Po řopících v okolí Kryr

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Vyrážíme na výlet do kraje, který byl v minulosti podle vykopávek osídlen lovci mamutů, dále zdejší území obýval i slovanský kmen Lučanů a konkrétní první písemná zpráva o Kryrech samotných je datována na začátek 14. století.

V té době stával nad dnešní obcí na Kostelních vrchu hrad Kozihrady. Historie hradu však neměla dlouhého trvání a na konci 16. století je již popisován jako pustý. Zbytky z rozvalin hradu byly použity v roce 1906 jako stavební materiál ke stavbě rozhledny, která je dnešní dominantou obce.

V roce 1937 začala v blízkosti Kryr stavba souvislé pevností linie, která byla součástí opevnění na trase Rabštejn nad Střelou - Měcholupy. Na celé této pevnostní linie byly vystavěny řopíky vz. 37 a linie navazovala na opevnění Plzeňské čáry. Stavbou tohoto opevnění mělo být zabráněno postupu německých vojsk od Karlových Varů ku Praze. V roce 1938 byla celá pevnostní linie dostavěna, ale jak neslavně to s jejím využitím pak dopadlo, to už všichni víme. A právě za těmito němými svědky této smutné doby se z Kryr, kam jsme se dopravili autem, vypravíme.

Z Kryr vyrážíme po zelené turistické značce kolem toku Podvineckého potoka. Cestou míjíme místní povodňový památník, který připomíná rok 1872, kdy se potok rozvodnil tak, že bylo v Kryrech poničeno mnoho domů a spousta místních obyvatel přišla o život. Procházíme i okolo barokního kostela Narození Panny Marie. Původně na tomto místě stával od přelomu 14. a 15. století gotický kostelík, který byl v 18. století přestavěn na kostel barokní. V současnosti je však kostel ve velice žalostném stavu.

Po ujití cca 2 km spatříme první řopík a právě zde opustíme zelenou značku a naše cesta nyní bude určována právě objekty linie tohoto pevnostního opevnění. Na cestu je dobré se vybavit turistickou mapou, nám postačila mapa vytištěná z počítače, protože čas a lesní porost za těch skoro 80. let vykonaly své a řopíky je potřeba v terénu i hledat. Nám se to celkem úspěšně daří, stoupáme po úbočí Kostelního vrchu a nacházíme další řopíky. Celkem jsme objevili a našli osm objektů a dostali jsme se tak až na hřeben Kostelního vrchu, odkud jsme po polní cestě došli až k dominantě zdejšího kraje k Schillerově rozhledně.

Rozhledna byla vystavěna v roce 1906 ku příležitosti stého výročí úmrtí básníka Friedricha Schillera na místě, kde dříve stával hrad Kozihrady. Z krásné rozhledny je pěkný výhled na Krušné hory, Doupovské hory a na České Středohoří. Po užití si krásných výhledů do kraje se vydáme po trase NS Křížová cesta Kryry. Křížová cesta Sedmi zastavení bolesti Panny Marie nás dovede zpět do Kryr.

Celá popisovaná cesta je dlouhá asi 5 km, takže stačí jen něco malého do baťůžku.

Dobrodružné hledání řopíků v otevřeném terénu, kde nemáte místy žádnou cestu nemělo chybu. Také Schillerova rozhledna je moc pěkná. Smutný člověk musí být z toho, v jakém stavu je v současnosti kryrský kostel Narození Panny Marie.

Jak už bylo napsáno, na hledání řopíků ve volném terénu je dobré se vybavit mapou.

Schillerova rozhledna je otevřena od května do října o sobotách a nedělích od 12 do 16 hodin. Vstupné činí 10,- Kč.

Poslední aktualizace: 10.12.2016
Po řopících v okolí Kryr na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Po řopících v okolí Kryr

Kryry – Schillerova rozhledna, křížová cesta a další zajímavosti
Projíždíme chmelařskou oblastí do severní části Krušných hor. I když se v těchto místech nepohybujeme poprvé, tak na této mo…
Nejvýznamnější církevní památkou městečka je jistě Kostel Narození Panny…
Rozhledna byla postavena v letech 1905 - 1906, na místě kde dříve stával hrad Kozihrady, v nadmořské výšce 383 m nad mořem. V roce…
Průjezd Plzní máme za sebou a pokračujeme po silnici č. 27 k severu. Čeká…
Historie obce Kryry se začala psát již v 5. století našeho letopočtu, což…
Už roku 1483 je hrad uváděn jako pustý. Kozí Hrady nad Kryrami nebyly…
Obec Vroutek se nachází 4 km jižně od Podbořan. První zmínka o Vroutku pochází z r. 1227,…
Okružní cesta oblastí, kde se pěstuje chmel - již dávno nazývané "Zelené…
TOULKY S MEGY Čím víc oznávám lidi, tím radši mám psy. Příběh s Megy začal trochu smutně - umřela nám Ťapka,…
Na základě rozhodnutí císaře Karla IV. se začala budovat silniční síť v Čechách a na Moravě. Výstavba nejdůležitějších silnic byla provedena v letech 1740 – 1850 a měla délku…
Kostel sv. Jana Křtitele byl vystavěn v barokním stylu roku 1726. Jedná se…
První zmínka o Vroutku pochází z r. 1227, kdy ho vlastník Mostu, Kojata H…
Obec Očihov se nachází asi 16 km jižně od Žatce a cca 2 km jihozápadně od…
Sv. Jan Nepomucký byl generální vikář pražského arcibiskupa, mučedník katolické církve a také jeden z českých zemských patronů. Datu…
Cesta za poznáním severního Plzeňska a Žatecka nás dovedla do obce…
Dějiny obcí jsou spjaty s majiteli hradů Petršpurk a Šprimberg (Šprymberk,…
Přírodním parkem Jesenicko. Na okraj snad malé upřesnění, Jesenic je…
Rozsáhlý zámek se nachází v obci Petrohrad na Lounsku v Ústeckém kraji. T…
Neděle 18. 6. 2023 Dnes jsem spala krásně. K ránu teplota klesla na 14, to je docela stále teplo. Při tom se dobře spí. Vstáváme opět v půl deváté,…
Po opravě koryta potoka u bývalého pivovaru v Petrohradě zbyly velké kameny, které pak byly využity při vybudování Cesty svatých. Kameny byly osazeny podél cesty vedoucí ke…