Okolo Zlína - Mokrá, Přední vrch a Mladcová

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Krátká vycházka za hranici krajského města nabízí překvapivý kontakt s kouty neporušené přírody, s pískovcovými skalními útvary i krásnými výhledy na Zlín a okolní krajinu.

Svoji pouť začínáme na největším zlínském sídlišti Jižní svahy. Mezi panelovými domy a městskou zelení prokličkujeme z kopce dolů na rozcestí mezi Pasekami a Mokrou, přetneme silnici a vydáme se čtvrtí Mokrá proti toku bezejmenného potoka. Míjíme domy i hezké vilky, dost obyvatel žije též v panelácích, které brzy projdou revitalizací. Za posledním z nich odbočíme vlevo do kopce a pak pokračujeme po silničce po vrstevnici dále údolím - odbočka vlevo do kopce vede do blízké Mladcové. Za posledními domy se vlevo nad námi zdvíhá Stráň s rozsáhlou zahrádkářskou kolonií, vpravo se k nám přibližuje potok. Zanedlouho stojíme na mostku, kde asfaltka končí a naše další kroky povedou těsně vedle břehů potůčku. Pozor - napravo od nás se nachází vilová čtvrt zlínských zbohatlíků, na jejichž soukromé pozemky platí přísný zákaz vstupu !!! My jdeme napřed po louce s nádhernou travou, pak vkročíme do lesa, chodníček kopíruje meandrovitý průběh vodního toku, místy musíme s opatrností překračovat menší bažiny. Míjíme překrásná přírodní zákoutí, přicházíme k devastovanému jezu, přes zarůstající louku znovu do lesa a pak se dostáváme na křižovatku lesních cest.

Dáváme se vlevo a několika serpentinami stoupáme lesem pod silnici pod Předním vrchem, ta vede z Mladcové přes Rackovou do Holešova. Na pahrbku v lese pod silnicí bychom našli roztroušené balvany a nízké skalky - je to celkem romantické zákoutí, ale to mnohem romantičtější nás čeká jen o pár set metrů dál. V Ostré zatáčce překročíme silnici a necháme se prudce stoupající pěšinou vést nahoru do zalesněné Stráně Předního vrchu. Napřed procházíme kolem "pralesovitých" zákoutí a vidíme nádherné kmeny buků s košatými kořeny. Později se stoupání mírní a my staneme u tábořiště s totemem a nejvyšší "skálou". Vystupuje z členité stěny mrazového srubu, táhnoucího se k nám dolů od vrcholku Předního vrchu. Výška nejvyšší skály sice není nijak závratná, protože dosahuje asi jen 4.5 metrů, o to víc ale budeme překvapeni rozmanitostí skalek, jejich tvarů a výzdoby pískovcových skalních stěn. Můžeme zde pozorovat krásná mřížoví voštin, skalní dutiny a mělká "oka". Opravdu hezké místo, které stojí za návštěvu. To samé platí o nedalekém vrcholku Předního vrchu ( 420 m), který zdobí několik velice hezkých roztroušených skalek a hlavně o Mladcovské skalce. Ta je vzdálena jen asi 600 m od Předního vrchu a dostaneme se k ní po pěšině, která nás zvede z vrcholu na lesní cestu a po ní vlevo do sedla a stojíme u nejvyššího skalního útvaru Mladcovské vrchoviny. Malebné skalisko dosahuje výše 6 m a kromě voštin, dutin a skalních "nosů" na něm můžeme pozorovat krásně vyvinuté pseudoškrapy. Na vrcholek sice vedou vytesané schody, na nějakou vyhlídku ale zapomeňte - skálu obklopuje ze všech stran vzrostlý les !

Mladcovská skalka a nedaleké další čtyři menší skalní útvary s hezkým tábořištěm patří k těm nejromantičtějším místům v nejbližším okolí města Zlína.

Foto: Franta

Po vyšlapaném chodníčku a lesní cestě se po pár desítkách metrů dostaneme k bývalé hájovně a křižovatce cest. Po asfaltové silničce vlevo klesáme do údolíčka pod Mladcovskou Skalkou a po okraji lesa procházíme kolem chat zdejší kolonie a vycházíme na silnici z Holešova do Mladcové a Zlína. Po ní to máme k zastávce MHD u Bartošova domu - ( restaurace) - jen asi 1 km chůze. Napravo míjíme krásný menší hřbitov, naše silnice vede po hřebeni mezi poli a loukami a nabízí moc hezké výhledy na město Zlín a na krajinu Vizovických vrchů. Jen si musíme dávat veliký pozor, protože silnice je úzká a je tu docela čilý automobilový provoz !! Svoji pouť ukončujeme u zastávky MHD. Ve všední den je odsud do Zlína spojení velice slušné, o víkendech spoje jezdí po hodině a to vždy 34 minut po celé...

Zpět do Zlína na sídliště to ale není už daleko ani pěšmo...

Nejlepší je vzít si svačinu i pití sebou a úplně nejlepší je též něco na opékání. Pokud jídlo zapomenete, nevěšte hlavu - nejen v centru města, ale i v okrajových čtvrtích je obchodů a hospod dost a dost !

Líbí se nám hezká místa neporušené přírody a romantické skalní útvary, které by tak blízko od centra 80 - tisícového města hledal málokdo. Výhledy na okolní krajinu a na sídliště jsou též velmi zajímavé - na Jižních svazích se rekonstruují staré panelové domy a dostávají nový, moderní vzhed, který spolu s tou nejnovější výstavbou úplně mění tvář celého sídliště.

Foto: Franta

Nelíbí se nám "projevy" sprejerů na zdech domů - ti nejubožejští z nich jsou prachsprostí " čmáralové". Nejen že zhyzdí a zničí nové fasády domů, ale jejich hieroglyfy postrádají jakoukoliv sebemenší stopu nějakého estetického vkusu a výtvarna. Prostě nic neumím a ani nechci nic dokázat a tak aspoň všechno zničím nebo rozbiju. Takovíto - ani je nechci označit lidé, i když vypadají na první pohled skoro stejně jako my ostatní - by se měli více postihovat a přimlouvám se za změnu zákona a sazby směrem nahoru a samozřejmě za plnou úhradu způsobených škod...

Procházky přírodou a dýchání čistého vzduchu zatím ještě nebyly zpoplatněny ...

Poslední aktualizace: 22.5.2011
Okolo Zlína - Mokrá, Přední vrch a Mladcová na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Okolo Zlína - Mokrá, Přední vrch a Mladcová

Mladcová - hřbitov
 I když v některých z nás návštěva těchto míst vyvolává rozporuplné pocit…
  Obcí Mladcová, jejíž domy se rozprostírají na kopci nad Zlínem,…
  Zahledíme-li se z vyhlídkové plošiny Zlínského "mrakodrapu" severním…
 I když nejsem zrovna příznivcem příruček typu "Kudy z nudy" - (už z toh…
  Už jsem se o ní tady na Turistice kdysi zmínil, přesto si ale tohle…
   Zatímco jižní obzor Zlína vyplňují poslední výběžky Vizovických vrchů s…
  Superkrásné říjnové ráno rozdráždilo nervové buňky a dalo podnět k…
   Při pohledu na mapu Zlína a jeho blízkého okolí vás nejspíše napadne…
 Letošní vánoce přinesly (jako vždy) radost všem věřícím, ale pro nás…
 Pro všechny návštěvníky Zlína, kteří by se na dovolené neobešli bez prov…