Plte na Váhu aneb na vorech kolem hradu Strečno

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody Na hory

Plavba po slovenských řekách na dřevěných vorech neboli pltích je záležitostí jistě zajímavou, pro běžného českého turistu ne zcela obvyklou a možná i proto poměrně lákavou. Takový vodní výlet je navíc vhodný pro celé rodiny (děti ale musí mít min. 3 roky), protože je více o pohodě a relaxu než o vyplavení adrenalinu. A na Váhu navíc můžete počítat nejen s krásnou přírodou, ale i s pozoruhodnými pamětihodnostmi, které potěší zejména obdivovatele středověkých hradů v různém stádiu zřícenosti.

Plavbu jsme absolvovali v rámci několikadenního pobytu na Slovensku, zaměřeného hlavně na návštěvu Sulovských skal. Proto jsme také vory na vodní hladině kombinovali s autobusem (tento region je ovšem dopravně dobře dostupný po silnici i železnici). Začátek plavby na pltích proběhl na Pltisku Bariérová, kde je i parkoviště u silnice spojující Strečno s Martinem. V blízkosti Pltiska se nachází také železniční tunel nebo hranice martinského a žilinského okresu.

Jedná o klasickou odpočinkovou záležitost, kterou doprovázejí tradiční – veselé i vážné – a v různých variantách už stokrát slyšené prupovídky krojovaných pltníků. Ten starší většinou baví společnost a ten mladší mu s lehce poťouchlým úsměvem naslouchá. Je, samozřejmě, dobré, pokud na plti vyjde počasí a doporučuje se na závěr absolvovat prohlídku hradu Strečno, popř. vyzkoušet výstup na Starhrad neboli Staré Strečno. A v případě zájmu je prý možno si také domluvit doplňkový program spočívající v pikniku v podhradí.

Zejména pro rodiny s dětmi se jedná o neobvyklý zážitek, zpestřující pobyt v oblasti Malé Fatry. Navíc je potřeba si uvědomit, že prapočátky pltnictví na Váhu, který je nejdelší řekou na území Slovenska, se datují až někam do 11. století. Někdy cesta těchto vorů z Liptova vedla dokonce až do Černého moře. Skutečný soumrak pak pltím nastal teprve na přelomu 19. a 20. století a díky železnici tento druh dopravy zanikl ve 30. letech minulého století.

K obnovení této tradiční dopravy jako turistické atrakce došlo na Váhu v roce 1999. A my se díky tomu můžeme i dnes na chvíli vrátit do dob dávno minulých a v průběhu plavby strečnianským průsmykem s množstvím meandrů si užít krás okolní přírody i netradičních pohledů na oba zdejší hrady. Podle mnohých je navíc tento úsek řeky tím vůbec nejkrásnějším, navíc opředeným dávnými legendami a rozmanitými příběhy.

Možností ke stravování a ubytování je v této lokalitě – za normální situace – dost a dost. Musíte však počítat s tím, že zde také bývá dosti plno. Oblast je to zkrátka atraktivní a mnozí turisté se navíc rozhodli (znovu)objevit zemi našich východních sousedů.

Líbilo: Tento úsek jsme již projeli na kole, vlakem, autobusem i na voru. A vždy se nám tu líbilo. Navíc od hladiny Váhu je ten pohled na středověké hrady zase trošku jiný, možná i krásnější.

Nelíbilo: Silnice kolem říčního toku by mohla být méně frekventovaná (nebo alespoň neviditelná a neslyšitelná) a také podmínky k fotografování nebyly vždy ideální (sluncem ovšem neotočíš).

Samotná plavba je vzdálenostně dlouhá asi 7 kilometrů a časově trvá přibližně hodinu (udává se 50 až 75 minut v závislosti na stavu hladiny Váhu s tím, že se pluje od 9. do 16. hodiny). K dispozici je celkem 10 pltí s přepravní kapacitou 12 osob. Posádku typové pltě tvoří dvojice pltníků v tradičních krojích, kteří jsou údajně schopni své průvodcovské povinnosti plnit ve slovenštině, angličtině, němčině a francouzštině. Za plavbu zaplatíte jako dospělý 10 €, jako dítě do 10 let jen 5 €. Takže třeba proti Oravě je zde vlastně dost levně a navíc se zde pluje od dubna do října.

Poslední aktualizace: 19.5.2021
Plte na Váhu aneb na vorech kolem hradu Strečno na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Plte na Váhu aneb na vorech kolem hradu Strečno

Malá Fatra - přechod po hřebeni.
Hřebenovka Malé Fatry patří k tomu nejlepšímu, co mohou slovenské…
Starý hrad (Starhrad) – zřícenina hradu na skalnatém ostrohu (475 m n.m.)…
Už tradične sme si naplánovali stráviť víkend na Malej Fatre. Cho…
Starohradská dolina – rozcestí turistických tras (420 m n.m.) v Kriváňké…
Na majestátný Hrad Strečno, který se vypíná na mohutné vápencové skále nad…
Hrad Strečno se nachází ve vrcholové části výrazného vápencového skaliska…
Unikátny hrad, ktorý akoby vyrástol zo skaly. Poloha a celá konštrukcia…
Nezbudská Lučka – turistické rozcestí uprostřed stejnojmenné vesnice, na …
Druhou část slovenského cestopisu tedy zahajujeme na Liptově, kde se časně…
Trasa vedie zo Strecna(parkovisko pod hradom) cez skoro vsedky…
  11.8.2008 Slunečné ráno na fotbalovém hřišti slibuje krásný den, byť první vykouknutí ze stanu se zdá jaksi zamlžené, zbytky vlhka rychle vyprcháv…
Železniční zastávka Strečno - leží v katastrálním území obce Nezbudská…
NPR Starý hrad – Národní přírodní rezervace (85 ha) v Národním parku Malá…
Obec ležící na levém břehu řeky Váh, východně od Žiliny. První písemná zm…
STREČNO JE KULTURNÍ PAMÁTKA V NEDÁVNÉ DOBĚ OPRAVEN.ZACHOVANÁ ARCHITEKTURA…
Zříceninu hradu Strečno najdeme nad stejnojmennou obcí nedaleko města Žilina... Do Strečna jezdí pravidelná autobusová linka z…
Než sedět v srpnu doma a šetřit dovču jsem se rozhodla, že vezmu pár kamarádů a vyrazíme na slovenskou Malou Fatru. Hned v Praze…
Pokud nespěcháte a zrovna jedete z Martina do Žiliny nebo naopak určitě se…
Šútovský vodopád, hrad Strečno   Je všeobecně známo, že na horách  bývá počasí nevyzpytatelné. Téměř po celou dobu pobytu na Malé Fat…
Obec Strečno leží vo výške 360 m. n. m. na rozhraní turčianskej a…