Pohádka a hora Plošina.

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Na hory

Výlet do těchto končin tak trochu vyvolává mrazení po těle. Jedeme do západní části Svatoborské vrchoviny, kde chceme poznat místo v mapách označené jako Pohádka. Lidé se zde usadili již v 16. století. Tehdy tady stály tři velké dvory, ale to je dnes již jen“labutí písní“. V 19. století zde ještě stál Christlův Dvůr, který je posledním svědectvím o osídlení této lokality. Potomci původních obyvatel byli v roce 1945 odsunuti a pak to tu šlo od deseti k pěti. Osudy poválečných hospodářů vůbec pohádkové nejsou.Žil tady také mezi Roky 1990 až 1994 masový vrah Ivan Roubal a podle vyprávění místních lidí zde údajně i vraždil. Odtud se chceme vydat na vrchol Plošiny ( 972 m.n.m.), kde očekáváme zajímavé výhledy na hory Šumavy a Českého lesa. Dostat se sem veřejnou Dopravou o víkendu je složité a tak jsme si vybrali pro parkování malou osadu Bradné, nedaleko Čachrova.

Osada Bradné ( 750 m.n.m.) leží v mělkém údolí Bradenského potoka. Je to několik stavení kolem návsi se starými stromy a křížkem. Dáváme se do řeči s jedním místních občanů. Rozhovor se mimo jiné stočil na působení Roubala a zajímavá místa v okolí. Nakonec bereme na vědomí upozornění na nebezpečnou psí smečku, kterou můžeme potkat v okolí osady Chřepice. První úsek cesty jdeme po modré k západu. Po pravé straně máme táhlý vrchol Hvězdníku ( 824 m.n.m) a nad hlavami nám šumí vítr v korunách bříz vysázených v dlouhé aleji. Všude okolo jsou pole a louky. Za rozcestím u Bradenského křížku začíná les. Tady opouštíme značku a po lesní cestě pokračujeme k západu. Z cesty se nám otevírá několik hezkých pohledů k severu, mimo jiné je vidět i město Strážov a hrad Klenová. Na opačné straně se vypíná severní nižší vrchol Plošiny ( 964 m.n.m.). Les končí a před námi se otevírá pohled na velkou louku se starými javory a jasany. Došli jsme na Pohádku.

Louka se mírně svažuje k severu a uprostřed je vidětChristlův Dvůr. Kdysi hezké stavení se dá označit za ruinu. Dům je vyrabován a doba jeho konce není příliš daleko. Stodola a kůlna jsou již v rozvalinách. Louka v okolí je silně podmáčená. Lidská fantazie sem navíc přivedla vysokou negativní energii a místo se stalo přímo ďábelské. Spíše je tu ale cítitneodkladný konec kdysi jistě kouzelného místa. Začínáme stoupat po svahu hory. V dálce se modrají hory Českého lesa a na severu je jižní část Korábské vrchoviny. Louka končí a pěšinka vyšlapaná spíše zvěří nás zavedla na západní svah Plošiny. Tady se lomí a příkře míří na hřeben. Vysoké stromy střídá nízké mlází na kamenité loučce. Na protější straně, za hlubokou roklinou, se objevuje Malý Prenet ( 1006 m.n.m.) a opět vidíme hřeben Českého lesa a také bavorské pohoří Hoher – Bogen. Dostáváme se na lesní cestu na hřebeni Plošiny a jdeme k jihu. Procházíme sedlem mezi oběma vrcholy a po chvilce stojíme na nejvyšším bodě dnešního výletu.

Je to velká paseka, na které skupina žen sází stromky. Otevřel se nám výhled na hory Šumavy. Nejblíže máme Jedlovou ( 1177 m.n.m.), dále protáhlý hřeben Javorné (1090 m.n . m. ). O něco dál je Poledník ( 1315 m.n.m.) a Polom ( 1295 m.n.m.). Je vidět i východní část Svatoborské vrchoviny a ještě dále k jihovýchodu pásmo Javornické hornatiny. Opět jsme varováni před psí smečkou a tak se rozhodujeme sestoupit do sedlaapo východním svahu se vyhnout Chřepicím. Z lesa se dostáváme na louky v blízkosti přírodní rezervace Chřepice, kde se setkáváme s naší starou známou, modrou značkou. K setkání se psy díky bohu nedošlo a po modré jsme se vrátily na náves v Bradném.

Jíst a ubytovat se dá v nedalekém Čachrově. My jsme si nesli něco k zakousnutí s sebou a udělali jsme dobře. Několik pramenů pod svahy sice je, ale napít se z nich je určitě rizikem.

Cesta je to, co se výhledu do všech světových stran týče, nádherná. Jen pohled na Šumavu jižním směrem byl mírné zamlžen. Pohádka je místem, které člověka donutí k zamyšlení.

Celá cesta je dlouhá okolo 9 km s celkovým převýšením okolo 280 metrů. Je vhodné mít v kapse kompas a v batohu mapu KČT č. 64 Šumava – Železnorudsko. Kromě lesních dělnic jsme žádného turistu nepotkali, i když byl hezký den. Větší část cesty jsme šli po neznačených cestách nebo volně lesem.

Poslední aktualizace: 29.5.2014
Pohádka a hora Plošina. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Pohádka a hora Plošina.

Obrázky ze Šumavy – Dešenice – Datelov a kaple svaté Britty
Osada Datelov patří pod obec Děpoltice a společně spadají pod městys…
Čachrov, obec na úpatí Šumavy, přes kterou projede každý, kdo míří od…
Mohutná gotická tvrz je výraznou dominantou vsi Čachrov na Klatovsku…
Asi 15 km severovýchodně od Železné Rudy leží při silnici do Klatov při toku říčky Ostružná v nadmořské výšce 714 m obec Čachrov. První…
Když se z Čachrova vydáme po cestě směrem severovýchodním,…
První písemná zmínka o tomto městečku je z roku 1352, ale místo je daleko…
Městišťské rokle patří k nejzajímavějším místům v severozápadní části…
Šumava (2): Železnorudskem a Prášilskem na kole (06/2022) K pobyt…
Nejnižší ze tří vrcholů na trase červené značky ve směru od…
Asi 11 km severovýchodně od Železné Rudy leží při silnici do okresního města Klatovy v nadmořské výšce 842 m malá obec Javorná. …