Pohádková a tajemná Peruc.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Vítá nás krásné ráno s modrou oblohou a tak po snídani odjíždíme ze Žatce přes Postoloprty do Loun a odtud po silnici č. 239 pokračujeme Na Peruc. S tímto místem je spojena pohádková pověst o knížeti Oldřichovi a Boženě. Tato událost byla zřejmě pro české knížectví významná a tak se ani nelze divit, že se dostala do lidského povědomí, ale dochovala se i v písemné formě. Najdeme ji v Dalimilově kronice a píše o ní také Václav Hájek z Libočan. Z druhé jmenované jsem si vypůjčil krátký odstavec: I uhledal prostřed vsi, ana stojí u studnice dívka velmi krásné postavy, praní šatu nechavši, tvář svou na kníže a jeho služebníky obrátila. I řekl jest kníže svým služebníkům. „ Věřte mi jistě, že toto div nemalý, že tata véska velmi chatrná mohla takové krásné stvoření uroditi“. Tolik úryvek z Hájkovy kroniky. Dnes bychom mohli říci „ láska na první pohled“. Možná, že vše proběhlo jinak, ale proč se snažit odkrýt pohádkové tajemství tohoto místa.

O Peruci je první písemná zmínka již z roku 1170. V této době mohla v místech dnešního zámku stát tvrz, možná i kamenný hrad. Ten zde stál zcela jistě o několik desítek, možná i stovek let, později. V období renesance došlo k přestavbě na zámek a do barokního kabátu se zámek převlékl mezi roky 1760 až 1770. Ve středověku ves zřejmě nebyla významným místem, městysem se stala až v roce 1898. S konečnou platností je Peruc městysem až od roku 2006. V zámku byla pamětní síň Emila Filly a pokud si vzpomínám, byly odtud ukradeny obrazy a síň byla uzavřena. Od roku 2007 je zámek v soukromých rukách. Tolik stručně z minulosti a můžeme začít s vycházkou po místech, kde kdysi kráčel kníže Oldřich.

Zastavujeme na malém náměstíčku, nedaleko kostela. Ten je velmi hezkou barokní stavbou a byl postaven mezi roky 1724 až 1725. Máme možnost nahlédnout i dovnitř, což se tak často nestává. Před kostelem je barokní socha sv. Jana z Nepomuku z roku 1857. Hřbitov u kostela byl zrušen a prostor je uzavřen. Skrze vrata jsou vidět sochy a torza několika hrobů. Kamenná zeď se pozvolna rozpadá. Mezi stromy nad kostelem je hodně zajímavý pomník padlým ve světové válce. Procházíme kolem západního průčelí zámku. Vchod hlídají dvě sochy a tak pokračujeme kolem jižního křídla zámku. V tomto křídle byla již zmíněná pamětní síň. Vcházíme do parku k uzavřeným vratům na zámecké nádvoří. Na vchodu je několik zákazů a tak se musíme spokojit jen s pohledem na nádvoří. Odtud procházíme parkem k muzeu České vesnice. To je umístěné v bývalé sýpce a zda je jeho součástí i další budova, jsme nezjistili. Bylo zavřeno.

Pokračujeme parkem pod severním křídlem zámku. Před východem z parku je nad zdí vidět malá věžička. Vycházíme bránou před park a směrovka nás navádí k oné věžičce. Jsme u Boženiny studánky, nad kterou byl postaven novogotický altán. Možná, že pod širým nebem by to bylo zajímavější. Odtud scházíme kolem radnice do údolí. Ta tu stojí od roku 1883 a je zdobena sgrafity a obklopena auty. Docházíme na dno údolí a po pravé straně se nám jakoby z dávných časů vynořuje obrovitý starý dub. Dali mu jméno Oldřichův dub a jeho rozměry i věk jsou obdivuhodné. Je vysoký 31 metrů, jeho obvod má 760 cm a v patě stromu dokonce 970 cm. Bohužel v minulosti nějaký lidský hlupáček strom zapálil. Jeho stáří se odhaduje na tisíc let. Dost možná, že by o Oldřichovi a Boženě mohl vyprávět. Nedaleko rostl i dub Boženčin, který ale již uhynul. Výlet Na Peruc se blíží ke svému konci a je také čas oběda.

I když to zní hodně podivně, v samotné obci jsme žádnou otevřenou restauraci nenašli. A tak jsme tentokrát oběd nechali na nedaleké Louny a večeřeli v Žatci. Tam se nám dočasným domovem stal pokoj v hotelu Černý orel a byli jsme moc spokojeni.

Peruc, to je taková malá pohádka. Člověk tam může dát průchod své fantazii a když se třeba díváte do koruny starého dubu je možné přenést se do dávné minulosti. Nám se v Peruci moc líbilo a pokud se do těchto končin ještě někdy dostaneme, určitě se tady zastavíme.

Této oblasti se říká Dolnooharská tabule a je to skutečné rovina sem tam s nějakým pahorkem a údolím. Severně odtud se rozkládá České středohoří. Zámek, jak již bylo řečeno, je pro veřejnost uzavřen. Otevřené je muzeum České vesnice. Jinak celá vycházka se vejde do 3 kilometrů. Peruc je na mapě KČT č. 8 Lounsko a Džbán.

Poslední aktualizace: 17.11.2016
Pohádková a tajemná Peruc. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Pohádková a tajemná Peruc.

Oldřichův dub
Prastarý Oldřichův dub roste pod obcí Peruc, východně od Loun. Patří mezi nejznámější stromy v Čechách. Pověst vypráví, že se kdesi…
Před domem č.p. 6 u Boženiny studánky v Peruci jsou osazeny tři kameny…
Zámek Peruc se nachází ve stejnojmenné obci v Ústeckém kraji, východně od…
Debeřské údolí se nachází mezi Perucí a Stradonicemi v dolním poohří. Údolím vede Naučná stezka Perucko. Nedaleko od penzionu…
PERUC, Galerie u Plazíka - Galerie amatérské fotografieVlakem, na kole,…
Od nádraží v Peruci jsem se vydal po silnici směrem na Libochovice. Za…
Pěší výlet na rozhlednu Stradonku a do městečka Peruc. Výchozím bodem je…
Památný Oldřichův dub je krásným pamětníkem starých časů, patří mezi nejznámější stromy v Čechách. Pověst praví, že v těchto místech…
Muzeum české vesnice se nachází v bývalé barokní sýpce z roku 1876 v…
Autem jsme jeli do malého městečka Peruc. Ve městě je zachovalá studánka,…
Obec Peruc se nachází východně od města Louny. Najdete zde rokokový zámek, vzniklý přestavbou původního gotického hradu a ve kterém…
V hospodářsky a zemědělsky využívané krajině Lounska mnoho souvislých zalesněných ploch není, ale Peruc a jeho severní část je takovou výjimkou. …
 Naučná stezka Perucko nás seznamuje s obcí Peruc a jeho okolím. …
Přírodní památka V Hlubokém se nachází v prudkých svazích Debeřského údolí…
V zalesněném svahu nad cestou vedoucí do Debeřského údolí, za posledními domy Stradonic je stará opuštěná štola, kde se hlavně za II…
Ráno jsme opustili Louny a začínáme se přesouvat trochu k jihu. Na cestě tentokrát máme tři rozhledny, které bychom rádi navštívili.…
Kdo by neznal příběh o knížeti Oldřichovi a krásné Boženě. Měl se před…
Obec Stradonice, nad kterou se Rozhledna Stradonka nachází, je velmi dobře…
Klub žen v Stradonicích dostal vynikající nápad postavit rozhlednu nad obcí na návrší Na Valech /291 m/, které v minulosti obývali…
Rozhledna se nachází v blízkosti obce Stradonice (zhruba 15 km východně od…
Tento pomník, který nalezneme mezi Perucí a Vraným, zde byl postaven v…
Při svých toulkách po stopách napoleonských válek a bitvy u Chlumce jsem zjistil, že další památné místo je nedaleko Peruce. Pomník…
Výlet hezkou krajinou v blízkosti řeky Ohře a s mnoha památkami. Jedna z prvních Jarních turistických akcí, kterou pořádá KČT Louny.…
Pojedete-li po silnici z Klobuk do Peruci na hranicích Středočeského a…
Panenský Týnec - nedostavěný kostel kláštera Klarisek
Velmi oduševnělé místo, které by si neměl nechat ujít opravdu žádný…
Obec v dávných dobách ležela na tzv."Královské cestě" z Prahy do Lipska. Dnes je v obci k vidění Kostel sv. Jiří na návsi s…
Zámek Libochovice patří k nejvýznamnějším raně barokním památkám…
Hazmburk je holý vrchol kopce ( 418 m.n.m.) se zříceninou hradu z…
Hazmburk
Soutěž 2 body
Zřícenina gotické hradu Hazmburk, stojící na strmém čedičovém útesu (418 m…