Po stopách J.G.Grasela - Graselova sluj, Landštejn, vodní pila Peníkov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Výchozím bodem je rozcestí u samotného hradu Landštejna, částečně dostupné i autobusem. Vyrazíme po modře značené pěší trase k osadě Vitíněves a pokračujeme k rybníku Punčoška a potoku Pstruhovec. Stále se držíme stejné vedoucí barvy a přes rozcestí Zaječí les dojdeme postupně lesními cestami do
Stoječína, odkud cesta pokračuje kolem Panského ryníka do Peníkova. Zde značku opustíme a vydáme se k místní vodní pile (leží cca 100m od silnice).
Nevracíme se k silnici, ale vyjdeme krátkým stoupáním nad pilu, kde hned po cca 50 metrech narazíme na značenou Graselovu stezku. Po ní se vydáme vpravo jižním směrem, pokračujeme po pěšinách a částečně i po silničkách nejprve smrkovým lesem kolem Schillerových kamenů a poté dále ke Graselově sluji. Stezka nás zavede dále ke žlutě značené pěší trase a po ní projdeme poblíž Rákosního rybníka do Stálkova. Osadu projdeme a žlutá značka pokračuje zpět k Pstruhovci, odkud se navrátíme na výchozí bod k Landštejnu. Celá trasa je středně turisticky náročná a měří asi 19 km.

Landštejn - královský hrad, vznik se datuje na počátek 13.století, tvořil oporu na česko-rakouské hranici. Jeho význam postupně stoupal, významným vlastnickým rodem byli Krajířové z Krajku, kteří hrad ovládali skoro 200 let a provedli velké stavební úpravy. Od poloviny 16.století hrad často střídal
majitele a ztrácel tak na významu. V roce 1771 jej postihl rozsáhlý požár a hrad sde postupně změnil ve zříceninu.

Vodní pila Peníkov - Národní kulturní památka - pochází z roku 1865, je v provozuschopném stavu. Jedná se o unikátní dřevěnou technickou památku.

Graselova sluj - balvanovité seskupení tvořící malou jeskyni, údajný úkryt J.Grasela - nepodloženo.

J.G.Grasel - Johann Georg Grasel se narodil r.1790 v Nových Syrovicích. Loupežník působící na pomezí jižních Čech, Moravy a Rakouska pocházel z rodiny rasa, jeho dětství nebylo radostné a od mládí se stýkal s tuláky a zloději. Byl dopaden roku 1815 za pomoci lsti, kterou na něj připravil D.Mayer za pomoci jedné z Graselových milenek. Soudní proces trval tři roky a byly prokázány dvě vraždy a přes 200 loupeží a krádeží. Roku 1818 byl odsouzen ve
Vídni ke smrti oběšením. Zatímco v Rakousku je jeho pověst spíše pozitivní (šlechetný loupežník), v českém prostředí je tomu naopak - dal vzniknout slovu
"grázl" - lump, darebák.

V okolí hradu Landštejna je možností k občerstvení hodně, ale na samotné trase prakticky žádná, proto je nutné jídlo i tekutiny vzít s sebou.

Nejpřekvapivější je velká rozlehlost hradu Landštejna, zachované vnitřní vybavení vodní pily a samozřejmě místa spjatá s Graselem. Z 90% vede trasa příjemnými lesními úseky.

Graselova stezka (více na www.grasel.eu) je značena žlutým kruhem, bíle orámovaným písmenem G.

Otevírací dobu hradu Landštejn najdete zde.

Informace o vodní pile v Peníkově najdete zde.

A opět jako u všech ostatních příspěvků bych Vás rád požádal, aby pokud narazíte na nesrovnalosti turistického značení v terénu (nedostatečné značení, poškození kácením, vandalismus, chybějící, zohýbané směrovky či směrovky s neplatným textem), abyste mne o takových skutečnostech informovali - vyplněním krátkého formuláře na stránce http://www.turistickeznaceni.cz/. Já nebo moji kolegové uvedeme pak vše do pořádku v co nejkratším možném termínu. Díky.

Poslední aktualizace: 21.7.2020
Po stopách J.G.Grasela - Graselova sluj, Landštejn, vodní pila Peníkov na mapě
Autor: Sheriff

Příspěvky z okolí Po stopách J.G.Grasela - Graselova sluj, Landštejn, vodní pila Peníkov

Hrady Landštejn a Pomezí.
Pobyt v České Kanadě je vždy plný zajímavostí a rádi se do těchto…
Trasa začíná v osadě Lanštejn pod stejnojmenným hradem u restaut…
Landštejn – gotický skvost mezi hrady               Řečeno slov…
Len tak sa poprechádzať v korunách ihličnatých stromoch, dokonca aj s deťmi v kočárikoch, je na prvý pohľad nemožne, ale pokiaľ navš…
     Bus mě za nepříliš vlídného počasí vysazuje asi kilometr od…
Další den našeho pobytu na Jindřichohradecku a zase modrá obloha.…
autem z kempu Osika do Starého města pod Landštejnem Navšívíme do…
Hrad Landštejn byl postaven ve 13. století pravděpodobně za vlády…
Hrad Landštejn se nachází nedaleko rakouských hranic mezi městy…
Dnes se vydáváme autem na dlouho plánovaný celodenní výlet, kdy n…
Po úzkokolejce parním vláčkem Českou Kanadou 11.6. 2022délka 33 k…
Při letošní dovolené na Vysočině jsme nemohli s manželem vynechat jednu…
Včerejší bouřky řádně pročistily vzduch a úterní ráno je překrásné. Nasvícenost lidských objektů i prvků přírody připomíná tajný fo…
Zbytky hradu či falce který stál přímo na původní zemské hranici najdeme v osadě Pomezí pod hradem Landštejnem. Dnes je hranice mezi Čechy, Moravou a…
O rozsáhlé zřícenině jihočeského hradu Landštejn, patřícího mezi…
Jsou jedním slovem – velkolepé! I když se zřícenina v současnosti…
Dnes malá osada pod hradem Landštejnem. Poblíž návsi stojí původně románský kostelík sv. Jana Křtitele, jehož vznik je datován k rok…
Landštejn, to není jen rozsáhlý komplex zříceniny románsko…
Landštejn (hrad)
Landštejn je jednou z nejrozsáhlejších a nejlépe zachovaných hradních zří…
Zbytky hradu Landštejna navštívené letos,byly d…