Přes vyhlídku Liebeshöhe do Hojsovy Stráže.

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody Na hory

Babí léto nás vylákalo k cestě na Šumavu. Výběr padl na horu Milec ( 936 m. n. m.). Na severní straně hřebene hory je vyhlídka Liebeshöhe, ze které má být hezký výhled na hory Královského hvozdu. Jedeme vlakem ze Sušice do Klatov, kde přestupujeme na rychlík z Prahy do Železné Rudy – Alžbětína. Rychlík je přeplněný a hodně cestujících musí stát. Vystupujeme na nádraží Hamry – Hojsova Stráž a odtud jdeme, jak se říká, po svých. Odtud se rozcházejí turistické cesty do několika směrů. Ta naše je modrá a od nádraží jde společně se zelenou.

Z nádraží jdeme na rozcestí turistických cest a odtud pokračujeme po asfaltce lesem na konec Hamrů. Po krátkém stoupání docházíme k rozcestí. Tady se značky rozcházejí, zelená míří na Pancířský hřbet a ta naše stoupá prudkým svahem. Les v okolí je smrkový a je vidět, že sem kůrovec ještě nezavítal. Svah končí v zatáčce u silnice do Hojsovy Stráže. Na silnici je dosti silný provoz a tak u křížku značku opouštíme a jdeme lesní cestou západním svahem Milce. Cesta se drží vrstevnice a my hledáme nějakou stezku na hřeben. Jednu sotva znatelnou nacházíme, občas sice mizí v borůvčí, ale po několika minutách jsme na hřebeni. Cesta je opět značená a bezpečně nás provází na vyhlídku. Ta je na vysoké skále, mají tu i lavičky, ale především krásná okna s výhledem na Královský hvozd.

Barvy podzimu si již oblékly některé stromy a výhledy jsou jako podmalované. Je odtud vidět část Jezerní hory, následuje Svaroh, dále o něco nižší Velký Kokrháč a vše končí Velkým Ostrým. Pod ním je z dalšího okna vidět Lovečná a hodně v dálce se modrá pásmo Českého lesa. Taková malá šumavská pohádka. Hluboko pod námi je Úhlavské údolí, které patří k nejhlubším v celém pohoří. Jsme tu skoro půlhodinku a moc se nám odtud nechce. Dáváme si přinesenou kávu a vychutnáváme si pohodu na vyhlídce. Stejnou cestou se vracíme zpět, ale značku asi v polovině hřebene opouštíme a jdeme po hřebeni k jihu. Docházíme k místu, kde bývala vojenská hláska. Po ní zbyly jen základy a model území, které vojáci z hlásky viděli. Mohla to být docela dobrá vojna. Volně lesem scházíme do Hojsovy Stráže.

Hojsova Stráž je místní části města Železné Rudy. První písemná zmínka o osadě je z roku 1614, kdy tady byla osada zmiňována s těžbou železné rudy. Dnes zde žije kolem 130 stálých obyvatel a ves je spojována s turistickým ruchem. Domy vsi jsou soustředěny kolem silnice a několik z nich slouží turistům. Do vsi jsme přišli z vyhlídky přímo k zdejšímu orloji. Byl postaven v nedávné době a je to jak zajímavý tak i hezký objekt. Na jižním konci vsi stojí kostel Neposkvrněného početí Panny Marie. Ten byl postaven mezi roky 1824 až 1826. Před kostelem rostou dvě staré lípy a dva jasany. Přes silnici je hřbitov se zdí. U silnice při zdi hřbitova je pomník padlým. Hezkou budovou je barokní fara z 18. století ve svahu pod kostelem. Ze sakrálních památek lze jmenovat na severní straně vsi ještě kapli archanděla Michaela. Ve středu obce tu mají obchod a jedinou otevřenou restauraci Na Stráži. Od vsi je hezký pohled na hřeben s Můstkem a jeho okolím.

Něco k snědku jsme si dali v restauraci na Stráži. Pivo tady točí z pivovaru Svijany. Nabídku měli docela dobrou, obsluha byla rychlá a velmi pozorná.

Výlet můžeme ohodnotit jedničkou. Pohled na Královský hvozd z této vyhlídky patří k hezkým zážitkům. Nám se tady moc líbilo.

Je to jen krátká vycházka kolem 6 kilometrů s převýšením okolo 200 metrů. Je tady ale dosti zajímavých míst a dá se tady strávit i celý den. Vlaky tudy projíždějí v dvouhodinových intervalech. Jedná se o trať z Klatov do Železné Rudy – Alžbětína.

Poslední aktualizace: 27.10.2018
Přes vyhlídku Liebeshöhe do Hojsovy Stráže. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Přes vyhlídku Liebeshöhe do Hojsovy Stráže.

Z Hojsovy Stráže do Hojsovy Stráže
Jdeme okruh z malebné Hojsovy Stráže. Když jde o okruh, vracíme se…
Kostel Neposkvrněného početí Panny Marie v Hojsově Stráži vznikl na místě původní dřevěné Kaple Panny Marie Růžencové, kterou místní věřící stavěli…
Ráno jsem vyzkoušel patu, kterou jsem si otlačil už předevčírem, a už při procházce na balkon na cigaretu bylo jasné, že to…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, rád Vás pozvu na výlet okolím…
Hojsova Stráž je prvně zmiňovaná v roce 1614. Tehdy to byla osada…
Původní osada, o níž je první zmínka z roku 1614, vznikla při d…
Na okraji obce Hojsova Stráž lze spatřit velice zajímavou věc, Šumavský…
Pokud se jde po modré do Hojsovy Stráže od nádraží, nelze minout …
Začátkem července jsme s mojí manželkou Věrkou využili…
Pokud se do Hojsovy Stráže přichází po modré z nádraží, tak po zd…
V Hojsově Stráži je dost penzionů a chat, a tak, pokud byste se tu octli na…
Vyrazili jsme po snídani, začátek byl stejný, jako včera. Až u toho…
Nad Brčálníkem na silnici č.190 se nachází nenápadná, malá vyhlídka, která…
Nádraží je součástí železniční tratě č. 183 z Plzně do Železné Ru…
Za technickými zajímavostmi do Královského hvozdu - Šumava. Když sedíme v…
Rozcestí se nachází nad nádražím Hamry - Hojsova Stráž poblíž penzionu Bílá Strž. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: modrá Z směrem - …
Na Ostrý (https://www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/ostry--1) se návštěvníci Šumavy mohli v minulosti jen dívat. Tak to bylo i se mnou, když…
Tento cestopis věnuji in memoriam mým kamarádům Jirkovi a Petrovi a děku…
Řeka Úhlava pramení na západním svahu Pancíře (1.241 m) ve výšce 1.110 …
Osada při řece Úhlavě, o níž je první zmínka v roce 1429. Původ…