Po Mlýnské stezce z Nečtin do Manětína

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody

Mlýnská stezka vede kolem toku Starého potoka. Devět informačních tabulí seznamuje s místy která spojuje, ale především s mlynářstvím a hamernictvím, tedy řemesly, která byla na jeho toku provozována.

Výlet samotný jsme začali v Manětíně, kde jsme před zámkem zaparkovali a autobusem, který jezdí i dopoledne o víkendech, jsme se nechali dovézt do zastávky Nečtiny hrad. Z ní je to jen kousek na zříceninu hradu Preitenstejn, který byl postaven ve 14. století králem Janem Lucemburským a sloužil převážně k vojenským účelům. Ze zříceniny je i pěkný výhled na druhé panské sídlo v Nečtinách. Novogotický zámek byl vystavěn v polovině 16. století panským rodem Gryspachů poté, co byl hrad na pokyn krále Ferdinanda I. vypálen.
Z rozcestí pod hradní zříceninou jsme pak kolem ruiny bývalého mlýna a kapličky Panny Marie po modré značce došli do centra obce Nečtiny.
Na náměstí v Nečtinách začíná samotná Mlýnská stezka, která je kolem Starého potoka naznačena zelenou turistickou značkou. Na necelých třech kilometrech se dříve nacházelo šest mlýnů a jeden hamr. Síla vodní energie zde byla přes důmyslný systém přepadů, hrází a náhonů vedena k objektům, které byly v minulosti důležitým zdrojem obživy pro místní obyvatele. To vše je velice pěkně a dopodrobna popsáno na informačních tabulích věnujících se jednotlivým stavbám na Starém potoce. Mlýnská stezka končí poblíže místa, kde se Starý potok vlévá do Manětínského potoka.
Podél něj jsme došli až do města Manětín, kde je možno navštívit místní zámek, který je označován jako barokní perla západních Čech.

Možnost občerstvení je na začátku stezky v Nečtinách, nebo pak až po jejím projití v Manětíně.

Kromě pěkné přírody u Starého potoka i zajímavě popsaná historie tohoto místa na informačních tabulích na stezce.

Další informace k zajímavým místům v okolí lze získat v informačním centru v Nečtinách, které se nachází v regionálním muzeu na náměstí.
Otevírací doba infocentra:
duben až září   ÚT-NE 9-17
říjen až březen  PO-PÁ 8-16

Poslední aktualizace: 11.6.2023
Po Mlýnské stezce z Nečtin do Manětína na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Po Mlýnské stezce z Nečtin do Manětína

CHKO Kozelka
V okrese Plzeň–sever nedaleko Nečtin či Manětína je kouzelné místo…
Zámeček ve stejnojmenné obci, nedaleko Manětína. Zámeček nechal v 16.…
Kostel sv. Anny, dnes stojící ve vzrostlém stromoví, najdeme jižně od…
Na vyhlídce se mohou návštěvníci seznám…
Luková (něm. Lukowa, Luk) je vesnice v severozápadní části okresu Plzeň…
Kostel sv. Jiří byl již roku 1352 farním a prošel několika přestavbami.…
Vstupujeme ze sluneční svitu do kostelního šera. Potichu, abychom nerušili…
Nedaleko města Manětín, takřka až na pomezí plzeňského kraje nachází se…
Zřícenina gotického hradu Preitenštejn stojí na kopci asi 1,5 km jižně od…
Výlet do velice krásného a romantického údolí říčky Střely spojený s…
Barokní Zámek Manětín se nachází v Plzeňském kraji. Zámek je otevřen v dubn…
Rozcestník u manětínského zámku je výchozím bodem pro dva místní výletní okruhy, které zde nejen začínají, ale také i končí. Modrý…
Když se ve 3. dekádě února udělalo naprosto jarní počasí, byla naše…
Pozemek zahrady u zámku v Manětíně je už doložen v roce 1604, kdy byl…
Manětín leží v Západních Čechách, severozápadním směrem od Plzně. Město s…
Kostel sv. Barbory stojí ve východní části obce Manětín u křižovatky…
V přírodním parku Manětínská hornatina se nachází zaniklá osada Umíř.…
Umíř je zaniklá osada, která se rozprostírá na planině v…
Úterý 11. 5. 2021 Večer se to zatahovalo, ale v noci už zase bylo jasno. Zima však nebyla, spalo se dobře. Od rána je horko, občas s…
Střela pramení u Toužimi,napájí vodou Žlutickou přehradu(nádrž na…