Orlík - Zvíkov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Z Příbrami jsme vyjeli stařičkou Ladou směrem k Orlíku. Po prohlídce zdejšího zámku jsme se nalodili na parník, s nímž jsme se plavili vodami Orlické přehrady k hradu Zvíkovu. Po prohlídce hradu jsme se nechali parníkem dopravit zpět na Orlík, kde na nás čekala naše stařičká Lada, která nás spolehlivě dopravila domu.

Naše cesta vedla za krásami Orlické přehradní nádrže. Prvním cílem byl Orlík. Jihočeský zámek umístěný na skalnatém ostrohu nad Vltavou. Hrad založil císař Karel IV. Novogotické úpravy zámku byly provedeny v druhé polovině 19. století podle návrhu pražského architekta Bernharda Gruebera. V současné době patří jeho synovi Janu Schwarzenberkovi. Vchod do zámku vede přes příkop a vysokým a úzkým průjezdem se dá vejít do vlastního zámeckého nádvoří. Průčelí zámku zdobí tři věže. Na vlastním nádvoří je v jihovýchodní části kaple posvěcení Matky boží. Z interiérů stojí za zmínku Velký empírový salon ukrývající portréty rodu Schwarzenberků a bustu Napoleona, dar od něj samotného, Teskův sál je pojmenován po svém tvůrci. Jan Teska - řezbář - byl bratrancem Mikoláše Alše, Sál je romanticky laděný, Má překrásný kazetový strop, obložení stěn a dveře. Malá zbrojnice s množstvím starých a nových zbraní, soubojových pistolí, pouzder a prachovnic a Zámecká knihovna. Po prohlídce jsme se nalodili na parník. Skoro hodinovou plavbu jsme strávili krmením racků.

Z žabí perspektivy shlédli Žďákovský most. Žďákovský most je ocelový silniční most, který je součástí silnice I/19 spojující Tábor s Plzní a nachází se asi 15 km západně od Milevska a 12 km východně od Mirovic. Most je pojmenován podle zatopené obce Žďákov u Chrástu. Stavba mostu byla zahájena současně se stavbou hráze Orlické přehrady v roce 1958. Stavba byla dokončena roku 1967. V té době byl odborníky považován za největší prostý plnostěnný dvoukloubový ocelový obloukový most na světě. V současné době je pravděpodobně na osmém místě na světě a své prvenství drží v rámci České republiky. Délka mostu je 543 m. Hlavní oblouk podpírá konstrukci, po níž vede dvouproudá silnice ve výšce 50 m nad hladinou jezera.

Krátce nato jsme vystoupali k Zvíkovu. hrad Zvíkov je od roku 1950 národní kulturní památkou. Zvíkov je gotický hrad, který fungoval již ve 12. století. A je pokládán za velmi významný. Vždy tu sídlili dva purkrabí. Vstup do hradu vede přes kamenný most z 18. století Píseckou branou. Na mostě stojí kaplička Sv. Jana Nepomuckého z 18. století. Hned vedle Písecké brány se tyčí mohutná věž Hláska. Nejznámější dominantou hradu Zvíkov a zároveň nejznámější je zachovalá Hlízová věž. Její druhý název je Markomanka. Věž je ojedinělá. Je postavena z žulových kvádrů, na kterých jsou umístěny a dobře viditelné kamenické značky. Uvnitř věže je sklepení a nahoře je Korunní síň. V areálu síně byla původně gotická okna, v 16. století postupně nahrazována renesančními. Raně gotická Palácová kaple Sv. Václava je na jižní straně paláce v prvním patře.

Dětem jsme zde vyprávěli o zvíkovském raráškovi. V roce 1597 se prý na nejstarší části hradu, na takzvané Markomance, prováděly stavební práce. Dělníci, kteří zde prováděli své řemeslo, byli z hradu vyhnáni zlým duchem. Rarášek prý straší o půlnoci v korunní síni. Jedna z pověstí také praví, že ten kdo se odváží přespat v hradní věži, do roka zemře. Děti nadchla i pověst o tajné chodbě, která vedla z hradu. Chodba pravděpodobně vede na Svatou Annu, do gotické kaple z 13. století, která se nachází poblíž obce Oslov. Tou se mohli obránci hradu v případě nebezpečí dostat ven. Ale má to jeden háček. Cesta je hlídaná dvěma psy s ohnivýma očima. To se dětem líbilo a při plavbě parníkem zpět na Orlík dvě usnuly. Když jsme je přeložili do auta, za pár minut spali všechny.

Jedli jsme na Orlíku, ale sdělovat jmeno restaurace nehodlám, protože i negativní reklama je pro takové podniky reklamou, a reklamu této knajpě rozhodně dělat nehodlám.

Nejvíc se nám líbilo, že prohlídka Žďákovského mostu i krmení racků nebyly zpoplatněny. Nejmíň se nám líbila obsluha ve zde nezmíněné knajpě.

Vstupné na zámek Orlík bylo rodinné (2 dospělí+3 děti) = 340,- Kč

Plavba parníkem zpáteční (2dospělí+3 děti) 480+360 = 840,- Kč

Zvíkov rodinné (2dospělí+2 děti) + 1 dítě 180 + 40 = 220,- Kč

Jídlo za celou rodinu = cca 500,- Kč

---------------

celkem 1900,- Kč

Pět procent z průměrného rodinného příjmu je dost velká zátěž rodinného rozpočtu, ale kdo chce, ten to dá. A my to rádi dali.

Poslední aktualizace: 31.8.2013
Orlík - Zvíkov na mapě
Autor: Evosheek

Příspěvky z okolí Orlík - Zvíkov

Žďákovský most.
Tento krásný  most přes Orlickou přehradu byl oceněn…
Když jede člověk po silnici č. 19 z jižních Čech na Plzeň, těžko může…
Žďákovský most byl po dostavění nazýván technickým divem světa. Ve…
Obec Orlík nad Vltavou leží v jižních Čechách, v bezprostřední…
Orlík nad Vltavou je obec ležící v jižních Čechách na severu okre…
Neděle 15. 5. 2022 Na úzkém poloostrově v blízkosti osady Svatá Anna se spa…
Orlík (zámek)
Zámek Orlík se tyčí na skále nad Orlickým jezerem. Zámek se nachází…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na další výlet po rozhlednách. Tentokrát začínáme v Petrovicích, kam jezdí…
Základní informace: Hrobka se nachází v zámeckém parku uprostřed upravené…
Obec Kostelec nad Vltavou leží nad údolím řeky Vltavy na jejím pravém…
Obec Hoštice u Volyně je malinkou juhočeskou obcou v okrese Strakonice s…
                            Z RADAVY  NA  RADAVU   Tento název jsem…
Nejstaršími důkazy o osídlení území Nevězic jsou…
Přehrada Orlík je dalším ze stupňů Vltavské kaskády na území jižních Čech…
        Výlet rychlou lodí po přehradní nádrži Orlík    V neděli 26. 7…
Památník se nachází asi 1 km východně od vsi Lety asi 500 m vlevo od silnice směrem k Orlíku nad Vltavou. Památník byl vystavěn v místě bývalého v…
Pondělí 16. 5. 2022 Teplota v noci byla srovnatelná se včerejškem, spalo…
Hrad Zvíkov se nachází na ostrohu vypínajícím se nad soutokem řek Vltavy a…
Kouzelný hrad Zvíkov Až zase budete jednou svižně uhánět od Prahy…
Pátek 26. 5. 2023 Teplota v noci…