Po žluté kolem Máchova jezera

A to je na tom Máchači najednou klid! Až člověku přijde líto, že řada turistů jej zná jen z období letních dní, kdy se všichni marně pokoušejí najít místo na pláži či vymyslet program pro deštivé odpoledne. Připravují se tak o mlhu rozprostírající se nad hladinou, táhnoucí severské ptáky a ticho nerušené hlukem techno party. Ale zanechme sentimentu. Dnes chceme obejít Velký rybník. Začneme v Doksech, kam se dopravíme vlakem. Několik metrů od nádraží objevíme červenou značku vedoucí do centra letoviska a k rozcestí se žlutým značením. Žlutou už nepustíme do ukončení akce. Zahneme vlevo a prvním cílem je nám Králův stolec - pískovcová skála, na níž údajně poobědval Otec vlasti Karel IV. My máme do oběda ještě daleko, a tak aspoň pedagogicky zapůsobme na naše potomky a prozraďme jim, že nejen Karlův most, Karlova univerzita, ale i Mácháč a řada vodních děl v okolí vznikly na popud tohoto panovníka. Trasa se jen nenápadně dotkne břehu Břehyňského rybníku. Ať vypuštěný či napuštěný, přitahuje nejen turisty, ale i hejna vodního ptactva. Je součástí národní přírodní rezervace Břehyně - Pecopala a my stojíme na jediném místě, kam nás turistické značení vpustí. Přejdeme jednu silnici, obejdeme několik hejn slepic a přejdeme druhou silnici. Ujdeme několik stovek metrů a máme po pravé ruce mýtinu, na jejímž konci vystupuje z terénu několik pískovcových skal. Když si ke skalám odskočíme, lze nalézt řadu hnědých kamenů obsahujících limonit - rudu železa, jež se v našem kraji odpradávna těžila a zpracovávala. Místem prochází limonitová žíla a rovněž jedna ze skal nese název Havířský vrch. Okolí však dominuje čedičová homole Borného a možná právě nyní je ideální čas vyšplhat se na vyhlídkovou terasu nabízející rozhled na Mácháč. Tedy - pokud se již rozplynula námi tolik obdivovaná romantická mlha. Držíme-li se důsledně žluté, vylezeme ještě na vrcholek 375 metrů vysokého Šroubeného. Pokud se nám již nechce, je málo vody a ještě navíc mrzne, lze se držet břehu a dorazit do Starých Splavů podél něj. Společnicemi nám jsou pískovcové terásky, špatně živené borovice a mrtvolky různých druhů ryb oždibovaných volavkami ... anebo, že by na zimu zase přiletěl mořský Orel. Dnešní výlet určitě bude plný překvapení, ale za orla neručím. Každopádně žlutá nás dovede až před vlakové nádraží. (vlak, pěšky cca 13 km)

Poslední aktualizace: 18.4.2003
Po žluté kolem Máchova jezera na mapě
Autor: bart

Příspěvky z okolí Po žluté kolem Máchova jezera

Králův stolec u Doks
Pokud si zadáte ve vyhledávači název místa, nejspíše zájemce navede na Znojemsko do Podyjí, další Králův stolec najdeme i na Vysočině, v Krkonoších…
Z Doks kolem máchova jezera. Je skoro polovina ledna ale počasí spíš…
Přejdi Jordán řeku všech nadějí, ona smyje tvé stopy i rány ti zkropí, a…