Procházka areálem bývalého zlínského Svitu

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Velmi známý Francouz kdysi napsal knihu s názvem "Ocelové město". Spisovatel Jules Verne byl fantasta a snílek. Do svých - v té době velmi populárních - cestovatelsko - futurologických dobrodružných románů vkládal své vize daleké budoucnosti. V malém valašském městečku žil na začátku minulého století člověk, kterého jakákoliv forma umění nikdy v životě neoslovila. Tento muž byl obyčejný švec a pragmatik. Přesto i on měl svoji vizi. Na rozdíl od francouzského spisovatele ji ale ještě za svého života ze všech sil měnil ve skutečnost. Řeč samozřejmě není o nikom jiném, než zakladateli obuvnického impéria - Tomáši Baťovi. Když v roce 1932 přetrhla niť jeho života tragická havárie soukromého osobního letadla, stačil podstatnou část své vize zrealizovat : z malého městečka se Zlín změnil na velké dynamicky se rozvíjející město s obrovským areálem továren,rychle rostoucími čtvrtěmi obytných domků a nezbytným zázemím s obchody, sportovišti, hotely a kinem. Areál Baťových závodů tvoří zvláštní "město ve městě" a přitom s ním tvoří jednotný celek. Tomáš Baťa se při své "studijní cestě" po Evropě a USA nechal oslovit americkým uspořádáním a označením ulic a totéž převedl do své továrny. Díky nové technologii - a za pomoci architektů věhlasných jmen - také přestavěl stávající areál starých továrních budov a geometrickou řadou tu postupně rostly budovy nové. Základem všeho se stal modul o rozměrech 6.15 m x 6.15 m. Budovy měly naprosto stejná jádra s výtahem a schodištěm, kostru tvořil železobetonový skelet, vyplněný režným zdivem a okny. Takto vytvořené tovární haly měly naprosto dokonalé osvětlení celé svojí pracovní plochy. Převážná část budov měla max. 5 podlaží. Nosné bělostné sloupy měly až do roku 1930 čtvercový profil, pak už se používaly kruhové. Všechny tyto objekty byly šachovnicově uspořádány do větších výrobních souborů a propojeny dopravními zařízeními. Protože po celé délce továren prochází železniční trať z Vizovic do Otrokovic, samozřejmostí se stalo použití mnoha železničních vleček, rozmístěných po celém areálu. Smrtí Tomáše Bati se samozřejmě výstavba továrny a celého Zlína nezastavila. Provoz továrny nezastavil ani příchod nacistických okupačních vojsk, nezastavilo jej ani americké bombardování těsně před koncem války a dokonce ani příchod nových "pánů", kteří areál přejmenovali na SVIT Gottwaldov. "Kola" mnoha strojů - hlavně těch na výrobu obuvi - se zastavila až po sametové revoluci a s příchodem dravého kapitalismu ! Co nedokázala žádná změna režimů, to se podařilo expanznímu dovozu levných bot z Asie ! ( A tomu už bývalé obuvnické impérium v žádném případě konkurovat nemohlo ...)

Příchod kapitalismu také odstartoval velikou změnu v současné proměně tohoto "továrního města" v centru velkého města. Zlínská radnice zatím stačila uskutečnit část své "vize" a změnila velkou část areálu bývalého Svitu v zónu otevřenou nejširší veřejnosti a v obchodní centrum. V těsném sousedství dosud fungujících továrních provozů se nacházejí budovy, plné obchodů a služeb, najdou se tu i restaurace a bistra. Do některých se už stačily přestěhovat kulturní instituce jako třeba Muzeum a Galerie. Krajskou knihovnu a českou Poštu to v nejbližší budoucnosti teprve čeká. Díky asanaci těchto budov a hlavně nepříliš dávné opravě budovy č. "21" - dominantní budově zlínského mrakodrapu - areál továren "prohlédl" a nabízí těmito místy zajímavou procházku, na kterou vás tímto zveme ...

Foto: Franta

Je překrásné nedělní dopoledne. "Startovním" místem se nám stává zastávka MHD U zámku, odkud přecházíme parčíkem nad megalomanským nádražím ČSAD ke vstupu do areálu továren. V těchto místech to není ten hlavní, je to jen ulice mezi budovou jedné z fakult UTB a nově rozestavěným objektem, který též bude součástí univerzity. Následuje soukromé busové nádraží firmy Housacar a pak už pokračujeme jednou z hlavních "avenuí" továrny- Vavrečkovou třídou k nově rekonstruované budově č 14, kam se přestěhovalo Muzeum a Galerie ze zlínského zámku.

Ačkoliv fasády budovy a i její interiér doslova září novotou, žádné davy zájemců o prohlídku tady nenalezneme. Asi je - ( tak jako nás ) - odradila výše vstupného, které do prostor Muzea činí pro dospělého 129 kč a stejnou sumu chtějí po zájemci i za prohlídku Galerie. Zapneme s Janou kalkulačky v hlavě a hned přijdeme na to, že za tuto sumu si můžeme společně dopřát raději návštěvu krásných interiérů hned dvou zámků či hradů a tak návštěvu Muzea odkládáme na zimní sezónu. ( V novém zlínském zpravodaji jsme se dočetli, že stálá expozice je tvořena výstavou s názvem Princip BAŤA : Dnes fantazie, zítra skutečnost a Prostor Zlín.: Řády vidění, která zahrnuje architekturu, výtvarné umění a film. Cestovatelská sbírka se rozrostla o exponáty upomínající také J.Škulinu a E.Ingriše, to vše ale bohužel na úkor naší nejoblíbenější expozice, jíž byla kompletní sbírka z cest největších novodobých cestovatelů - J. HANZELKY a M. ZIKMUNDA ! Prý se celá sbírka do nových prostor nevešla a tak zde návštěvník uvidí jen zlomek toho, co bylo prve k vidění v Muzeu ve zlínském zámku. Útěchou případnému zájemci má být fakt, že se jedná o vystavení další části sbírky v prostorách zámku v ZOo Lešná. Tato "jobovka" nás oba velice zklamala. Muzeum sice nabízí k vidění zapůjčený originál vozu Tatra 87 z první cesty slavných cestovatelů, ale to je jen velmi slabá "náplast" a myslím, že kvůli tomu se zde davy zájemců - a to ani z Prahy - zrovna nepohrnou ...)

Pokračujeme dál. Napravo za "čtrnáctkou" vidíme budovu č.15, nacházející se v posledním stádiu rekonstrukce. Po dokončení se do jejich prostor přestěhuje celá Krajská knihovna a tak tu budeme chodit i my. Asi si jen těžko - tak jako jiní - budeme zvykat na její nevlídné futurologické tvary. Stará budova knihovny stojí v samém centru Zlína, je jednou z mála historickým budov města a je obklopena krásným parkem.Tady není kolem asanované budovy zatím ani keříček ! ( Abychom ale byli objektivní - areál továrny není prost zeleně. Hned naproti se před námi ukrývá ve stínu topolů fasáda restaurace Prašad. ) Ukrývá se před námi právem - Prašad je restaurace vegetariánská - a před takovými se musíme mít s manželkou na pozoru. I když si člověk někdy připadá býti volem, neznamená to ještě, že začne žrát trávu, seno, zeleninu a jiný fujtajbl !

Foto: Franta

Jen o kousek dál obdivuje Jana malé umělé jezírko pod vstupní stříškou další, převysoké budovy : prohánějí se v něm barevní japonští exoti -koi. Já si zase s radostí za použití zoomu fotím reklamu nedalekého prodejního domu Interspar, který nabízí naprosto neskutečnou kvalitu svého zboží. ( Až na to, že tam před pár dny "šťouralové" z TV Nova - potravinová inspekce - našla na zemi neskutečně rozsáhlý řetězec myších hovínek. A všechny Interspary v republice byly až do jejich odstranění uzavřeny !)

U jedné z hlavních křižovatek areálu - ( z třídy T.Bati před nedávnem přibyl do továrny nový vstup ) - mne manželka zlstává čekat ve stínu topolů a já zrychleným tempem mířím nafotit další zajímavý objekt. Je jím budova č. 103, respektive to, co ze staré budovy zůstalo stát po ničivém požáru z ledna tohoto roku. Jistě si - milí čtenáři - alespoň letmo vzpomínáte na médiemi zprostředkovanou informaci o jednom z největších "ohňů" v novodobé historii města Zlína. Díky vadné elektroinstalaci ničivý plamen za tři dny pohltil veškeré předměty skladu Elektroniky a způsobil jejímu majiteli škodu za více jak 210 milionů korun !! U ohně zasahovalo 50 hasičských sborů a poslední plameny se podařilo uhasit po třech dnech až 11.ledna 2013 ! Fotím na památku - a ukázku čtenářům - to, co dokáže napáchat ničivý živel. Statika staré budovy je narušena a bude zřejmě v dohledné době zbourána ...

Vracím se za manželkou a společně přicházíme k novému vstupu do areálu bývalého Svitu. Budova č.51 vedle je plná obchodů a služeb, najdeme tu restauraci a v posledním patře se zabydleli zubní lékaři. Odtud stoupá "třída J.A.Bati kolem mnoha dalších budov s továrním provozem - i těch, jejichž přízemí zdobí loga obchodů a služeb až k nemocnici Atlas a budově nejvyšší - "jednadvacítce". Na vyhlídkovou terasu mrakodrapu se dostanete rychlovýtahem, kde vám tak jako při letu v letadle zalehne v uších - a ocitnete se nahoře. Můžete zde navštívit přes 100 let staré - a stále moderní WC - a pak už vás z kryté terasy čekají "letecké" výhledy na všechny světové strany dolů na město Zlín a jeho malebné okolí ...

Nasyceni emocemi z krásné vyhlídky, sjíždíme dolů a procházíme si poslední část třídy, lemovanou obchody, k bývalému vstupu do Svitu a podchodům. Tady se nachází objekt zvaný Kulturní dům, nalezneme zde kromě jiného také oblíbené restaurace Flip a Kanadu. My ale namísto nich navštěvujeme asijské bistro v podchodu.

Foto: Franta

Na oběd si tu oba dáváme Pikantní vepřové maso - Jana s rýží, já s hranolky - porce za 60 kč. Sedíme pod prosvětleným kruhovým stropem u velkého kulatého stolu - vypadá to tady jako ve futuristické rotundě - a naši chutnou krmi zapíjíme kofolou. Spokojeni a naládováni k prasknutí volíme ještě procházku přes park u zámku a tržnici pod kaštany na Náměstí Míru. Tady naše - už tak spokojené žaludky - zaplácáme ještě velkou porcí vynikající zmrzliny !

Před odjezdem prostředkem MHD k domovu si se zájmem prohlížím plakát Zlínské Filharmonie, která nabízí ke shlédnutí - kromě jiného - i Labutí jezero. V mozku mi zarachotí zrezivělé převody a já si vzpomenu na "historku" z jednoho malého valašského městečka :

Náčelník policajtů vyčítal svojím podřízeným, že málo dbajů na kultůru, že sa to mosí napravit nebo dostál písemný "zprduňg" z míst najvyšších a že zitra večér všeci společně půjdů na Figarovu svaťbu !

Na druhý deň sa všeci zéjdů večér v Sedm na služebně a náčelník sa dívá na svoje vyoblékané jelimany, kterak každý nese v náručí balíček anebo košík se zabaleným svatebním darem : " Vy zabedněnci hlúpí - šak tá "Figarova svaťba" je opera !!!"

Foto: Franta

Podřízení sa velice urazíja a po straně si šuškajú : "Včil honí machra, ale gdyž sme šli loni na " Labutí jezero" - tož přišél v gumákoch a v ruce měl udicu !!!!!"

Až na ten "lidový" vstup do Muzea a Galerie to byla procházka pěkná. Moc se těšíme na to, až k nám za tímto novým turistickým lákadlem do Zlína začnou ve velkém přijíždět i přilétat zástupy Pražanů a cizinců ... Jenom aby to nebylo sci-fi ...

Poslední aktualizace: 2.6.2013
Procházka areálem bývalého zlínského Svitu na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Procházka areálem bývalého zlínského Svitu

Zlín - Centrum polymerních systémů
 Nejnovějším významným počinem moderní architektury ve Zlíně se stala roz…
 Při průjezdu Třídou T.Bati ze Zlína směrem na Otrokovice návštěvníka…
  Nadarmo se neříká, že pro oči člověk někdy nevidí. Jezdíte léta stejnou…
Podél hlavní třídy T. Bati stojí v přízemí rovnoběžném s ulicí LEGEN…
   Můj dobrovolný - i když zkrácený pracovní "subotnik" - udělal škrt…
 Nejenom jedlíci pizzy si ve Zlíně přijdou na své. Milovníci kulinářských…
Ráno vyjíždím v 8.30 MHD ze zastávky před domem.  Ve městě…
 Jak numerické označení napovídá, nejedná se o "normální" městskou budovu.…
Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně uspořádala v pořadí u…
Výstava Svatopluka Slovenčíka, která byla nečekaně kvůli havárii přerušena, bude v pátek 7. února znovu zpřístupněna veřejnosti. Lidé si bud…
Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně připravilo na čtvrtek 3. dubna velikonoční předvádění s názvem Daj matičko, daj vajíčko,… Akce se…
Výtvarné dílny i zajímavé přednášky k výstavám nabídne během Jarn…
Čtení rodinám sluší. To je motto letošní celostátní akce Březen –…
  Díky Univerzitě Tomáše Bati byla architektura Zlína obohacena novou arch…
Velikonoční prázdniny, kromě pondělka, mohou rodiče se svými dětm…
Týden knihoven ve Zlíně nabízí pohled do minulosti 15. budovy i knižní hit sezóny Básník od Martina Reinera. Krajská knihovna Františka Bartoše boha…
Pro všechny vášnivé nositele klobouků a nadšené obdivovatele všem…
 Velmi výrazná výšková budova obdélníkového půdorysu stojí na samém okraj…
   Je nádherné odpoledne koncem měsíce března. Po prohlídce mrakodrapu a…
   Asi pro vás nebude žádným překvapením, že nejhezčí výhled na město Zl…