Okruh okolo Kvítkova

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody Na kole

Za výchozí bod dnešního výletu použijeme nádraží ČD v Zahrádkách v Čechách, nacházející se na malebné, jedné z nejstarších severočeské železniční trati z České Lípy do Lovosic. Ještě nedávno bylo zdejší nádražíčko vyhodnoceno jako nejkrásnější nádraží v Čechách, ale automatizace trati připravilo zdejší zaměstnance o jejich práci a nádražíčko o ruce, které se starali o jeho krásu. Opustíme nádraží, přejdeme rušnou silnici na Litoměřice a záhy narazíme na okraji lesíka na modrou turistickou značku. Tento okruh je nově značený, nedávno tu ještě byli značky označující okruh.

Cesta nás vede nehlubokou strží lemovanou vzrostlými stromy a skálami bizardních tvarů, později se napojíme na tzv. Pavlinino údolí s romantickým lesním jezírkem. Po chvíli značená cesta odbočuje vlevo, nacházíme opět stopy po devastujícím zásahu dřevařů. Cesta nás zavede na okresní silničku nedaleko domku, na jehož štítě se zachoval erb rodu Kouniců,dva leknínové květy v červeném poli, zřejmě se jedná o bývalou panskou hájovnu.

Kousek se držíme silničky, na dohled od osady Podolí, která z větší části slouží k rekreačním účelům, odbočíme vlevo, opět lesem. Nacházíme se pod zalesněným Skleněným vrchem (358m.nm.), ale záhy se opět setkáváme se stopami po vytěžování lesa. Cesta nás vede smíšenými lesy, tu a tam narazíme na skaliska, až se ocitneme na okraji pole, za nedlouho se napojíme na polní cestu nad Kvítkovem. Okolo prvních chalup dojdeme k sotva znatelným rujnám bývalé tvrze ze 14.století patřící zemanskému rodu Vlků z Kvítkova. Zbytky tvrze se nacházejí na soukromém pozemku a po pravdě řečeno, moc se toho nedochovalo, takže se ani nevyplatí žádat majitele o vstup.

Podolí
Podolí  •  Foto: Karolus

Po mírném svahu dojdeme do obce Kvítkov. Pěkná, udržovaná ves jako by odpovídala svému jménu, první zmíňky o vsi pocházejí již z 13.století, patřila zmiňovaným Vlkům z Kvítkova. Dominantou obce je opravený barokní kostel sv.Jakuba Většího. Projdeme obcí, která se v současné době rychle rozrůstá moderní výstavbou, kousek za místním hřbitůvkem opouštíme komunikaci i dosavadní modrou značku, odbočíme vlevo po žluté, která nás provede Studenou roklí, ta se po kilometru napojuje do známé Přírodní památky Peklo.

PP Peklo tvoří kaňonovité údolí, které se vytvořilo díky Robečskému potoku, který si prorazil v délce asi 4km cestu v druhohorných hrubých pískovcích. V přilehlých mokřadech a nivách se výtečně daří bledulím Jarních, na které je v době jejich květu uchvatný pohled. Díky nim bylo Peklo vyhlášeno v roce 1967 chráněnou Přírodní památkou. Dnes ale toto divukrásné místo prochází,- jak je zvykem-, "nutnou revitalizací", díky niž bylo v lokalitě vykáceno nebývalé množství vzrostlých a zdravých stromů a díky tomuto zásahu je vstup do Pekla v současnosti omezen.

Naštěstí se nemusíme proplétat přes padlé velikány, přejdeme po lávce přes Robečský potok, mineme těsně bývalou chalupu známého disidenta Ladislava Lise. Procházíme pod tzv. Novým Dvorem. Kdysi zde pravděpodobně stával strážní hrádek, soudě podle zachovalých terenních reliktů v podobě příkopů a valů. Před dvěma sty roky zde vznikl selský dvorec, který slouží dnes jako kozí farma.

Podél náspu železniční tratě a kozích ohrad dojdeme k několika samotám a posléze opět přejdeme Robečský potok za malebnou osadou Karba. Pokračujeme po červené značce, která nás podél potoka zavede k zajímavé technické památce, železničnímu mostu, které překleňuje údolí potoka. Dojdeme k renesančnímu zámku Zahrádky, který je bohužel po požáru nepřístupný, ale můžeme navštívit rozlehlý zámecký park, kde se nachází množství zajímavých a vzácných stromů a dřevin.

Nad litomeřickou silnicí a později po jejim okraji po novém zámkovém chodníku se nakonec dostaneme zpět k železničnímu nádraží v Zahrádkách, kde také náš výlet končí.

Navrhovaná trasa je málo známá, dočkala se turistického značení docela nedávno, přesto je velkým lákadlem turistům, kteří již znaji tuto malebnou, romantickou část českolipska. Trasa není náročná ani co do členitosti terénu, ani do délky,- asi 10km, takže ji mohou hravě zdolat i rodiny s dětmi. Převážně vede lesnatým, zajímavým terénem, kde se určitě nejmenší turisté dosytosti vydovádějí.

V Kvítkově můžeme k občerstvení využít hospodu Konírna, v Zahrádkách si můžeme odpočinout a nabrat sil v restauraci U zámku a nebo v nedaleké hospůdce U Dlabačů.

Poznáváme na svém výletě romantické krásy tohoto zákoutí Máchova kraje, s rozmanitým terénem, skýtající pravý ráj pro milovníky turismu a přírody. Bohužel i tady se setkáme s devastujícím vlivem neuvažené těžby dřevin a příkladem dopadu tzv "revitalizace prostředí" na vlastní přírodu.

Zatím,- doufejme, že to ještě nějaký pátek vydrží-, za vstup do této jinak obdivuhodně krásné přírody nic neplatíme, tak toho využijme a neváhejme, tuto lákavou lokalitu navštívit.

Poslední aktualizace: 17.5.2014
Okruh okolo Kvítkova na mapě
Autor: Karolus

Příspěvky z okolí Okruh okolo Kvítkova

Socha sv. Barbory u Kvítkova
Barokní socha svaté Barbory se nachází ve stráni nad obcí Kvítkov v okrese Česká Lípa. Postava je oděna v rytířském brnění, v pravé…
Obec Kvítkov se nachází zhruba 6km jihozápadním směrem od okresního města…
Asi kilometr jihozápadně od vesnice Kvítkov stál do patnáctého stolet…
Vstup je do těchto míst volný bez poplatku. Ono by se také těžko něco…
Vyhlídku Hanlův kámen tvoří obrovské balvany na okraji lesa. Je odtud je…
Blízko vstupu do Pekla po NS NPP Peklo ve směru od České Lípy se nacházejí…
NPP Peklo , je tvořeno Hlubokou kaňonovitou průrvou dlouhou asi 4km,…
Zbytky skalní tvrze leží na západním okraji osady Kvítkov na Českolip…
Blízko vstupu do Pekla po NS NPP Peklo ve směru od České Lípy lze spatřit ve skále vytesané dva obří reliéfy skladatele Richarda Wag…
Rokle, roklina či strž je úzké, srázné údolí na svahu nějakého kopce či…
Areál pro wakeboarding a vodní lyžování se nachází v České Lípě-Dubici, v…
Sobota 1. 8. 2020 V noci to bylo…
Leckomu se při vyslovení názvu "Peklo" ihned vyjeví neutěšené, silně…
Pekelskými rybníky se nazývá soustava rybníků nacházející se asi 4km…
Najdeme mezi Zahrádkami a Českou Lípou podél Robečského potoka pod bývalým…
NPP Peklo  se rozkládá zhruba mezi obcemi Zahrádky a Sosnová na…
Projdeme-li NPP Peklo ve směru do Zahrádek, můžeme ještě spojit výlet s…
Vypravíme se na krásný okruh kolem hradu Helfenburk kousek od města Úštěk.Vyrazíme od nádraží v…
Občas slýchám, že jednou skončím v pekle. Dnes se mi to podařilo. A nebylo tam vůbec špatně. Společnost mi totiž dělala jedna kouzel…
Tuto trasu jsem zvolil jako můj poslední letošní větší výlet na jízdním…