Přes Vlčtejn na Hrubou skálu a do Nezvěstic.

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Prohlídka hezké zříceniny hradu Vlčtejna je u konce a my přemýšlíme kam půjdeme dál. Skutečnost, že na sever od hradu je několik zajímavých skalních útvarů nám dává zelenou. Buližník (silicit) je neobyčejně tvrdá hornina s vysokou odolností vůči zvětrávání. Vše ostatní časem zmizelo, jen ony pověstné buližníkové suky nad krajinou zůstaly. A jsou více než kouzelné. A právě jeden z nich bude naším dalším zastavením. Na mapě si vybíráme skalní útvar Hrubá skála. Je přímo asi 1 km na sever od Vlčtejna, odkud vycházíme polní cestou mezi poli a loukami. Cestu lemují staré stromy, kvetoucí šípkové růže a rozkvétající chrpy při okraji pole. Na východ od cesty se zvedá dlouhý hřeben Brd a sever vyplňuje Hrad Radyně.

Před námi je nepropustný val křoví, kopřiv a dalších odolných rostlin. Tam někde uvnitř má být naše skála. Obcházíme kolem křoví dostatečně varováni trnkovými trny a přes metr vysokými kopřivami. Vypadá to, že se ke skále jen tak nedostaneme. Když to již vypadá na ústup, je pod mostem z kopřiv úzká, dosti vyšlapaná pěšinka, zřejmě tudy procházejí místní obyvatelé ze zvířecí říše. Přesto platíme vstupné v podobě popálení kopřivám a za jejich pásem se ocitáme v jiném světě. Z polorozpadlého krmelce je vidět, že sem lidská noha již někdy vkročila. Skála před námi vystoupila znenadání. Výšku odhadujeme kolem 8 m a tak je naděje, že bude výš než okolní stromy. Přicházíme do místa, kde dříve byl malý lom a o kousek dál je několik kamenných ploten, po kterých se dá vystoupit na hřeben. Z vrcholu skály se nám nabízí opět pohled na Brdy a k jihu vidíme stromy porostlý pahorek Vlčtejna. Dalšímu rozhledu brání stromy.

Jídlo a pití lze sehnat až v Nezvěsticích, kde je několik možností anebo jej mít na zádech v batohu. V okolních obcích je několik penzionů, kde se lze ubytovat.

Zdejší fauna je složena z druhů, které se dokáží rvát o místo na slunci. Svůj domov si ve stinných místech vydobyly trsy kapradin. Na skálách se usadily koberce mechů a lišejníky vytvářejí na kamenných plochách ornamenty v dosti velké barevné škále. Stromy tu nedorůstají do větších výšek a jejich kmeny jsou poznamenány rozpukanou kůrou. Kouzelné jsou květy šípkových růží a několik keříků žlutě kvetoucích kručinek. Několik odumřelých kmenů dodává místu nádech tajemnosti. Nikde kolem ani živáčka, ale je možné, že platí pravidlo, že před lidmi je lepší zůstat v úkrytu. Přesto je tu přímo božsky, ale vše někdy končí a tak je to i s návštěvou zcela zapomenuté Hrubé skály. Obcházíme skalní bloky a na západní straně se dostáváme jinou pěšinkou na pole.

Mezi poli jsou na dohled obce Chválenice , o kus dále Nezbavětice a nad nimi Hrad Radyně. V údolí Úslavy vidíme Nezvěstice a ty si vybíráme za konečnou dnešního výletu. Mapa KČT, kterou jsme dnes potřebovali, má č. 32 a jmenuje se Přešticko. Cestu je možné začít na vlakové zastávce ve Zdemyslicích, jít na zříceninu hradu Vlčtejna a pokračovat ke skalám. Kromě Hrubé skály je v okolí ještě několik zajímavých skalních útvarů. Celá cesta je dlouhá kolem 6 kilometrů.

Poslední aktualizace: 16.3.2012
Přes Vlčtejn na Hrubou skálu a do Nezvěstic. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Přes Vlčtejn na Hrubou skálu a do Nezvěstic.

Na hrad Vlčtejn a do Nezvěstic.
Vlaková zastávka ve Zdemyslicích je začátkem našeho dnešního výletu. Máme…
Zřícenina hradu Vlčtejn, nazývaného také Vildštejn, stojí na výrazné buli…
Naše cestazačíná na Exitu 73, dálnice D5, odkud směřujeme na Nepomuk.…
Naše společná cesta začíná na Exitu 73 dálnice D5. Odtud směřujeme směrem…
Turisty neprávem opomíjený a relativně neznámý zámek Nebílovy je …
Zdemyslice jsou jedním z nejstarších sídel na Plzeňsku. První písemná zpr…
Barokní Zámek Nebílovy stojí uprostřed stejnojmenné vsi v Plzeňském k…
Zmínka o první zdejší svatyni je z roku 1374. Předchůdce dnešního kostela…
Vlak od Nepomuku projíždí údolím řeky Úslavy, která se ukrývá mezi zelení…
Milovníci historie a dávných časů nyní mají snazší přístup ke zřícenině…
U panského dvora v Nezvěsticích bývala tvrz, poníž se dosud násep a příko…
Obec Nezvěstice patří k nejstarším osídleným místům Plzeňska, i když první písemná zmínka je až z roku 1352. A tak je jisté, že i…
Vlak projíždí malebným údolím řeky Úslavy do Blovic. Malé nádraží městečka…
Když jsme počátkem května vyrazili za kamarády do Brd, měli jsme v plánu…
Vystupujeme na šťáhlavském nádraží a díváme se jak koncová světla vlaku…
                           BLOVICKÝ  BLUDNÍČEK  2013   A zase je tu…
Jak vyplývá z významných archeologických nálezů, byla krajina kolem Nezvě…
První vyhlídková věž byla na Kožichu postavena už v roce 1865, byla…
Jedná se o starohorní skalní buližníkový hřbet. Byly zde objeveny předměty…
Jedeme na sever Švihovské vrchoviny. Přesněji řečeno do okrsku Bl…