Polabím: Čelákovice-Přerov-Lysá

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Na výlet placatou polabskou krajinou jsme vyrazili z vlakové stanice Čelákovice Jiřina. Po zelené turistické značce jsme došli do Přerova nad Labem a následně stále po zelené pokračovali na rozcestí Litolský most. Odtud jsme se drželi červené značky, která nás dovedla až do cíle výletu, do Lysé nad Labem.

A jaké zajímavosti jsme tentokrát viděli?

U Labe
U Labe  •  Foto: neratovak

Při cestě z Čelákovic do Přerova jsme procházeli Přírodní rezervací Káraný - Hrbáčkovy tůně(foto č.3), kde nás zaujala tzv. Budečská hráz. Jedná se o uměle vybudovaný val z 19. století, který chránil Přerov nad Labem před případnou velkou vodou.

V Přerově nad Labem jsme si jen z venčí prohlédli místní kostel sv. Vojtěcha(foto č.4) a navštívili jsme i zdejší skanzen(foto č.5 a 6).
Kostel sv. Vojtěcha byl původně barokním kostelem z druhé poloviny 17. století, po rozsáhlé přestavbě v 19. století získal svůj nynější novorománský vzhled.
Polabské národopisné muzeum, neboli místní skanzen byl prvním muzeem tohoto druhu otevřeným u nás. Vznikl v 60. letech minulého století a byly do něj přeneseny objekty ze Středního Polabí. Historie některých staveb je datována až do poloviny 18. století a ke skvostům zdejšího skanzenu patří tzv. Staročeská chalupa. Dřívější přerovská kovárna a později rychta byla prvním objektem skanzenu, jelikož odnikud nebyla přenesena, stojí zde již od 18. století.

Při cestě z Přerova nad Labem k Litolskému mostu procházíme kolem kopce zvaného Přerovská hůra(fotoč.7). V době bronzové zde bývalo opevněné hradiště a kdo chce, může si na Přerovskou hůru udělat malou odbočku po žluté značce. Na vrcholu hůry ve výšce 237 m.n.m. je vyhlídkové místo s výhledem do rovinatého Polabí.

Při další cestě procházíme kolem zdymadla Lysá nad Labem(foto č.8) s plavební komorou a hydroelektrárnou a procházíme osadou Tři chaloupky. zajímavostí jistě je, že tato osada byla dříve přístupná přímou suchou cestou z Lysé a Litole, neboť původní stará řeka tekla o několik metrů jižněji.

Na druhý břeh řeky Labe jsme se dostali přes Litolský most(foto č. 10 a 11), zvaný též Most Bohumila Hrabala. Původně zde stával most dřevěný, který byl v roce 1756 stržen povodní a až do roku 1926, kdy se otevřel přes řeku most nový, železobetonový, zde fungoval přívoz. Železobetonový most dosloužil na přelomu století a od roku 2002 se z jedné strany řeky na druhou dostaneme po novém ocelovém mostě.

Přes Litol jsme se dostali až do cíle výletu do Lysé nad Labem. Zde na prohlídku stojí místní renesanční zámek ze 16. století, kdy vznikl přestavbou gotického hradu. Vnitřní prostory zámku bohužel nejsou přístupné, je zde domov důchodců. Lyseckému náměstí dominuje barokní kostel Narození sv. Jana Křtitele(foto č.13) z první poloviny 18. století. Na náměstí se rovněž nachází i muzeum. Jeho expozice se věnuje životu a dílu zdejšího rodáka, vědce který rozluštil chetitštinu Bedřichu Hroznému.

Možnost občerstvení je v Přerově nad Labem a nebo až na konci cesty v Lysé nad Labem, kde je dostatečné množství restauračních zařízení.

I cesta jako taková má své kouzlo, navíc pokud je stále co objevovat a obdivovat.

Skanzen Přerov nad Labem:
otevřen od poloviny března do konce prosince, základní vstupné 100,- Kč.

Muzeum Bedřicha Hrozného v Lysé nad Labem:
otevřeno celoročně ÚT-SO 9-17 hodin, základní vstupné 40,- Kč.

Ostatní popisovaná místa jsou volně přístupná.

Poslední aktualizace: 4.2.2018
Polabím: Čelákovice-Přerov-Lysá na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Polabím: Čelákovice-Přerov-Lysá

Čelákovice - Brandýs nad Labem - Kostelec nad Labem
Cyklostezka podél Labe z Čelákovic, přes Brandýs do Kos…
Bývalá barokní eremitáž Svatého Václava v Císařském lese na turistické…
Město Čelákovice leží na levém břehu Labe a nemá přímé silniční s…
Farní románský kostel Kostel Nanebevzetí Panny Marie z počátku 13. století. V husitských válkách vypálen a pobořen. Obnoven před…
Čelákovice leží v severovýchodní části okresu Praha-východ, 5 km jihových…
Městské muzeum v Čelákovicích, založené již v roce 1903 p…
Jezero Řehačka se nachází  mezi Lysou nad Labem a…
BUDEČSKÁ HRÁZ Hráz nalezneme cca 1 km severním směrem od Přerova nad Lab…
Čelákovice leží ve Středních Čechách, východně od Prahy. Město se rozkládá…
Přerov nad Labem, Kaplička sv. Vojtěcha nad studánkou Kapličku najdeme uprostřed úrodných polí cca 1,7 km jihozápadně od Přerova na…
Památné lípy Na Vrších Zmiňovanou skupinu památných stromů nalezneme cca 1 km jižně od Přerova nad Labem na kraji jasanového lesa a…
Gotický kostel sv.Bartoloměje je již od roku 1352 zmiňován jako kostel fa…
Přemýšleli jsme, kam se vypravíme poslední letní víkend tohoto roku na…
Pro nenáročné turisty a cyklisty nebo rodiny s menšími dětmi je vhodná…
Polabské národopisné muzeum Muzeum v přírodě představuje…
Soukromé muzeum motocyklových veteránů a historických jízdních kol pana…
V Přerově nad Labem můžete navštívit například polabské Národopisné muzeum…
Renesanční zámek se nachází v centru obce Přerov nad Labem na Nymbursku v…
Toušeň leží na soutoku Labe a Jizery. Už v sedmém a osmém století zde vzn…
Jedeme do Lysé nad Labem prohlédnout si město, které je městskou…