Od Janova hradu k zámku v Lednici

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Vlakem se dostáváme z Otrokovic přes Břeclav do Podivína, odtud je to 6,5 km pěšky k hradu. Opět manželův poněkud zbytečně komplikovaný výmysl - v 30 stupňovém vedru - na tůru - byl to horor!

K cíli naší cesty - umělé zřícenině - Janova hradu jdeme pěšky přes lužní les,louku,pole a ještě jsme nepotkali značku. Za ten kousek cesty jsme se stačili na sebe naštvat, protože každý měl o této trase trochu jiné představy. Jdeme tedy určitý úsek raději každý sám s občasným pohledem za sebe, jestli je ten druhý v dohlednu.

Setkáváme se u mostu přes Dyji, ale jsme nuceni se vrátit 1,5 km k přístavišti, odtud jdeme 600 m k silničce u Janova hradu. Ukldníme se v restauraci, kde čekáme na prohlídku a dáváme si zde kofolu a kávu, protože úmorné vedro a komáři po celou cestu nám dali zabrat.

Romantickou zříceninu - knížecího rodu Lichtenštejnů - Janův hrad obtéká řeka Dyje. Stavba je složena ze čtyř nárožních věží, ty ze čtyř stran spojují pouze obvodní zdi, čtvrtou stranu nádvoří - uzavírá vlastní budova zámečku.

V 1. patře se nachází velký Rytířský sál - sloužil k hostinám a velkým loveckým slavnostem. Ve věžích jsou salonky. Jížní věž má i druhé patro s balkonem, z něho se dostáváme do západní věže. Třetí patro tvoří vyhlídka nahoře - na jižní věži.

Velký sál, a také přilehlé místnosti zdobily orientální nástěnné malby.

Po prohlídce jdeme opět přes louky a lužní les - bohatý na komáry - do Lednicko anglického parku, procházíme areálem k 60 m vysoké romantické stavbě - Minaretu, ale bohužel je v opravě. Dnes slouží jako rozhledna. 1. patro Minaretu tvoří 8 sálů - na jejich podlahách je kamenná mozaika, stropy a stěny zdobí klikaté nápisy moravského rukopisu. Ve sklepě vystavovali Lichtenštejnové orientální předměty z cest po Africe a Asii - ve vitrinách.

Komu se sem nechce pěšky, z parku od zámku v Lednici si může trasu k panství Janova hradu, který kdysi sloužil jako lovecký zámeček - pro velké hostiny panstvu po lovech - zkrátit romantickou plavbou výletní lodí po řece Dyji.

Od Minaretu procházíme kolem rybníků s labutěmi pohádkovou krajinou k zámku. Zdejší rozsáhlě parky a zahrady jsou pěkně upraveny, přes 1 rybník se nám otevírá pohled na vzdalijící se romantickou stavbu Lednického parku - Minaret, který je od zámku vzdálen asi 2 km.

Ocitáme se u nádherného - novogotického zámku v Lednici, který stojí ve francozské zahradě spolu s nádherným skleníkem je obklopen rozsáhlým parkem s exotickými stromy a keři. Ke shlédnutí je několik prohlídkových tras, které ukazují návštěvníkům zámecké interiéry s díly mistrů řezbářů a stylový nábytek. Vidíme zde díla tří směrů - barokního, romantického a novogotického.

Přízemní prostory sloužily jako - reprezentační sály s bohatou řezbářskou výzdobou - k pořádání plesů a bálů - je to I. prohlídkový okruh. V II. prohlídkovém okruhu shlédneme dnes - Knížecí apartmány - soukromé pokoje v 1. patře - sloužily k obývání knížecí rodiny. V 2.patře - dnes 3. prohlídkovém okruhu byly dětské pokoje. 4. okruhem je umělá krápníková jeskyně s výstavou strašidel - nachází se - v lednickém podzemí, také upoutá mořské akvárium - Malewi. Za prohlídku stojí i obrazová galerie - v součastnosti se zde pořádají výstavy. Obdivovat můžeme i - zámeckou knihovnu, je vyřezána z jedinného stromu - v přízemí zámku - vyniká svou řezbářskou výzdobou stejně jako vřetenové schodiště ve vstupní hale, také krásné stropy a spodní obložení stěn - Tyrkyského, Červeného a Modrého pokoje.

Stejně zajímavý je i zámecký park s rybníky a alejemi. Pohádkový zámek v Lednici sloužil šlechtě jako letní sídlo, užívali ho od jara a na podzim se vraceli do zámku ve Valticích. Poblíž zámku se nachází velký skoro 100 m dlouhý a 13 m široký skleník se subtropickými a tropickými rostlinami převážně z Jižní Ameriky. Také je zajímavý areál dravých ptáků - některé druhy jsme viděli před zámkem, kde je předváděli sokolníci.

Kdo chce, cestu rozsáhlým zámeckým parkem se zahradami si může zpříjemnit romantickou projížďkou v kočáru s koňmi. My se po prohlídce toho všeho ještě vydáváme obhlédnout městečko. Po večeři jedeme autobusem do Břeclavi, odkud pokračujeme vlakem domů do Zlína.

Povečeřeli jsme v příjemné zahradní restauraci v městečku - Lednici.

Dnes je lednický zámek majetkem státu a se svým zámeckým barokním parkem patří k nejnavštěvovanějším památkám v ČR. I pro nás stejně jako Janův hrad - byl velkým zážitkem.

V zimní sezóně řeka Dyje málo zamrzá, proto zde probíhají projíďky lodí od zámku v Lednici k Janovu hradu po celý rok.

VSTUPNÉ:

- zámecká zahrada v Ledici - celoročně zdrama

- Janův hrad - I. i II. okruh - dospělí 50 kč, děti od 6 let, důchodco od 65 let, studenti - 30 kč

- Jeskyně - dospělí 40 kč, děti 20 kč

- zámek v Lednici - I. i II. okruh - dospělí 150 kč, děti,studenti, důchodci 80 kč

Výstavní galerie - obrazová galerie - dospělí 50 kč, děti, stud., důch. 30 kč

Poslední aktualizace: 12.1.2013
Od Janova hradu k zámku v Lednici na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Od Janova hradu k zámku v Lednici

Lednická rozhledna - nerozhledna
  Ve snaze podpořit v Lednici nové lázně zde byla vybudována i lázeňská kolonáda. Na konci kolonády byla vyprojektována nová rozhledna. Proti výstavb…
Nachází se na lednické lázeňské promenádě, která zároveň slouží j…
Nachází se před nádražní budovou. Prochází tudy červeně značená …
Při posledních úpravách Zámeckého parku, kdy byla přemístěna i část města…
Půjčovna kol se nachází v bývalé čekárně nádražní budovy v Lednic…
Již od roku 1901 jezdil vlak do vlakové stanice v Lednici, dnes…
Projdeme se po nejznámějších stavbách v okolí Lednice, trasa měří asi 14…
Nachází se v Lednicko-valtickém areálu na jižním okraji obce Ledn…
Při našem putování Moravou jsme se na pár dnů zastavili v Lednici. Při…
Turistické informační centrum se nachází v přízemí objektu na…
Přestavba lednického zámku, jeho zahrad a parků v pol. 19. stol.…
Při přestavbě lednického zámku, jeho zahrad a parků v pol. 19. stol.,…
Vinarská obec s približne 2 350 obyvateľmi leží v juhomoravskom k…
Lednice
Soutěž 2 body
Zámek Lednice je národní kulturní památkou a byl také zapsán do Seznamu…
Trasa výletu začíná v Lednici na náměstí a pokračuje obecním parkem po červené značce ke zdejší železniční stanici (provoz silně…
Celý Lednicko–valtický areál doslova miluji, často jsme tam projížděli, až…
Zámek  Lednice  a Lednicko valtický areál, kdysi sídlo Lichtenšt…
Rybniční zámeček dal postavit v letech 1814 - 1816 kníže Jan I. Josef z Liechtensteinu, který proslul mimořádno…
Lednický skleník je priamo spojený s Lednickým zámkom. Bol postavený v…
 Lednický zámok sa radí k najvyšším prejavom vrcholného romantizmu  na…