Poznej Máchův Máj

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Kdo by neznal našeho nejznámějšího romantického básníka Karla Hynka Máchu a jeho vrcholné dílo Máj. V roce 2008 natočil F.A. Brabec stejnojmenný film podle této básně.

V tomto článku bych vám chtěla přiblížit místa kde se tento tragický romantický příběh natáčel:

úvodní scéna filmu kdy se dav vesničanů vydává na procesí pouti po křížové cestě s farářem se natáčela na Křížové cestě v Jiřetíně pod Jedlovou – kostel do, kterého vesničané s farářem dorazí bohužel není na konci křížové cesty, ale je to Kostel sv. Kateřiny v Praze na Novém Městě – zde se uskutečnila nejdůležitější scéna celého filmu Vilém vpadl do kostela se svými loupežníky (on na koni) nazýval se…„Strašný lesa pán“ a okrádali vesničany nic jim nebylo svaté….zde Vilém poprvé spatřil Jarmilu a zahleděli se do sebe. Je zde i Vilémův otec Mlynář , který je též zahleděný do Jarmily.

Mlýn – kde se odehrává milostná scéna mezi Mlynářem a Jarmilou – je Mlýn Chvalkovice

Zřícenina hradu Trosky a zřícenina Zvířetnice – zde se odehrávali scény s loupežníky, zde přespávali a veselili se

Rybník Věžák se skálou – Jarmila nad skálou nad Jezerem, vypravěč se plaví po loďce pod skálou na rybníku Věžák

Karel Hynek Mácha se inspiroval ve skutečném příběhu. Otec nechtěl dovolit svému synovi vzít si dceru Dubského Kováře a tak syn zabil otce na chmelovém poli. Na vše se nakonec příšlo a po dlouhém procesí byl Hynek Schiffner odsouzen k popravě lámání kostí. Poprava se uskutečnila na Popravčím pahorku, který existuje dodnes. Místo leží 3 km od Máchova Jezera a můžete k němu dojít po aleji vzdechů.

Jedeme za poznáním míst kde se nejen točil máchův máj, ale kde i báseň máj vznikala. Celý Máj se odehrává v krásné přírodě českého středohoří.

Najíst se dá v hospůdce nedaleko zříceniny Zvířetice, ale samozřejmě i v jiných místech hospůdky a restaurace jsou úplně všude.

Nejkrásnější byl podhled na rybník Věžák naprosto úžasná krajina a atmosféra..

Křížová cesta - výstup na ní není vůbec náročný taková pěkná procházka

Mlýn Chvalkovice - je momentálně v rekonstrukci

Zvířetice - volně dostupná zřícenina - některé části mají vstup pouze na vlastní nebezpečí

Rybník věžák - parkovací místa kousek od rybníku

Poslední aktualizace: 28.5.2010
Poznej Máchův Máj na mapě
Autor: chantal

Příspěvky z okolí Poznej Máchův Máj

Jiřetín pod Jedlovou - Křížová hora
Jiřetín pod Jedlovou je nevelké městečko při severní části Lužických hor, dostaneme se tam po silnici I./9. Jiřetín byl založen v…
Když se zamyslíme nad tím co vlastně znamená označení domorodec, tak to je…
Naše několikadenní cesta do Lužických hor začínala na hradě Tolštejně. Ten…
Při našem pobytu v Lužických horách jsme navštívili i některá místa v…
Tak trochu opomíjenou památkou Jiřetína je zdejší farní kostel. Není se čemu divit, zdejší skvostná křížová cesta je vskutku prvotřídní pamětihodnost…
Obec – a někdejší město – Jiřetín pod Jedlovou najdeme v CHKO Luž…
Štola sv.Jana Evangelisty,se nachází nedaleko Jiřetína pod Jedlovou.Jedná se o Krásnou ukázku toho,jak dříve lidé pracovali.Měli…
Neděle 26. 7. 2020 O půlnoci jsme dveře zavírali, ve dvě už byla taková…
Sníh křupe pod nohama, slunce se prodírá skrz mraky a j…
Rekreační osada Rozhled leží v údolí Bílého potoka pod zřícen…
Informační centrum v Jiřetíně pod Jedlovou se nachází na Náměstí Jiřího…
Jiřetínská kaple Ukřižování patří mezi zdejší nejvýraznější, nejz…
Kaple Božího hrobu je jednou ze staveb spolutvořících někdejší poutní…
Getsemanská zahrada je součástí někdejšího poutního areálu na jiř…
Z náměstí Jiřetína pod Jedlovovou jdeme asi 2 km přes Křižovou horu a…
Mezi početné jiřetínské chráněné památky patří také pozdně barokní sloup se sochou sv. Vavřince. Autorem tohoto kamenicko – sochařského díla je…
Nevelká vodní nádrž na Lesenském potoce je těsně u hlavní silnice na…
Křížová hora v Jiřetíně pod Jedlovou. Nedaleko kopce…
Jak se přelomí v lednu letopočet, povětšinou brzy (kromě…
Počátek trasy je v Jiřetíně pod Jedlovou na náměstí. Zde se dá pohodlně…
Jiřetínská kaple Panny Marie je nejmladší vrcholovou stavbou poutního areálu na Křížové hoře. Vznikla teprve v roce 1869 a bývá známá také pod ná…
Jiřetín jak název napovídá leží pod Jedlovou horou, která je souč…
Naše trasa úbočím hřebene Lužických hor zvaným Rohál vypadá jako když jsme…
Když už jsme se konečně dostali na pár dní do Lužických hor,…
Rekreační osada Lesné leží v sevřeném údolí Lesenského…
Další velmi příjemná trasa Lužickými horami nejen po české straně. Nabízí opravdu krásné výhledy, do Čech, Německa i Polska.Trasa…
Lužické hory jsou neprávem dost turisticky opomíjený kus překrásné, ještě ne příliš lidskou rukou poničené přírody. Udělejme si dnes…
Jedlová je rekreační osada, ležící na severním svahu hory Jed…
Vyjely jsme z Jiřetína pod Jedlovou kde v místním informačním centrum nám…
Mohutná znělcová kupa Jedlová (774 m) je po Luži a Pěnkavčím vrchu…