Od Kamzičí skály přes hrad Rabenštejn na Bílý Potok

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody Na hory

Asi nebývá na těchto stránkách zvykem popisovat výlet, kde se z bodu "A" dostanete na bod "B" a vracíte se stejnou cestou zpět. Já to přesto ale risknu, protože k tomu mám své důvody - při zpáteční cestě nás čekají úplně jiné rozhledy a ty zajímavosti, které dopoledne tonuly ve stínu, nyní při slunečním svitu odkryly naplno svou skrytou tvář ... A navíc mám schované jedno Eso v rukávě a tím je návštěva hradu Rabenštejna !

Foto: Franta

Před odchodem od Kamzičí skály si ještě rychle vylezu na skálu nad cestou a když chci fotit, tak mi do tváře vletí vosa. Já se po ní oženu a nechybí mnoho a letím ze skály dolů na silničku !! A tak raději zpět. Posledním dlouhým pohledem se loučíme s překrásnou vyhlídkou a vracíme se po zelené dolů na rozcestí s Příčnou cestou. Odtud stále po silničce ještě kousek klesáme a stojíme u zeleně vyznačené odbočky ku hradu Rabenštejnu, který je vzdálen pouhých 100 m.

Jana si potřebuje odpočinout a tak zestupuji do lesa pod cestu poněkud krkolomným terénem mezi zajímavými skalisky k informační ceduli o zřícenině a k hradní skále. Na její vrchol vede vzhůru chodníček, cesta je nezajištěná a jen pro hodně dobrodružné povahy a tak tentokráte vítězí rozum nad zvědavostí a já se s těžkým srdcem průzkumu vzdávám...( Navíc jsem chvilku předtím Janě slíbil, že na žádnou skálu nepolezu a sliby by se měly alespoň za přítomnosti manželek plnit !) Myslím ale, že jsem o nic nepřišel, protože na vrcholu skály se nachází jen nízké zdivo, které zde zůstalo po hranolové věži. U "dvojhradí" Pustý zámek - Rabenštejn byl vrchní hrad Rabenštejn pozorovatelnou celní stanice na Pustém zámku a jeho úkolem bylo střežit boční cestu, která vedla v těsné blízkosti nad ním. ( Přemýšlím, jak se zde hradní posádce asi žilo a jak se bavila, když krajinu na dlouhé měsíce pokryl led, sníh a závěje. Z hradního krbu se nepřetržitě rozléhal praskot hořícího dřeva - ještě že ho bylo kolem dost a dost - chlapi hráli v kostky, prali se a snili o ženách, určitě tu o ponorkovou nemoc nouze nebyla ...)

Zestupuju podél rozeklané skalní hradby kus cesty dolů a nestačím se divit roztodivným tvarům i patvarům skal. Světlé skalní stěny vzdáleně připomínají skály na Pasáku u Branné, ale ten je tvořen amfibolitem, kdežto tyto skály jsou tvořeny provrásněnými krystalickými břidlicemi. Kolem mne se ve svahu pod cestou nachází vlastně malé skalní městečko a je zajímavé svými velkými převisy - pod jedním nacházím krásné trampské tábořiště. Na jedné skále objevuju velikou raritu : skalní stěna je pokryta zajímavými prohlubněmi a dutinami v rovnoběžných řadách a některé jsou i propojeny. Takovéto tvary dobře známe z pískovcových skalních měst - ale u rul, fylitů a pegmatitů je to jev naprosto ojedinělý...

Foto: Franta

Vracím se za manželkou, společně zpět nahoru k rozcestí a po Příčné cestě zestup do údolí Bílého potoka. U mostku svačina. Zároveň tudy prochází další turistický manželský pár. Poté kráčíme pomalu dolů údolím a fotíme krásy, kterých jsme si předtím nevšimli anebo se před námi ukrývaly ve stínu ...Také na tok potoka je cestou zpět úplně jiný pohled, to platí i okolních lesnatých stráních, pokrytých stromy s bizarními kořeny a skalkami. Z jednoho místa vidíme svah Pytláka, z pasek vystupují další skaliska...( Kdosi kdysi dávno napsal, že jsou Jeseníky našim nejskalnatějším pohořím a že je tu evidováno na 2000 skalních útvarů. Je to omyl, někdo se tu o jednu "nulu" asi spletl, tento počet je daleko, daleko vyšší !!)

Míjíme odbočku k Pustému zámku, poslední pohled nahoru na skalisko se zbytky hradu a dál ... a zanedlouho jsme zpět na Bílém Potoce. Na verandě už je plno, hosté přijeli v plném počtu a my si proto sedáme do salónku, kde je větší klid. Pan Košťál tu má dokonce boční otevřenou světničku s minimuzeem - nazývá to "Slovenskou izbou". Paní kuchařka nám nese polévku - je to slovenská specialita a jsou v ní i brambory a pravé hřiby, ale je chuťově úplně jiná než ty naše a je vynikající. Pak ještě při kávě chvilka hovoru s panem Košťálem a pak už nezbývá, než se rozloučit, protože nám jede dálkový autobus.

Pan Košťál se ptá, kdy zase přijedeme a já říkám, že to už asi letos nebude a on se naštve - "Nezmysel, šak to máš ze Zlína kúsok !" ( No možná to vyjde někdy v předjaří, zima tu bývá dlouho a tak to tady poznáme zase v jiném ročním období ...)

Foto: Franta

Nás čeká dlouhá cesta busem do Přerova, přestup na rychlík do Otrokovic a zde na trolejbus k domovu. Doma nás už netrpělivě očekává náš domácí mazlíček a v kočičí řeči na nás něco vyčítavě mňouká ...

Jak už jsem se zmínil, měli jsme vynikající slovenskou polévku a kafé. Ceny smluvní a doslova lidové. Ostatní jídlo jsme ještě měli sebou z domu ...

Výhled od Kamzičí skály patří k těm nejkrásnějším v Jeseníkách vůbec, velmi zajímavé jsou skály v nejbližším okolí hradu Rabenštejna a též cesta zpět údolím obohatila naše smysly měrou vrchovatou ! A to ani nemluvím o našich - spokojeností "vrnících" - fotoaparátech...

Ceny za občerstvení na Bílém Potoce jsou smluvní a lidové, jídlo nutno domluvit předem ...

Poslední aktualizace: 12.10.2011
Od Kamzičí skály přes hrad Rabenštejn na Bílý Potok na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Od Kamzičí skály přes hrad Rabenštejn na Bílý Potok

Ze světa pozoruhodných skal Hrubého Jeseníku - 3.část
V závěrečné části navštívíme další lokality s krásnými ukázkami bizarního…
  Dnes se vydáme za dalším krásným místem v Jeseníkách, cestou uvidíme…
   V našem pokoji na ubytovně na Bílém Potoce se budíme do překrásného…
Jeseníky jsme si s manželem hodně oblíbili. Kromě nádherně členité…
   Ač je to k nevíře, lze i v současnosti prožít nejedno veliké…
Jelení kameny nad osadou Bílý Potok
   Seskupení Jeleních kamenů vytváří nejen skalnatou hranu vysoko nad…
  Pokud se vydáte z Vrbna p.Pradědem na cestu po modré značce údolím Stř…
Výlet prochází po zelené TZ od Vrbna pod Pradědem, resp. Bílého…
Hrad Weissenstein vznikl někdy v II. polovině 13. století a i když jeho…
Pustý hrad (Veisenštejn)
Pustý hrad neboli Veisenštejn se nachází západně od Vrbna pod Pradědem a …
Jeden předloňský podzimní víkend jsme se vypravili do osady Bílý Potok,…
Poslední srpnová neděle je u nás v Jeseníkách i posledním dnem,…
Zřícenina hradu Rabenštejn …
Vodopády Skalního potoka
   Soustavu kaskád a několik menších vodopádů můžeme spatřit v přírodní…
V samém srdci Hrubého Jeseníku se nachází nádherná dolina, jejíž návštěva potěší snad každého romantika. Nachází se v méně navštěvované…
   Dnešní výlet je určen pouze pro opravdové milovníky ryzí přírody a…
Tento tip na výlet nás zavede zejména mezi krásné vodopády, gigantické…
Skály u hradu Rabenštejna  - Jeseníky
Skály u hradu Rabenštejna - Jeseníky
  Při zeleně značené turistické cestě (a také cyklotrase), stoupající po…
Jedeme téměř do srdce Hrubého Jeseníku, do údolí St…
   Jako skalní maják se vysoko nad údolím Bílého potoka v moři hustých lesů …
Jedeme navštívit přírodní rezrvaci Saklní potok v době tání sněhu. Turistické značení: Lokalitou nevede turistická značka. Celá trasa vede po…
Turistické značení: Lokalitou nevede turistická značka. Celá trasa vede po asfaltové silnici.Délka trasy: 16km Popis trasy: Teď z jara jsou říčky a…
Osada Bílý Potok je místní částí Vrbna pod Pradědem a najdeme ji západním…
Střední Opava je průzračná horská bystřina s kamenitým řečištěm. Pramen S…
Quinburk
Hradní zřícenina Quinburk se skrývá na Sokolí skále, obklopené Hlubokými…
Zbytky přemyslovského hradu Fürstenvalde najdete na Zámecké hoře, která se…
Bílá Opava je říčka pramenící pod vrcholkem Praděd a tvoří přítok Střední…
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem…
Praděd
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší…