Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Poutní místo Panna Maria pod Skálou - Mariastein

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Restaurace a penzion Švamlův mlýn  •  Fotografie (14)  • Foto: prijemnyden

Při pobytu u známých v Poodří nám tito nabídli pro vyplnění krásného podzimního odpoledne výlet do Klokočůvku a zejména k poutnímu místu Panny Marie ve Skále (při prohlížení internetu jsem zjistil, že variant názvu tohoto poutního místa je několik, dokonce někdy i s dodatkem Mariastein).

My jsme se na toto místo vypravili autem našich hostitelů. Ovšem je zde možnost dorazit i vlakem a nebo jako správní turisté po značených turistických trasách (viz turistická mapa)

Hlavním naším cílem bylo samotné poutní místo, ale zároveň jsme měli v plánu i nějakou nenáročnou turistickou procházku a samozřejmě se také někde najíst a občerstvit.

Restaurace a penzion Švamlův mlýn

Poutní místo Panny Marie ve Skále se dostaneme z Klokočůvku , což je místní část města Odry a nachází se nedaleko od silnice 442 mezi Vítkovem a Odrami. Poutní místo je umístěno v romantickém údolí řeky Odry lemovaném lesem obrostlými vysokými stráněmi. Samotná skála v níž je poutní místo pak ale patří do území městečka Spálov.

Jak vypadá toto poutní místo je snad zřejmé z přiložených fotografií. Působí skutečně emocionálně a důstojně. Ze skály zde vyvěrá poměrně vydatný pramen (původně se uvažovalo i o jeho léčitelské schopnosti a také zde byly pokusy tuto schopnost využívat).

Je zde také informační tabule včetně popisu pověsti, která se k tomuto místu váže a zasahuje až do doby konce třicetileté války – bližší na místě, nebo na internetu.

Obdivovali jsme skutečně vzornou péči a jakou je o toto místo pečováno. To dosvědčuje nejen bohatá květinová výzdoba čerstvými květinami ale i vzorný pořádek všude kolem.

Atmosféru místa dokresluje kříž z bílého kamene (?) s Kristem „ Z vděčnosti“.

Každým rokem 8.9. na svátek Panny Marie se zde koná veliká pouť - dle místních velice navštěvovaná (ovšem se všemi doprovodnými atrakcemi, stánky apod).

Restaurace a penzion Švamlův mlýn

Pro automobilisty je zde poměrně velké parkoviště, přímo poblíž samotného poutního místa.

Na závěr ještě jednou chci zdůraznit, že toto poutní místo má skutečně své kouzlo dané podmaňujícím skloubením samotné lokality, skalního masivu, řeky Odry, zeleně kolem a vzorné úrovně péče o celý areál.

Využili jsme k posilnění na oběd nedaleký, zřejmě nedávno zprovozněný penzion s restaurací „Švamlův mlýn“. Jak vypadá je zřejmé z přiložených fotografií a pokud se týká jídla tak my jsme se vším co jsme si objednali byli spokojeni. Bylo zde i k dispozici lahvové Pito pro řidiče. Ubytování jsme nepotřebovali, ale domnívám se, že v mimosezonní podzimní době, kdy my jsme zde byli, by to asi nebyl problém.

Poutní místo Panna Maria pod Skalou - celkový pohled

Jak jsem už uvedl výše velmi se nám líbilo poutní místo a jeho atmosféra a ještě jednou musím vyzvednout to jak je toto místo místními udržováno a zdobeno. Velmi pěkná je i procházka z poutního místa po zelené turistické značce údolím řeky Odry, v těchto místech ovšem plném chat a táborů pro děti. Rozhledy na okolní stráně s podzimní přírodou jsou ale skutečně nádherné.

Vzhledem k tomu, že my jsme byli časově hodně limitováni, omezila se naše návštěva zejména na samotné poutní místo a krátkou procházku. Jek jsem se ale později o tuto oblast zajímal na Internetu tak je zde celá řada míst která by si zasluhovala abychom se s nimi blíže seznámili. Jen krátce zmíním samotnou obec Klokočůvek, městys Spálov (držitel titulu „Vesnice roku 2009 Moravsko slezského kraje“), přírodní rezervaci Královec, atd.

Na výlet vlakem

Do tohoto kraje je možné zajet i vlakem a to skutečně tratí která vede velice romantickou krajinou ze železniční stanice Suchdol nad Odrou do Budišova nad Budišovkou. V našem případě ale vystoupíme na železniční zastávce Heřmánky a pak pěšky po zelené turistické značce až asi po necelém kilometru přijdeme přes okraj Klokočůvku na samotné poutní místo.

Poutní místo Panna Maria pod Skalou

Milovníkům romantického cestování vlakem ale vřele doporučuji absolvovat cestu do Budišova nad Budišovkou celou a třeba hned zpět, protože je to skutečně cesta romantická.