitáme na úpatí Pardusu. Kousek vzhůru ke konci louky, kousek po rovině lesem, zase vzhůru a jsme na rovině. Ještě jednou takový úsek a jsme u rozcestníku na vyhlídkovém vrcholu Pardusu.

Vyhlídkový vrch 672 m. n. m. je 2 km východně od centra obce Rusavy. Vidíme zde louky s množstvím bříz, jalovců a jiných dřevin, se kterých jsou zde tvořeny romantické zákoutí. Louky byly donedávma využívány jako pastviny, také vidíme zbytky stavení připomínající hospodaření místních obyvatel v minulých staletích. Na vrcholovém rozcestníku turistických tras - červená vede z Rusavy na rozcestí Klapilov, žlutá z Ráztoky na Pardus.

My jdeme po chvíli odpočinku podle mapy lesem Doprava k Rusavě. Vycházíme u množství chat, od velké podnikové chaty po asfaltce procházíme k hornímu konci Rusavy. Franta mi vykládá zážitky, z doby, kdy tu kdysi pracoval u vodohospodářských staveb a my už jsme u nově opravené hospody u kostela. Dáváme si zde dobrý oběd, Franta Hubertův guláš , já smažené žampiony s oblohou. Potom pokračujeme ke spodnímu konci Rusavy, ke kinu a autobusové zastávce.

Rusava je Valašská obec ležící v Přírodním parku Hostýnské vrchy v malebném údolí obklopeném vrcholy Sv. Hostýna, Pardusu, Grapu, Skalného a Klapínova. Bohatsvím obce Rusavy je zachovalá příroda se skalními útvary a lesní studánky. Nejvyhledávanější místní atrakcí je koupaliště - Rehabilitační centrum Podhostýnského mikroregionu na Rusavě. Najdeme tu vodní skluzavky, tobogán. Vodu vyhřívá solární ohřev, kromě bazénu je v areálu koupaliště i hřiště na plážový volejbal tenis, kopanou, dětské hřiště. V obci je řada rekreačních zařízení. V zimně je k dispozici i lyžařský vlek. Protíná se zde řada turistických cest i cyklotras - pro milovníky krásné přírody, túr i procházek. V letním období je k dispozici letní stanový tábor - kemp.

Nám se ale čas krátí a prohlídku koupaliště musíme nechat na jindy. Jede nám autobus do Holešova, kde přestupujeme, za půl hodiny pokračujeme autobusem domů do Zlína.

Svačinu jsme měli sebou , na oběd jsme se zastavili v hospodě v Rusavě.

Vyšel nám hezký den, na Skalém jsme potkali krásné koně, příroda Hostýnských vrchů má svá romantická zákoutí i krásné výhledy do krajiny.

Celá oblast Hostýnských vrchů má spostu atraktivních míst, značených cest i cyklotras, je možno se sem vypravit v letním i zimním období, je zde stále co objevovat.

Poslední aktualizace: 8.6.2013
Procházka Hostýnskými vrchy z Tesáku přes Skalný, Pardus a Rusavu na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Procházka Hostýnskými vrchy z Tesáku přes Skalný, Pardus a Rusavu

Z Tesáku přes Sochovou do Rajnochovic
Předpověď počasí na první červencovou sobotu byla všelijaká, po obvykl…
  Porovnávat zbytky našich pralesů s jejich mnohem jižněji položenými…
Ráno sedáme do autobusu ještě za docela hezkého počasí. V průběhu…
  Od tesáckých restauračních zařízení nás zelená značka po necelém půl…
  V horkém srpnovém sobotním ránu mne posedlo volání modrých dálek a touha…
Nejsme sice příznivci zimního počasí, ale kvůli tomu nene…
  V současnosti začíná platit pořekadlo, že je voda nad zlato. Před…
  Rád jezdím na hostýnskou „horu“ Čerňavu (844 m), která se mi stala…
Přírodní památka Nádrž Tesák se nachází, jak jinak než na Tesáku,…
   Podzim se překulil do své druhé půli, dal vale zářivě barevnému babímu…
Směrem z Tesáku, když jdete od autobusové zastávky dolů, lesní…
První Sobotu v listopadu vyjíždíme ráno autobusem na Tesák.Mnohokrát jsem…
Na konci ledna proběhla v médiích zpráva o požáru chaty na Tesáku, která…
  Intenzivní poznávání krás naší vlasti je jistě zasloužilým počinem, ale…
Pískovcové skály Hostýnských vrchů přináležící k zlínskému, lukovskému anebo rusavskému souvrství račanské jednotky magurského flyšo…
Zástavba v údolí Rosošné je neodmyslitelnou částí rozlehlé rekreační obce…
Vyjet na kole z Chvalčova až na Tesák je dřina. Kdo zkusil, potvrdí. Ne…
 Po divokých dohadech s manželkou, kam dnes vyrazit - (je 5.7. a tudíž…
Čerňava - PP Orlí hnízdo
Loňský rok (LP 2015) byl k přírodě Hostýnských vrchů i k jejich návštěvník…
Název pochází pravděpodobně z "tesání dřeva" v místních lesích. Za bystři…
   První den letošní dovolené začíná velmi hezkým ránem a tak se rozhoduji…
  Jednou z méně známých skalních oblastí v Hostýnských vrších je ta,…
Do Přírodní rezervace - Skaliska Sochová
Zajímavé skalní útvary se nachází v Přírodní rezervaci  - Skaliska Sochová…
    Horu Čerňavu (844 m) tvoří mohutný táhlý hřbet, který je dobře…
Kaskády na Bystřičce - Hostýnské vrchy
Ačkoliv je to k nevíře, i kousek od Zlína se můžeme zaposlouchat do šumění a hukotu kaskád a malých vodopádků. Lokalita se nachází v…
  Už při mojí první návštěvě hory Čerňava (844 m) v Hostýnských vrších mne…
Za docela pěkného (ale chladného) dubnového sobotního jitra jsem na…
 V roce 2001 došlo k rozšíření původní rezervace Skaliska Sochová ze 2 ha…
V neděli 22.4.jsme vyrazili na turistický výlet do Hostýnských vrchů.…