Pavlíkov – rozhledna Na Senecké hoře, naučná stezka

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Jedeme z Kozojed, máme před sebou jeden den volna. V sobotu před polednem chceme být v Kostelíku. Tento den tedy věnujeme rozhlednám na Rakovnicku a okolí. Začínáme na rozhledně nad Pavlíkovem.

Pavlíkov je městys v okrese Rakovník, do Rakovníka je to přibližně 5 km na sever. Leží na severu Plaské pahorkatiny, téměř na západním okraji CHKO Křivoklátsko.
Není známo, kdy přesně byla obec založena. Předpokládá se, že to bylo před rokem 1341, je však možné, že dokonce už na konci 13. století. První písemná zmínka z r. 1422. Za vlády Jana Lucemburského zde bylo manství, které patřilo k hradu Křivoklátu. R. 1585 se stal statkem svobodným. Hlavním zdrojem obživy bylo zemědělství.
V centru nynějšího městyse stála od 14. století kaple sv. Vojtěcha, okolo které býval hřbitov. R. 1776 byl v blízkosti kaple postaven jednolodní barokní kostel sv. Kateřiny. Na stavbu kostela přispěl jeden z majitelů Křivoklátu Karel Egon Fürsternberk. K jeho vysvěcení došlo r. 1785. Dnes svému účelu neslouží, již r. 1950 byl odsvěcen. Okresní muzeum a galerie v Rakovníku ho chtělo využít jako depozitář. Proto ho r. 1981 převzalo do své správy. Jenže na jeho opravu nezískalo peníze a chtělo zrušit památkovou ochranu objektu a zbourat ho. K tomu naštěstí povolení nedostalo.
R. 1936 se v Pavlíkově narodil malíř a grafik Jiří Anderle. Jeho obrazy byly od r. 2003 vystaveny v pražské Péllově vile. R. 2014 se podařilo expozici z Prahy přestěhovat do nové galerie v Pavlíkově, která je po svém slavném rodákovi pojmenována. Galerie Anderle je v patře úřadu městyse Pavlíkov téměř v těsném sousedství kostela.
Tam také je možno sehnat razítko, příp. další upomínkové předměty k rozhledně Senecká hora, která je postavena na stejnojmenném kopci necelý kilometr od Pavlíkova západním směrem. Z centra k ní vede žlutá turistická značka, ale po asfaltce se nechá dojet až na parkoviště u rozhledny. Je to skutečně hezká rozhledna. Spodní polovina je betonová, na ní ve výšce 7,9 m je první vyhlídkový ochoz. Uvnitř betonové části je ocelovo dřevěná konstrukce se 104 dřevěnými schody, která pokračuje vzhůru a vede na zastřešenou vyhlídkovou plošinu ve výši 18,4 m. Celá rozhledna je vysoká 21,6 m. Byla stavěna od srpna 2014 do března 2015. Dne 2. května 2015 byla slavnostně zpřístupněna. Je otevřena denně od od 1.4. do 31.10., a to od 9 do 18 hod. Vstup na rozhlednu je zdarma. Z rozhledny je nádherný kruhový výhled - je vidět České Středohoří s Milešovkou, Krušné hory, hřebeny Doupovských hor, pohoří Džbán, Rakovnická kotlina s městem Rakovníkem, Brdy, Radyně a samozřejmě i Pavlíkov.
Současně s rozhlednou byla otevřena i 4,3 km dlouhá turistická stezka se 7 zastaveními (jedna je u rozhledny) s informačními panely, kde se mimo jiné dozvíte řadu zajímavostí o Pavlíkově – o jeho historii, osobnostech, pamětihodnostech a pod.

Na návsi mezi kostelem a galerií Anderle je cukrárna, kde jsme si koupili zmrzlinu. Proto předpokládám, že by v Pavlíkově mohla být i nějaká restaurace. My ji však nehledali. Přímo u rozhledny žádná možnost občerstvení není.

Poslední dobou se staví hodně rozhleden, ale jsou to buď nízké dřevěné rozhledny nebo vysoké stožáry mobilních operátorů, většinou si hodně podobné. Tahle rozhledna je něco naprosto jiného a je skutečně hezká. Je to tam pěkně upravené, jsou tam držáky na kola i lavičky. Stromky jsou zatím nízké, ale časem budou poskytovat i příjemný stín.

V Pavlíkově je možno ještě navštívit Muzeum veteránů, které vzniklo v roce 2007. Jsou tu hlavně historické české motorky, např. ČZ, Jawy, Pragy, Orion, Premier, Manet, Laurin & Klement a mnoho dalších, ale i zahraniční stroje. Je zde také motorka, na které jezdili medvědi ve filmu Šest medvědů s Cibulkou, a pozlacené motorky, které se vyráběly pro Vatikán. Kromě motorek tu jsou i stroje a nářadí používané v domácnosti a hospodářství před rokem 1950.
Po žluté turistické trase se z Pavlíkova dostanete po 7 km do Rakovníka. Pokud si budete chtít udělat větší výlet, nechá se z Rakovníka pokračovat po červené přes Lubnou na rozcestí Senecká hora, pak vlevo po žluté přes Senec a rozhlednu zpátky do Pavlíkova. Je to pak zhruba 18 km.

Poslední aktualizace: 8.11.2017
Pavlíkov – rozhledna Na Senecké hoře, naučná stezka na mapě

Příspěvky z okolí Pavlíkov – rozhledna Na Senecké hoře, naučná stezka

Turistická známka č. 2203 - Rozhledna Pavlíkov
Rozhledna se nachází 0,7 km západně od Pavlíkova pod vrcholem Senecké hory. Rozhledna na Senecké hoře byla vyst…
Muzeum T.G.M. v Rakovníku najdete nedaleko Husova nám. a v těsné blízkosti…
Rakovník leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od Kladna. Město se rozkládá u západního okraje chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko a pod vrcholky kopců…
Jedeme do Rakovníka, schovaného v dolíku zhruba patnáct kilometrů od…
Pokud patříte mezi ty v turistické obci, kteří jsou přesvědčeni, že i hřbitovy patří neodmyslitelně k životu a mají nám co říci,…
Pražská brána
Pražská brána byla vybudována jako součást středověkého opevnění města. Původně stály v Rakovníku brány čtyři - Vysoká, Pražská,…
Mariánský sloup stojí volně v prostoru Husova náměstí, které tvoří střed historické části města Rakovníka. Tato vrcholně barokní…
Děkanský Chrám Sv. Bartoloměje je největší dominantou Husova náměstí v Ra…
Velká zvonice se nachází ve východním cípu Husova náměstí v Rakovníku, v …
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě a okolí. Dále máte možnost…
Rakovnická radnice je výrazná dominanta jižní strany…
Čtvrtek 5. července 2018 Ačkoli se mi večer chtělo hrozně spát, spala jsem mizerně. Neustále jsem se budila. A to nebylo zvláštní ho…
Nejvyšší brána v Rakovníku (Vysoká) měla svou dřevěnou předchůdkyni, která původně stávala západněji, v místech dnešního hostince "U…
Nejznámější židovskou kulturní památkou v Rakovníku je budova Bývalé syna…
Kostel Nejsvětější Trojice najdeme na hřbitově, severozápadním směrem od …
Na náměstí v Rakovníku najdeme více domů, které stojí za povšimnutí - dům…
Rakovnický potok se svými téměř padesáti kilometry patří k našim nejdelším…
Nedávno jsem si tu v příspěvku jednoho z mých kolegů přečetla, že…
Zámek se nachází na východě obce, severně od říčky Olešná, nedaleko od ko…
"Na tom krásném potoce se kdysi usídlil bezvadný chlap Jaroslav F…