Předklášteří - klášter Porta Coeli (Brána nebes)

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Jedeme na Moravu a vybíráme si zastávky na zajímavých místech. Mezi ně patří i Předklášteří. Ota si vzpomíná, že zde jako chlapec byl a pamatuje si jen úžasný kamenný portál. To je důvod, proč se tam musíme zastavit.

Předklášteří je zhruba 30 km na severozápad od Brna. Již král Přemysl Otakar I. († 15. 12. 1230) plánoval zde založit klášter. Zřídila ho zde po jeho smrti až jeho manželka Královna Konstancie s pomocí synů Václava I. a Přemysla. První církevní komunita přišla asi před r. 1233. Z té doby jsou první písemné záznamy. Bazilika Nanebevzetí Panny Marie byla vysvěcena r. 1239. Když r. 1240 královna zemřela, byla v bazilice pohřbena. Její hrob však zatím nebyl nalezen.
Během husitských válek - v letech 1428 - 1436 byl klášter zpustošen, sestry se přestěhovaly do kláštera cisterciaček na Starém Brně. Vrací se r. 1436 s abatyší Alžbětou IV., která klášter obnovuje a stává se jeho druhou zakladatelkou. I přes stavovské války a odstřelování kláštera Švédy se klášter rozvíjí, během 18. století získává dnešní stavební podobu klášter i okolní hospodářské budovy. Když dne 2. 3. 1782 zrušil císař Josef II. kláštery, opouští ho 52 sester. Klášterní budovy sloužily pro potřeby textilní manufaktury.
Dne 21. 6. 1861 celé panství se zrušeným klášterem koupil ženský cisterciácký klášter v Marienthalu v Německu. Nezískali však klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie, který od r. 1782 byl farním kostelem. Proto si v letech 1900 – 1901 vybudovali nový konventní neogotický kostel stejného zasvěcení.
Když r. 1950 komunistický režim klášter zrušil, sestry se rozchází, některé zde smí zůstat jako civilní osoby, smí zde bydlet a pracovat. Až v letech 1989 - 1901 byl řeholní život obnoven. Nyní zde žije komunita sester cisterciaček. Je to jediný fungující ženský cisterciácký klášter u nás.
I když je to tzv. živý klášter, je možná jeho částečná prohlídka, pouze však s průvodcem. Uvidíte nejzajímavější místa. Začátek prohlídky je u bohatě zdobeného gotického portálu v západním průčelí baziliky. Je to umělecká práce kameníků ze severní Itálie, kteří využili i znalosti francouzské gotiky. Portál je unikátem v celé střední Evropě. Následně vstoupíte do románsko-gotické baziliky Nanebevzetí Panny Marie, která byla postavena v letech 1233–1240. Pravděpodobně ihned po její dostavbě byla okolo kláštera postavena hradební zeď s příkopem a věžemi a obytnou budovou u vstupní brány. Nová ohradní zeď byla vybudována r. 1662. Spojila tak v jeden celek kostel s hospodářskými budovami. Další přestavby a úpravy jsou z první poloviny 18. století.
Při prohlídce se projdete i gotickou křížovou chodbou s rajskou zahradou. Na závěr pak uvidíte kapitulní síň, která přiléhá ke křížové chodbě na východní straně. Má křížové žebrové klenby a původní kamenný čtenářský pult. Součástí prohlídky není novogotický kostel. Nám se povedlo do něj nahlédnout při mši při naš první návstěvě.
V areálu kláštera v budově proboštství je Podhorácké Muzeum. Je tam expozice mineralogická - je věnována zdejšímu nalezišti minerálů. Další část je věnována dějinám a současnosti kláštera. Jsou tam i příležitostné výstavy.
Celý areál je památkově chráněn. R. 2010 byl prohlášen národní kulturní památkou České republiky.

V areálu kláštera možnost občerstvení není. Na nedalekém náměstí 5. května je restaurace, kde se nechá i zaparkovat. My jsme se při jedné naší návštěvě dobře najedli téměř v přilehlém Tišnově v penzionu a minipivovaru Červený mlýn.

Máme rádi takové památky. Klášter je úžasný, ale portál je jedinečný. Nepochopili jsme, jak lze něco tak krásného vytesat.

Parkovat se nechá zdarma přímo v areálu po projetí zděnou bránou.
Vstupenky na prohlídku kláštera se kupují v areálu muzea. Čas prohlídek je pevně stanoven. Někdy se však stává, že prohlídky jsou zrušeny z důvodu konání svatebních nebo pohřebních obřadů. Proto je lepší se předem informovat na tel. č. 549213933 .
Areál je otevřen celoročně, mimo pondělí.
Od května do září od 9:00 do 12:00 a od 12:30 do 17:00 hodin
Od října do dubna od 8:00 do 12:00 a od 12:30 do 16:00 hodin
Poslední vstup do muzea je 30 min. před polední pauzou a před koncem otevírací doby.
Od května do září je v úterý až v sobotu vstup v 9, 10, 11, 13, 14, 15 a 16 hodin,
v neděli pak v 9, 13, 14, 15 a 16 hodin.
Od října do dubna je v úterý až v sobotu vstup v 8, 9, 10, 11, 13, 14 a 15 hodin,
v neděli pak v 8, 9, 13, 14 a 15 hodin.
Pokud byste se chtěli jít projít, tak něco přes kilometr na západ od kláštera je zřícenina hrádku Čepička, která s klášterem souvisí. Moc tam toho k vidění však není - jen torzo bašty, valy a příkopy vnějšího opevnění.
Na závěr jedna zajímavost. Podle kláštera je pojmenována planetka Porta Coeli, kterou ve hvězdárně na Kleti objevil 15. září 1982 Ant. Mrkos z nedaleké vesnice Střemchoví.

Poslední aktualizace: 28.6.2017
Předklášteří - klášter Porta Coeli (Brána nebes) na mapě

Příspěvky z okolí Předklášteří - klášter Porta Coeli (Brána nebes)

Hřbitovní kostelík Nejsvětější Trojice v Předklášteří
Na návrší uprostřed obce Předklášteří u Tišnova, v části zvané Na Stráňově…
Vlevo od barokní brány do Klášterního Areálu stojí velký kamenný kříž se…
Památná hrušeň se nachází v západní části obce na křižovatce ulic Za Klášterem a Chaloupky. Stojí u jednoho z nejstarších domů v Předklášteří. Za…
Klášter Porta Coeli
Klášter Porta coeli (Brána nebes) v Předklášteří u Tišnova založila v roc…
Nevypíná se v areálu kláštera Porta coeli, ale vzdušnou čarou asi čtvrt kilometru od něj jižně na návrší Stráňov ve středu obce. Vys…
V Tišnově – Předklášteří v areálu cisterciáckého klášter Porta coeli se…
V okrese Brno - venkov se na rozhraní Boskovické brázdy a Křižanovské…
Předklášteří je velkou obcí s 1450 obyvateli a najdeme ji v sousedství…
Cisterciácký řád je mnišský řád, který vznikl reformou benediktýnského…
Pouhé dva kilometry od vlakového nádraží v Tišnově najdete obec…
Poprvé je tento v současnosti jediný moravský ženský cisterciácký klášter zmiňován roku 1233. Byl založen ale pravděpodobně o tři ro…
Podhorácké muzeum v Předklášteří u Tišnova je pobočkou Muzea Brněnska.…
Už několik dnů před naší kratší podzimní dovolenou mnou zmítaly…
Muzeum je umístěno v přízemí a v patře dlouhé budovy nacházející se…
V Předklášteří u Tišnova se nachází původně kláštěrní pivovar s pivn…
Zajímavou ukázkou vodního stavitelství je náhon protékající celým areálem…
Rozhodla jsem se využít letos pravděpodobně poslední příležitost k výletu a oslavit výročí vzniku republiky den předem a v terénu. V…
Tato báječná cukrárna se nachází na okraji Tišnova, v části Předklášteří,…
Mikroregion Porta vybudoval u soutoku řeky Svratky s řekou Loučko…
Jde o výrazný zalesněný kopec vypínající se nad obcí Předklášteří,…