Poutní kaple sv. Antonína.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Nad Blatnicí pod sv. Antoníčkem, v pásmu několika kopců, se nachází Kaple sv. Antonína, jedno z nejposvátnějších míst Moravského Slovácka. Poutní kapli zde nechal postavit v roce 1668 Hartman, kníže z Lichtenštejna.  Byla to poměrně vysoká osmiúhelníková rotunda, ve které je dnes umístěn hlavní oltář. Kaple brzy nestačila potřebám a zájmu věřících a tak ji Maxmilián z Lichtenštejna  nechává roku 1696 rozšířit o12 m dlouhou loď. Rok 1784 byl pro kapli likvidační. Byla úředně uzavřena a po prodeji došlo k likvidaci všeho, co se dalo zpeněžit. A tak nad Slováckem se další léta vypínalo torzo kdysi slavného místa. Až deputace k císaři Františkovi I v roce 1814 slavila úspěch. 17.3.1815 přišlo povolení k obnově a 30.5.1815 se občané Blatnice museli zavázat k její obnově a dalšímu provozování. Od roku 1819 se opět stává vyhledávaným poutním místem Slovácka. Když začal malovat Joža Úprka obrazy ze zdejších poutí a jeho obraz byl vystaven v roce 1893 na výstavě v Paříži, začal kraj přitahovat zájemce z celé Evropy. Následovaly obrazy další, ten z roku 1894 získal zlatou medaili v domácích vodách. Další poutě maloval ještě v letech 1914 a 1925. Ale vraťme se o trochu zpátky. V roce 1898 proběhla rozsáhlá oprava a zároveň bylo vysazeno stromořadí. O šest let později byl postaven nový oltář. Další velká oprava proběhla v roce 1936 a ta poslední v letech 1996 až 97.

Z Blatnice pod sv. Antoníčkem je to krátká vycházka. Než se dojde ke kapli jsou při cestě dvě studánky a nad každou stojí socha sv. Antonína. U druhé je schodiště k prameni a za sochou velký kamenný kříž. Po levé straně  cesty je velká vinice a za ní následuje les. Na lesní Louce jsou v polokruhu postaveny kapličky křížové cesty a blíže ke kapli samostatný oltář. Opodál je budova se sociálním zařízením. Okolí kaple je vzorně upravené. Nelze opominout  nádherné výhledy západním směrem na Slovácko a pásmo Chřibů a Bílé Karpaty na východě s jejich nejvyšším vrcholem Velkou Javořinou ( 970 m.n.m.). V polovině dubna měla ještě sněhovou čepici, ale v okolí kaple bylo již jaro v plném proudu.

Najedli jsme se v Blatnici, kde je několik hospod a s ubytováním tady také nebudou žádné potíže.

Slovácko je velmi hezký kraj a malá vycházka ke kapli byla  příjemným pohlazením na duši. Moc se nám tady líbilo. Pro nelíbilo jsme nic neviděli.

Kaple v době naší odpolední návštěvy byla otevřena. Je údajně otevřena každý den. Rádi vás zde přivítají a řeknou více než se vejde do těchto řádků. Pro ty pohodlnější je možnost vyjet až na parkoviště, které je nedaleko kaple.

Poslední aktualizace: 4.5.2011
Poutní kaple sv. Antonína. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Poutní kaple sv. Antonína.

Boršice u Blatnice - Kostel sv. Kateřiny
Boršice u Blatnice sa nachádzajú v juhozápadnej časti okresu Uherské…
Boršice u Blatnice jsou slovácká vinařská obec s 1900 obyvateli a…
V obci Boršice u Blatničky ma už z auta zaujala socha koňa, ku ktorej som sa po zaparkovaní auta…
Ani obec Boršice u Blatnice neobišli hrôzy dvoch svetových vojen, obe priniesli obete na životoch, mužov, ktorí v týchto vojnách pol…
Slavkov u Uherského Brodu má približne 660 obyvateľov, obec sa v písomnej zmienke prvýkrát spomína v roku 1261 ako Slevkov. Názov Slavkov má obec podľa oseckého opáta Slávka III…
Naučná stezka, nazvaná Kronika slavkovské krajiny, představuje ná…
Obec Horní Němčí na úpätí Bielych Karpát má v centre ob…
Počas malej zastávky v obci Horní Němčí na úpätí Bielych Karpát pod Veľkou Javorinou sme si najskôr pozreli hlavnú pamiatku obce kostol sv. Petra a…
Obec Horní Němčí ležiaca na rozhraní juhovýchodnej Moravy a úpätí Bielych Karpát pod Veľkou Javorinou bola založená pravdepodobne v …
Partiček, které se vydávají na toulky světem na vlastní pěst není málo. Ne…
Vzdušnou čarou jen něco málo přes 10 kilometrů od Velké Javořiny,…
Vyrazíme od koncové zastávky autobusu v obci Horní Němčí. Přes ve…
Ani obec Blatničku neobišli útrapy dvoch svetových vojen, obec si uctila ich obete postavením pomníkov.Neviem, či sa v obci nachádza…
Hlavnou sakrálnou pamiatkou obce Blatnička v Juhomoravskom kraji a okrese Hodonín je kostol zasvätený Nanebovzatiu Panny Márie. Hist…
VÍNO HRUŠKA sídlící v Blatničce se zaměřuje hlavně na moravská od…
Cestou do Blatnice pod Svatým Antonínkem sme uvideli hneď pri ceste pekné…
Národní přírodní památka Búrová o výměře 19 ha se rozprostírá západně od…
Nivnice je velká slovácká obec se 3300 obyvateli a je označována jako rod…
Popisovaný výlet mě zavedl do těch míst Slovácka, která nejvíce proslavily…
Hluk, malebné slovácké městečko ve Zlínském kraji, najdete asi deset…