Obří skály – mírně větrné

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory

Když jsem absolvoval zmíněnou výpravu, posloužil k Dopravě vlakový dopravní prostředek. Důvod byl jednoduchý, něco ušetřit ve vzdálenosti, další část totiž byla absolvována na kole a pak už vše ostatní na tomto prostředku. Nicméně hlavním cílem jsou skalní útvary nad Ramzovským sedlem a tam převážná část výletníků nejraději míří pěšky.

Foto: Bobkart

Když v 80. létech minulého století v okolí Ramzové probíhala těžba, většina výletníků či turistů byla překvapena, co že nejdřív dřevorubci a vzápětí vichřice odkryli v západním svahu Šeráku. Obří skály, jak se útvary nazývají byly dlouho skryty ve vzrostlém lese, takže kromě pár zasvěcenců o nich široké masy příliš nevěděly. Na rozdíl od takových Petrových kamenů nebo Vozky je totiž absolutní výška skal něco přes 1000 m n.m. (1082), tudíž jsou ukryty pod horní hranicí lesa.

Protože samotným východištěm k Obřím skalám je osada Ramzová ve stejnojmenném horském sedle, je výběr z občerstvoven v horském středisku nepřeberný, vzhledem k blízkosti výchozího bodu se nabízí restaurant Kaťuša, nebo bufet, spíše restaurace, u dolní stanice lanovky na Šerák.

Přístupové trasy od Ramzové jsou v podstatě dvě, obě jsou značené zelenou barvou. Jednou z nich je pěší trasa kolem Vražedného potoka, jde o poměrně náročnější výstup, z Ramzové se totiž musí sestoupit o pár výškových metrů a následuje poměrně strmý výstup podle zmíněného vodního toku. Nicméně za vytrpěné úsilí může být turista pohledy na krásnou horskou bystřinu. A co že se za drsným názvem skrývá? Za 30tileté války se v okolních lesích ukrývali obyvatelé před Švédy, někteří měli ale smůlu, žoldnéři úkryty objevili a co následovalo se dá domyslet.

Malou vzpomínku na Vražedný potok ovšem i ze zimního období, ondy nám nějaký kamarád poradil, že by na běžkách mohl být výstup na Šerák tímto směrem zajímavý. Zajímavý byl, ovšem při vzpomínce na onoho „přítele“ nás přepadávaly vražedné choutky.

Tentokrát ale mířím poněkud jinou trasou, jak už jsem poznamenal, vlak mě vezl na Ramzovou s kolem (znalec ví že to nemohlo být letos). Jednoho značně pokročilého podzimního dne se totiž počasí natolik zaskvělo, že přineslo velmi teplý a slunečný den.

Z Ramzové kolem lanovky vede pod Obřáky zelená cykloznačka 6208, a protože to je asfaltka, je k přiblížení velmi příjemná. Musí se ovšem rovněž překonat nějaké výškové metry, není to ale taková pálka jako přes Vražedný potok. Asi po třech kilometrech se cyklotrasa setká se zelenou pěší, k tomu sem přichází i modrá pěší značka od Horní Lipové a jejich souběh pak využijeme k výstupu ke skalám.

U křižovatky je k radosti turistů srubový přístřešek a ten se hodí i ke schování bicyklu. Nahoru pak po vlastních.

Apartmány
Apartmány  •  Foto: Bobkart

Obří skály jsou mohutnou skalní hradbou, ani ne tak do výšky (proto v lese nebývaly vidět), zejména ale do délky. Jednotlivé skály se táhnou v severozápadním úbočí Šeráku v délce více než 1,5 km, vlastně tvoří jakousi páteř samotné hory, která je prvním výrazným vrcholem Jesenického hřebene, zde přesněji Keprnické klenby. Od zmíněného rozcestí je k vrcholové části skal asi kilometr poměrně svižným výstupem. Geologicky jsou skály tvořené celkem běžným staurolitickým svorem, tedy hmotou, které můžeme v této části Jeseníku vidět více než dost. Čím jsou ale skály zajímavé, je ale zejména jejich geomorfologie. V nejvyšších místech skalního pásu se dají skutečně najít útvary, které mohou zejména v mlžných dnech připomínat zkamenělé postavy, je docela možné že když do lesa přišli první objevitelé a narazili na skalní sruby (jak se takovým útvarům říká), mohli v nich vidět i obry.

Ačkoliv jiná pověst praví, že skály zde vytvořili dva různí obři, kteří se sázeli, kdo dohodí kamenem dále.

Po té co bylo okolí skal vyholené, najednou se v Jeseníkách objevilo skvělé výhledové místo. I snad kvůli tomu nebylo okolí skal znovu osázeno novými stromy a skály byly ponechány víceméně vlastnímu osudu. Dnes sice okolí skal pomalu zarůstá, ale díky značně extrémní poloze probíhá zalesnění velice pomalu. Zmíněný výhled není sice kruhový (na východě máme masiv Šeráku), ale výletníka jistě zaujme skvělá vyhlídka na celou Ramzovou, Rychlebské hory, na Lipovou nebo i k Jeseníku. Asi nejpěknější je výhled z mohutné skály v nižší partii Obřích skal, na ty obry se leze asi hůře, ale spodní skála je vcelku dobře přístupná díky patrné pěšině.

I odtud může pozorovatel odhadnout do jaké dálky (spíše hloubky) se pás skal táhne. Kdo někdy pokračoval modrou TZ dál na Šerák ví, že skály pokračují u tam, jsou ale stále skryté v lese, protože ten už je součástí NPR.

Jak si čtenář zřejmě povšimne, krásné počasí měl na svědomí čerstvý až prudký vítr z jižních směrů. Díky němu byla i slušná viditelnost a právě proto se nevyskytuje mlha typická pro podzimní inverzi. Za výstup na skály se nic neplatí, výdejem je tedy jen cena za Dopravu, kterou mi ovšem poněkud zlevnilo kolo při zpáteční cestě (do Bělé a přes sedlo). Ovšem protivítr na zpátečním směru už tak příjemný nebyl, naštěstí ale šlo o poslední den před změnou letního času, tak se to dalo stihnout za světla....

A malá ukázka jak takový vítr vypadá:

Poslední aktualizace: 21.10.2015
Obří skály – mírně větrné na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Obří skály – mírně větrné

Obří skály
Výrazná skalní dominanta krajiny tyčící se nad Vražedným potokem,…
Rozcestí modré a (a zatím souběžně vedoucí) zelené značky u Obřích skal. Po modré vás čeká prudký výstup k rozcestí Pod Šerákem a k…
Hned na úvod tohoto článku si upřesníme několika názvů a technických…
Vražedný potok zní poněkud morbidně, i jeho původní německý název. Faktem…
Úterý 7. 1. 2014 Včera jsme se namlsali – nádherným počasím i nádhernými výhledy. Počasí sice už tak pěkné nehlásí, zda budou nějaké…
Na jesenický Šerák můžete vyjet lanovkou z Ramzové. Nebo vyšplhat kopec…
Keprník je čtvrtý nejvyšší vrchol Jeseníků. Odtud je jeden z…
Šerák, jeden z nejvyšších vrchů Keprnické hornatiny, jsme navštívi…
Rozcestí u Jiřího chaty na Šeráku, je zcela jístě místem uvažování , kam dál, a to ať již jste sem vyjeli lanovkou, či došli po…
Bez ohledu na to, jestli je někomu sympatičtější letní nebo zimní…
U každé správné horské chaty má být zvon. To samozřejmě není autorova myšlenka, ale vcelku praktické opatření, které má zachránit poutníka v nouzi. R…
Dlouhá léta jsem viděla Obří skály jen z vlaku. A říkala si - kdy se tam…
Turistický rozcestník, který se nachází, jižně, pod vrcholem Šeráku…
Koňská Vyhlídka je název odpočinkového místa na turistické trase z Čerňavy…
Délka trasy: 11 km; Náročnost: střední Popis trasy:Obří skály patří k vyhledávaným lokalitám. Jsou snadno dostupné jak pěšky tak i na kole. My jsme…
V současné době provozují čtyřsedačkovou lanovou dráhu z Ramzové na…
Druhá a kratší část hřebenovky Hrubého Jeseníku častěji jezdíme…
Pondělí 7. 9. 2020 V noci byla skutečně zima, zvlášť k ránu, a to bylo…
Vyrážíme z Jeseníku vlakem do Ramzové. Když budeme mít štěstí, sv…
Náročnost trasy závisí na tom, zda využijete příležitosti nasednutí na…