Od Zvířetic do Michalovic

Tipy na výlet Rodina s dětmi

Otvírám oči a ještě mžourající přemýšlím,jak využít dnešní volný den....Slunce již proráží ranní mlžný opar,ptactvo jasá nad rozkvetlou krajinou a já si říkám:"Škoda nevyužít Jarní pohody" a tak,ve spěchu na sebe házejíc oděvní svršky,letím na vlak....Moje dnešní volba padla na kraj mladoboleslavský,městečko Bakov na řece Jizeře,plánuji navštívit dvě malebné zříceniny na hranici Českého ráje a Máchova kraje.....Místní již tuší,jaké památky poctím svoji návštěvou....,ano,jsou to zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice.Ale pěkně popořádku,přátelé....Po dvouhodinové cestě vlakem vystupuji krátce po deváté hodině v železniční stanici Bakov nad Jizerou,kde se stýká dráha celostátní Praha-Turnov s tratí Nymburk-Rumburk.Městečko,poměrně nevýznamné,leží kousek od nádraží,já se však vydávám vpravo a po okraji obce kráčím po modré značce směrem jihozápadním.Hrad je vidět již po chvíli a naše údy jistě nezemdlí při 15 minutové procházce až k bráně.

Zdislav z Lemberka jistě věděl,kde si na počátku 14.století vystavit své sídlo.Volba padla na výšinu,ze tří stran přirozeně chráněnou srázem,kterou dobýt v této době vůbec nebylo snadné...Koneckonců myslím,že i s moderními bojovými prostředky by to nebylo jednoduché vzhledem ke špatné přístupnosti místa....Traduje se,že hrad nebyl nikdy dobyt a že si na něm vylámali zuby dokonce i husité,vedeni Janem Žižkou z Trocnova.Teprve začátkem 18.století byla stavba po úderu blesku a následném požáru opuštěna a od té doby hrad chátrá.Pro trochu historického poučení doporučuji sáhnout na www.interregion.cz-podmenu Hrady a zámky.I v současné době se jedná o monumentální zříceninu s udržovaným prostranstvím a nádhernou Severozápadní věží,dnes bohužel nepřístupnou díky vandalům,kteří při jakýchsi pochybných hrátkách vypálili schodiště,vedoucí do věže.Prohlédneme si tedy alespoň nádvoří,ti více hladoví si mohou dát svačinku,ale my vyrážíme dále.Stočíme se k západu a po modré značce,malebně se klikatící rovinatou krajinou pokračujeme dále.Za chvíli již uvidíme malou vesničku Bítouchov.Zde odbočíme na rozcestí na značku zelenou,která nás po čtyřkilometrové trase dovede až do obce Hrdlořezy.Zde mne zaujal silniční most přes údolí a místní potok Palečnici.Cesta klesá k řece Jizeře až k zastávce železnice Mladá Boleslav-Debř.Kousek za železničním přejezdem změníme barvu a obcí Michalovice se vydáme po červené k stejnojmennému hradu,vypínajícímu se nad horní částí osady.Jistě se nezaleknete krátkého stoupání,budete za mrzký peníz odměněni dalším razítkem do vašeho zápisníčku,přivítáni strážcem hradu v dobovém kostýmu a své zážitky jistě umocníte výstupem na věž a výhledem na kraj pojizerský a řeku,vinoucí se krajinou.Ti žízniví zlatavého moku si zde jeden balený ve skle mohou dáti,těm ostatním,prahnoucím po vzdělání opět doporučím výše zmiňované stránky.Já osobně stihl oboje a to jsem ještě došel do 3 km vzdálené Mladé Boleslavi,přirozeného centra tohoto kraje.Ale o tom až někdy příště.....

V Bakově i v Mladé Boleslavi na nádraží jsou jen restaurace pochybné kvality.Slušně najíst a ubytovat se dá samozřejmě v centru okresního města.

Pěkná krajina,kterou jsem prošel po 12 km dlouhé procházce.Žádné negativní poznatky z akce nemám.

Vstup na Michalovice činí 10 Kč.Zvířetice jsou zdarma.

Poslední aktualizace: 23.4.2009
Od Zvířetic do Michalovic na mapě
Autor: sberatel

Příspěvky z okolí Od Zvířetic do Michalovic

Hrad Zvířetice
Vyjeli jsme z Litoměřic směrem na Českou lípu. Ve vesnici Zahrádky jsme…
Čistou náhodou se ocitáme na hlavním nádraží v Bakově nad Jizerou. Jízdní…
Vracíme se z dovolené v Jizerských horách. Na trase máme poslední…
Sídlo vybudované na ostrožně nad řekou Jizerou vystřídalo v…
Patrně již před rokem 1287 se na táhlé ostrožně nad řekou Jizerou nacházel…
Zvířetice
Mohutné a rozsáhlé zříceniny gotického Hradu Zvířetice stojí na ostrohu n…
Naším cílem je tentokrát  Bakov nad Jizerou. Jedeme z Prahy po R10 na…
Neděle 7. 10. 2018 - večer Na parkoviště na okraji obce Dneboh jsme se přesunuli z Libereckého kraje krátce po 18. hodině. Je tu ješ…
Zvířetice jsou rozsáhlá zřícenina hradu, která se nachází mezi Bakovem nad Jizerou a Mladou Boleslaví. Přístup na hrad je možný z…
Unikátní starý vodní mlýn. Mlýnice je strojově vybavena originály z konce…
Obec Bakov nad Jizerou se rozprostírá v okrese Mladá Boleslav v příjemném…
Motorest s občerstvením z vyřazeného letadla se nachází u Bakova nad…
Při procházce po náměstí Míru v Bakově nad Jizerou si nelze nevšimnout…
Ne,nebojte se,nebudu vám dnes líčit katastrofické scény z filmu Zkáza…
Jedeme autem do Nové Vsi u Bakova. Odtud půjdeme pěšky na Klokočku a zpět Nádherná příroda okolo říčky Rokytky plná mokřadů a luk. Kaple sv. prok…
              Počasí výstavní a my byly zase celé natěšené, kam bychom se…
Bakovskému náměstí dominuje monumentální barokní sloup se sousoším Nejsvětější Trojice na vrcholu a postavami zemských patronů - sv.…
12:27| Procházky Baba a Dědek         Jak přišla Ba…
Za kostelem sv. Bartoloměje v Bakově nad Jizerou se skrývá pozoruhodná barokní skulptura sv. Jana Nepomuckého. Je - stejně jako…
Město Kosmonosy, které stavebně již téměř splynulo se sousední…