Okolo Oseka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Při vycházce v okolí Oseka jsem využil značenou naučnou stezku, která vede Oseckým lesem a ve svahu Krušných hor. Je dlouhá 7 km a překonává výškový rozdíl 255 metrů.

Do Oseka jsem přijel z Mostu Krušnohorskou železnicí. Od nádraží jsem se vrátil kousek zpátky k železničnímu přejezdu, kde je pomník obětem katastrofy na dole Nelson III z roku1934, kdy tragicky zahynulo 144 horníků. Podle značení jsem pokračoval okolo autokempu a rybníku do Oseckého lesa, kde jsou vidět pozůstatky po hornické činnosti. Cesta lesem pokračuje dál k přírodní památce Salesiova výšina. Je to labyrint křemencových skal a samostatný skalní masiv, na kterém v minulosti stával dřevěný pavilon. Salesiova výšina dostala název podle opata oseckého kláštera, který byl velký milovník krušnohorské přírody. V sousedství se nachází jeden z četných kamenolomů, těžících v minulosti zdejší pískovce a křemence.

Cesta přechází hlavní silnici a vede do svahu Krušných hor, kde jsou opět patrny památky po dolování stříbra v minulosti. Staré štoly slouží dnes jako zimoviště netopýrů. Pokračujeme na Krásnou vyhlídku s výhledem do kraje pod Krušnými horami a na Osecký klášter. Procházíme oblastí krušnohorského zlomu. Dávné geologické události, zlomení zemské kůry, podél které poklesla oblast pánve a vystoupila kra Krušných hor. Z cesty vede odbočka prudce do kopce k přírodnímu útvaru Vrása. Je to skalní útvar o výšce zhruba 8 metrů a šířce přibližně 25 metrů s viditelnou strukturou ležaté Vrásy v krystalických břidlicích. Lesní silnička pokračuje k Vlčímu dolu, státní přírodní rezervaci na skalnatých svazích údolí Oseckého potoka. Různověkost porostů, hlavně buku lesního, zde postupně dosahuje pralesního charakteru.

V těsné blízkosti Vlčího dolu je zřícenina hradu Rýzmburk. Hrad je považován za jeden z nejrozsáhlejších hradů v Čechách. Býval asi 250 m dlouhý a 60 až 95 metrů široký. Dnes je z něj rozsáhlá zřícenina zarostlá stromy a kvůli narušené statice a padajícím kamenům z hradních zdí je veřejnosti uzavřen. Okolo hradu, podél Oseckého potoka sestoupíme zpět do Oseka na nádraží.

Občerstvení během cesty z vlastních zásob. V Oseku v penzionu Horal u autokempu.

Hezká a zároveň poučná procházka podzimní přírodou.

Lze spojit s návštěvou kláštera v Oseku.

Poslední aktualizace: 13.10.2009
Okolo Oseka na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Okolo Oseka

Za prohlídkou cisterciáckého kláštera v Oseku
Za prohlídkou cisterciáckého kláštera v Oseku.               Dne 22.7 pořádal Kruh přátel kláštera Osek prohlídku prostor celého areálu kláštera a…
Nádhernou sakrálnou stavbou v areáli cisterciackého kláštora v Oseku u…
Pátek 14. 6. 2019 V noci byl klid, dokonce ani nebylo horko. Budíček jsme…
První cisterciácký klášter na světě se nacházel v burgundském konventu v…
Výroba piva, kvaseného mierne alkoholického nápoja má tradíciu už z…
Sv. Jan Nepomucký byl generální vikář pražského arcibiskupa, mučedník…
Po roce 1948 vadilo komunistickému režimu 14000 u nás ž…
Jednou so sakrálnych pamiatok Oseku u Duchcova je Kaple zasvätená sv.…
Dostáváme se do nejsevernějšího bodu našeho putování. Je tu krásně, ale bohužel jsme časově omezeni a jet dál na sever, na to už nám…
Osek u Duchova Při toulkách krajem pod Krušnými Horami jen těžko…
              O psu baskervillském se toho napsalo už dost a také…
Důl Nelson na hnedé uhlie v Oseku na Teplicku bol vybudovaný v roku 1876 anglickou ťažobnou spoločnosťou založenou Wililiamom Refeen…
Naučná stezka okolím Oseka začíná i končí jižně od železniční…
Dne 3.1.1934 krátce před pátou hodinou odpolední došlo na dole Nelson III…
Kaple sv.Kateřiny a Barbory v Oseku.               Kaple sv.Kat…
Muzeum Moldavské železnice Klub přátel krušnohorské železnice otevřel v…
Za hradem Rýzmburk a další památky Oseka               Ozval se mě syn,…
Zajímavý měšťanský dům č.202 se sochou sv.Jana Nepomuckého v Oseku.               Osek je vyhledávaným turistickým cílem mnoha příznivců a…
Hrad Osek
Soutěž 2 body
Nedaleko města a kláštera Osek se nachází v lesích ukrytá zřícenina hradu…