Přepychy - Dřízna - Osičina

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Na golf

Autem jsme se dopravili do Přepych. Zaparkovat se dá pohodlně v centru obce poblíž kostela sv. Prokopa a pak už se můžeme vypravit na procházku, při které navštívíme krásné poutní místo Dřízna v údolí Vojenického potoka. Následně vystoupáme k rozhledně Osičina, z které se nám otevře přímo úžasný výhled na blízké i vzdálenější okolí.

Přepychy - obec v podhůří Orlických hor, jejíž vznik je datován do poloviny 14. století. V této době zde byl i vystavěn původně gotický kostel sv. Prokopa, který byl v 16. století renesančně přestavěn. Právě kolem této zdejší dominanty se vydáme po silnici směrem na Záhornice a asi po 300 metrech na okraji Přepych narazíme na žlutou značku, která nás kolem Vojenického potoka dovede až do Dřízenského údolí, kde se nachází významné poutní místo Dřízna.

Začátek zdejší poutní tradice sahá až do 18. století, kdy byl ve zdejším údolí, kde vyvěrá mnoho pramenů, které následně plní Vojenický potok, pověšen na strom obrázek Matky Boží s dítětem. Kdo sem tento obrázek pověsil a proč není známo, ale právě jeho zásluhou se z Dřízenského údolí stalo vyhledávané poutní mariánské místo. Později k obrázku přibyl i dřevěný kříž, který byl po několika opravách nahrazen v roce 1883 křížem litinovým. Nejvíce se o věhlas Dřízny , jako poutního místa zasloužil přepyšský kaplan Alois Mádr. V roce 1888 zde byla při příležitosti oslav 40. výročí panování Františka Josefa I. vystavěna kaple zasvěcená Panně Marii Lurdské. V roce 1891 pak byl celý poutní komplex ještě doplněn o křížovou cestu, která je zakončena Božím hrobem ve skále.

Po prohlídce a relaxu na tomto krásném místě se vydáváme na další cestu po žluté značce. Na rozcestí Dřízenské údolí, kde se žlutá značka rozdvojuje pokračujeme směrem k rozhledně Osičina.

Rozhledna Osičina u Vojenic byla vystavěna jako telekomunikační stožár na stejnojmenném vrchu v roce 2002. O dva roky později byla její vyhlídková plošina ve výšce 33 metrů zpřístupněna veřejnosti. Po vystoupání po 165 schodech je návštěvník odměněn krásným výhledem do kraje. Jako na dlani máme především Orlické hory, ale i Krkonoše a Králický Sněžník.

Po sestoupení z rozhledny se po zelené a následně žluté značce vrátíme zpět do Přepych. V Přepychách nejdeme k centru přímou cestou po silnici, ale procházíme kolem kostela a dvou rybníků a k našemu překvapení narážíme na moc pěkné sousoší Cyrila a Metoděje. Taky o instalaci tohoto památníku se zasloužil Alois Mádr. Sousoší nechal vyrobit v hořické kamenosochařské dílně a následně ho na své náklady nechal nainstalovat v obci na místě zavezeného rybníku před školou.

Možnost občerstvení je v pokladně rozhledny Osičina. Toho jsme také využili.

Krásně udržované poutní místo, ale i výhledy z rozhledny. Prostě výlet se podařil a vše bylo prima.

Poutní místo Dřízna je volně přístupné. Kaple Panny Marie Lurdské je otevřena jen při bohoslužbách.

Rozhledna Osičina je otevřena od 1.4. do 31.10. o sobotách, nedělích a svátcích v časech 10-12 a 13-18. O prázdninách pak i ve všední dny mezi 13 - 18 hodinou. Vstupné na rozhlednu činí 20,- Kč.

Poslední aktualizace: 4.12.2016
Přepychy - Dřízna - Osičina na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Přepychy - Dřízna - Osičina

Pomník Aloisi Mádrovi
Pomník se nachází poblíž kaple Pany marie v Dřízenském údolí u obce Přepychy. Zde byla postavena nejen kaple, ale i křížová cesta. V…
Kaple Božího hrobu se nachází poblíž větší kaple Pany marie v Dřízenském údolí u obce Přepychy. Zde byla postavena nejen kaple, ale …
Studánka se nachází poblíž kaple Pany marie v Dřízenském údolí u obce Přepychy. Zde byla postavena nejen kaple, ale i křížová cesta.…
Směrník u rozhledny na Osičině ukazuje turistům správný směr po žluté značce do Dřizdenského údolí a k pokračování žluté značky ve…
Přes Královéhradecký kraj Jedeme z Broumova domů do Plzně. Nejedeme však přímo. V tomto kraji je řada rozhleden, které chceme navští…
Rozhledna Osičina
Nejvyšší rozhledna podhůří Orlických hor byla, postavena v roce 2002, na stejnojmenném vrchu Osičina mezi obcemi Vojenice a…
Při cestě do nedalekého Opočna, nebo do Orlických hor se můžeme zastavit v oblasti zvané Vrcha, na místě zvaném Osičina. Nejvyšší…
Obec Záhornice je jednou z nejmladších obcí v okrese Rychnov nad Kněžnou.…
První zmínka o obci Záhornice pochází z r. 1680, kdy je ves uvedena v přepyšských farních matrikách. Kapli založil v letech 1866 a…
Přepychy - kostel sv. Prokopa
Přepychy - první písemná zmínka o obci pochází z roku 1355, kdy je obec zapsána v seznamu far. Dominantou obce je původně gotický…
Když jsme z Dobrušky jeli k rozhledně Osičina, projížděli jsme touto obcí, kde nás zaujal kostel. Protože jsme pokračovali k rozhled…
Krátká trasa, vhodná jako nedělní odpolední vycházka. Autem nebo autobusem zajedeme do Přepych a vydáme se pěšky po silnici směrem …
Vojenice - obec mezi Voděrady a Přepychy na úbočí vrchu Osičina, na kterém je od roku 2004 postavena rozhledna stejného názvu…
Obec Nová Ves se nachází cca 6 km jižně od Opočna na kopci Vrcha. Obec je…
Voděrady - první písemná zpráva o vsi je doložena rokem 1355, kdy ves patřila do vlastnictví Radoslava z Voděrad. V letech 1495 -…
Protože toužíme více poznat památky královéhradeckého kraje, rozhodli jsme se pro výlet na zámek v Opočně. Cestu jsme od minule trochu pozměnili, tentokráte Jedeme přes Turnov, J…
Bolehošťská Lhota
Bolehošťská Lhota, dnes osada obce Bolehošť, leží 8 km jižně od Opočna a …
K zámeckému areálu v Opočně patří i nádherný anglický přírodně krajinářský…
  Opočno. Kouzelné slůvko, vyvolávající představu spanilého východočeskéh…
Zámecký park, který se nachází v údolí Zlatého potoka jižně od zámku byl…