Pojď, ukážu ti cestu Rájem aneb výprava do Edenu

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Za sportem

Fotbalové stadiony byly svým způsobem vždy svatostánky i chrámy kultury. Později se také staly pozoruhodnými architektonickými skvosty, poutajícími pozornost nejen fanoušků – Jarda s Gábinou odpustí - nejpopulárnějšího sportu světa. Krásné moderní stadiony najdeme také v České republice a prim mezi nimi hraje Eden Aréna, dějiště domácích zápasů našeho nejstaršího ligového fotbalového klubu, červenobílé Slavie PrahA. Tento stadion byl postaven v letech 2006 až 2008 a je všeobecně označován za náš nejmodernější, největší a nejkomfortnější. Jeho kapacita umožňuje návštěvu 20.617 sedících diváků, přičemž všechny tribuny v Edenu jsou kryté, což jistě ocení všichni, kteří sem zavítají za nepříznivého počasí. Potěší i skutečnost, že divákům ve výhledu nepřekáží žádné nosné konstrukční sloupy.

Fan Shop
Fan Shop  •  Foto: markyz63

Eden Aréna však nabízí – minimálně podle oficiálních stránek – mnoho dalších atraktivit. Pomineme-li blížící se koncerty skupin Rammstein nebo Depeche Mode (soubory celkem bezvýznamné vedle Black Sabbath s Ozzym, které přibližně v těchto místech viděl kdysi autor tohoto článku, že ano) můžeme zde (alespoň někteří) navštívit např. rozsáhlou VIP zónu, luxusní hotel, obchodní a kancelářské prostory, banku, podzemní garáže, Fan shop i restauraci nebo sport bar. Stadion je tedy multifunkčním komplexem, sloužícím jako místo sportovních utkání, hudebních koncertů, různých firemních školení i obchodních jednání. Jeho zřejmě nejznámější částí je však Tribuna Sever, kde má při fotbalových zápasech své trvalé místo „kotel“ SK Slavia PrahA. Zdejší „kotelníci“ se dlouhodobě prezentují pozoruhodnými a velmi nápaditými chorey i množstvím oslavných popěvků na adresu Slavie, v jejichž textech nechybí ani „sešívané“ legendy Bican, Puč a Plánička …

Eden Arénu najdeme na adrese U Slavie 1540/2a, PrahA 10 – Vršovice a je dobře dostupná jak automobilem, tak za pomoci MHD. Na zastávku Slavia totiž míří tramvajové linky č. 4, 7, 22, 24, 55, 57 a 59 i autobusové linky č. 135, 136, 150 a 213. Při použití metra je nejlepší dojet na zastávku linky A Strašnická a odsud dále pokračovat tramvají č. 4 nebo 7.

O stadionu bychom si měli prozradit alespoň pár základních informací, a to jak těch technických, tak i historických. Vynechat nemůžeme, samozřejmě, ani poznámku o tom, že Slavii patřila Letná už v době, kdy konkurenční Sparta ještě ani neexistovala, ale - na rozdíl od rudých - „sešívaní“ do noty bolševikovi nikdy moc „nekáply“. A tak se na místě slavistického svatostánku postavil monumentální Stalinův pomník … a Slavia se stěhovala téměř na periferii Prahy. Tedy do Vršovic, na místo, kterému se říkalo Eden a kde se svého času třpytila hladina rybníka. Zde byl 27. září 1953 slavnostně otevřen nový slávistický stadion, který pokřtilo Dynamo PrahA (tak se z rozhodnutí strany musela tehdy Slavia chvíli jmenovat a byly jí zakázány i tradiční červenobílé dresy) s Křídly vlasti Olomouc. Zápas skončil 1:1 a první branku na novém stadionu, jehož součástí byla i dřevěná hlavní tribuna z letenského stadionu, pocházející z roku 1948, vstřelil již čtyřicetiletý Josef Bican.

Z dávných časů tohoto stadionu vstoupily do dějin zejména dvě události: Rekordní návštěva přes 40 000 diváků, která viděla v roce 1965 rozhodující zápas o postup do I. ligy s Plzní, a slavný – dlouhodobě toužebně očekávaný - zisk titulu v roce 1996. Historie tohoto Edenu skončila 13. května roku 2000 vítězstvím nad Českými Budějovicemi (4:1) a posledním gólem Pavla Horvátha. Fantastických fotbalistů zde ale hrálo více než dost, nejčastěji bývají vzpomínáni slovenští bratři Herdové, dynastie Veselých v čele s mistrem Evropy 1976 Františkem, slavní emigranti Kubík s Knoflíčkem nebo obranné duo Grospič – Jebavý.

Foto: markyz63

Teď přeskočíme dlouhá desetiletí a vstoupíme do 17 května roku 2008, kdy se na současném stadionu odehrálo první utkání proti Oxford University. To už mohla sledovat přibližně tisícovka vyvolených z lukrativních míst ve VIP prostorách a všem návštěvníkům Eden Arény bylo k dispozici 14 stánků s rychlým občerstvením i dvě obří obrazovky nad hrací plochou s přírodní trávou, osvětlovanou 180 LED reflektory. Dalšími – a ne zcela známými - zajímavostmi jsou např. fakta, že současná hrací plocha se nachází přesně ve stejném místě, jako tomu bylo u „starého Edenu“ nebo že kromě Slavie zde hrála své zápasy nejen naše reprezentace, ale i ligová Bohemka nebo hráči amerického fotbalu, ragby či lakrosu. Z nejslavnějších jmen umělců, kteří na „nové“ Slavii vystoupili, musíme jmenovat zejména skupiny Metallica, Iron Maiden, R.E.M. a Red Hot Chili Peppers nebo zpěváka Bruce Springsteena.

V našem případě se jednalo o jednodenní výlet automobilem, tedy bez využití ubytování v Praze. Nevrhli jsme se ani na různé občerstvovny v okolí Eden Arény, odmítnout v útrobách stadionu tradiční klobásu s chlebem, hořčicí a pivem jsme ovšem nedokázali.

Eden Aréna se tyčí do výšky nějakých 22 metrů nad úrovní okolního terénu, je tvořena převážně betonovými prefabrikáty a monolity, které doplňuje střecha z oceli, a její podobu navrhl architekt Martin Kotík. Samotná výstavba chrámu pro dvacet tisíc věřících přišla přibližně na jednu miliardu korun, přičemž cena jednorázových vstupenek na zápasy v Edenu se pohybuje – pokud jsme v produktivním věku, bez handicapu a permanentky nebo VIP karty – od 160,- do 420,- Kč (přesný rozpis vstupného, včetně všech slev, plánku stadionu s rozdělením na jednotlivé sektory a otevírací dobu najdeme na oficiálních stránkách klubu). A na nich si můžeme objednat také prohlídku Eden Arény.

Tato zajímavá atrakce umožňuje projít si slavistický svatostánek s průvodcem. V rámci prohlídky uvidíte hlediště stadionu i jeho zázemí. Přiblížíte se na dotyk k hrací ploše a nahlédnete také do VIP Boxů či klubového patra. Celá prohlídka trvá asi půl hodiny a je možné ji absolvovat od pondělí do pátku a v čase od 10:00 do 16:00 hod. Prohlídku stadionu je nutno si objednat minimálně den předem a v den fotbalového zápasu, koncertu nebo jiné akce tato možnost padá. Exkurze do Ráje stojí 100,- Kč, pro děti do 15 let polovic. V současné době je zde malým bonusem také skutečnost, že návštěvou Edenu jsme tak trošku zavítali i na území Číny …

Poslední aktualizace: 23.2.2017
Pojď, ukážu ti cestu Rájem aneb výprava do Edenu na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Pojď, ukážu ti cestu Rájem aneb výprava do Edenu

Vršovické proměny: Eden vstává z popela, do krásy se probouzí i protější Koh-i-noorka
V dobách první republiky tady stával obrovský zábavní park…
Výlet nemusí znamenat jen příjemné emoce z pozorování krajiny, návštěvy…
Slávistická Eden Aréna, kde své zápasy hraje náš nejstarší ligový…
Od dubna roku 2017 se může pražská Slavia pochlubit svým vlastním Chodníkem slávy. Nejedná se, samozřejmě, o první světovou atrakci …
Minimálně na naše poměry unikátní a jistě pozoruhodné sportovní muzeum naj…
Historie značky Scarpa je mimořádně bohatá a mohla by být použita…
„Až na onen svět budu veden, půjdu tam rád, vždyť je tam Eden“ zpíval kdys…
Rodiče bratří Čapků přišli do Prahy z Úpice v r. 1907. Původně bydlili v …
Pojmenování Vršovic souvisí s mocným rodem Vršoviců (vyhubeným r. 1108), …
Pražské Vršovice nabízejí celou škálu pozoruhodných arc…
Na dnešní výlet vyrážíme metrem B do stanice Národní třída. Muzeum se nachází hned za OC Quadrio v Národní ulici. K vidění jsou úžas…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokráte spíše vycházek.Tato procházka je krátká,leč krásná.Základem je,dostat se metrem "A"…
Pro ideální volbu oblečení, případně dalších doplňků pr…
Jestli máte odvahu, tak zkuste navštívit strašidelnou a jedinou z…
Na dnešní návštěvu muzea se vydáme metrem do stanice Muzeum a odtud pěšky…
První stopa člověka na vrcholu obávané velehory K2, rek…
Moskevská ulice spojuje Bohdaleckou ulici se spojnicí Ruské a Francouzské. Ulice je dlouhá asi 1400 metrů a leží z části ve Vršovicích z části ve…
Vinohradský hřbitov přiléhá ke strašnickému krematoriu v Praze 10. Podle …
Můžete zaparkovat u benzínové pumpy a nebo nechat auto doma a vystoupit na…
Hned u stanice metra trasy A Želivského mezi ulicemi Želivského a Nad vodovodem se nachází Nový židovský hřbitov. Byl založen v roce…