Podzimní Pojizeří

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Výchozím a posléze i cílovým místem při výšlapu kolem řeky Jizery bude nádraží v Mnichově Hradišti, odkud se po modré turistické značce vydáme na cestu.

Procházíme středem města, kde nás určitě zaujme barokní kostel sv. Jakuba, který zde na místě bývalého kostelíku nechali postavit v 18. století Valdštejnové. Procházíme kolem zámku, na jehož prohlídku bude dost času při návratu do Mnichova Hradiště a pokračujeme stále po modré směrem na Klášter Hradiště nad Jizerou. Zde se nacházel klášter, vybudovaný ve 12. století cisterciáky. Klášter zaniká v době husitských válek a na jeho místě je v 16. století postaven renesanční zámek. O 300 let později tj. ve století devatenáctém se pak celý areál zámku přeměňuje v pivovar, který je zde dodnes. Kromě bývalého zámku zaujme i kostel Narození Panny Marie, který byl vystavěn společně se zámkem v 16. století.

Z Kláštera Hradiště nad Jizerou pokračujeme stále po modré značce, která vlastně kopíruje tok řeky Jizery. Po cestě nás určitě nejvíce zaujalo pole osázené rakytníkem řešetlákovým, rostlinou jejíž plody působí velice příznivě na náš organismus. Nádherně vybarvenou podzimní přírodou se posléze dostáváme do Mohelnice nad Jizerou, kde procházíme kolem románského kostela Nanebezvetí Panny Marie z 12. století.

V Mohelnici přecházíme na zelenou značku, přecházíme na druhý břeh řeky Jizery a vystoupáme ke zřícenině hradu Zásadka. Původní hrad ze 14. století byl o 200 let později přestavěn na renesanční zámek, který však v 18. století vyhořel, nebyl již opraven a zpustl. Místo samotné je však v současnosti velice pěkně udržované.

Pokračujeme po zelené dále a přicházíme k vrchu Káčov. Bývalá třetihorní sopka zde svou erupcí zanechala velice bizardní přírodní výtvor, který byl vyhlášen přírodní památkou.

Od Káčova nás pak zelená značka vrací zpět do Mnichova Hradiště. Cestu k městu nám zpříjemňují výhledy na panoramata Příhrazských skal a pomalu se blížíme k městu. Do města přicházíme směrem od zámku a zámecké zahrady. Jdeme okolo kostela sv. Anny, kde je pochován nejznámější z rodu Valdštejnů, velkovévoda Frýdlandský Albrecht. Barokní zámek, který v této podobě nechali vystavět právě Valdštejnové na místě bývalého zámečku Václava Budovce z Budova, který byl mezi sedmadvaceti českými pány popravený 21. června 1621 na Staroměstském náměstí, je krásnou tečkou za pěkným výšlapem do Pojizeří.

Od zámku se pak vracíme opět přes město k vlakovému nádraží, kde naše putování končí.

Občerstvili jsme se v obchůdku pivovaru v Klášteře, po cestě jsme vystačili s vlastími zásobami a na konci cesty pak bylo občerstvení v restauraci hotelu U Kvapilů u nádraží v Mnichově Hradišti.

Největší úspěch asi měla zřícenina hradu Zásadka. Fakt moc pěkné a udržované místo.

Zámek v Mnichově Hradišti je otevřen od dubna do konce října. Je na něm možno navštívit více okruhů, každý z nich má své cenové ohodnocení. Vše podstatné je k nalezení na oficiálních stránkách zámku.

Poslední aktualizace: 29.5.2016
Podzimní Pojizeří na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Podzimní Pojizeří

Cesta za zámkem do Mnichova Hradiště
Cesta za zámkem do Mnichova Hradiště.               Už dlouho jsem si…
Jednou z nejvýznamnějších památek ve městě Mnichovo Hradiště je určitě…
Mnichovo Hradiště
Barokní zámek v Mnichově Hradišti se nachází na Mladoboleslavsku ve Střed…
Mnichovo Hradiště a jeho různé zajímavosti…               Město Mnichovo…
Sv. Jan Nepomucký byl generální vikář pražského arcibiskupa, mučedník…
Chtěly jsme jet někam blízko Prahy tak, aby tam bylo možno dojet…
Nezvyklý přívlastek dala středočeskému Hradišti,…
Mnichovo Hradiště - jeho sochy a sousoší……               V kostele sv…
Počátky zámku v Mnichově Hradišti jsou spojeny s činností nedalekého…
Konventní kostel byl postaven v l. 1690-93 za vedení pátera Jiřího…
Navštívíme-li renesanční zámek v Mnichově Hradišti, založený Václavem…
Městečko Mnichovo Hradiště na okraji regionu Český Ráj, je vcelku dosti…
Zámek Mnichovo Hradiště vás zaujme nejen svým velkolepým barokním vzhledem…
Barokní kostel sv.Jakuba v Mnichově Hradišti.               Mimo kostela sv.Tří králů u zámku je také významnou architektonickou…
Zdaleka viditelný renesanční zámek stojí na ostrohu nad údolím Jizery a Z…
Středočeská obec, svou polohou se téměř dotýkající města Mnichovo…
Dnešní areál pivovaru v Hradišti nad Jizerou se nachází v místě…
Když jsem se se vstupním portálem bývalého opatského chrámu již neexistujícího ci…
Valečov
Zřícenina hradu Valečov se nachází na Zlaté stezce Českého ráje východně …
Lotrando a Zubejda nebo pohádka RumplCimprCampr. Nenabádám vás, abyste si…