Nový hrad

Tipy na výlet Do přírody

Vyrážíme z vlakové stanice Blansko po zelené turistické značce směrem na Adamov. Čeká nás asi 11 kilometrů z kopce do kopce, chvílemi po vrstevnici nebo po rovině (ale to je spíše výjimka).

Projdeme blanskem kolem a po silnici vedoucí na Brno, kolem bývalé huti Klamovka a už nás čeká první stoupání - ke zřícenině Čertova hrádku u Olomučan. K hrádku vede ze značky krátká odbočka. Po návratu na značku dojdeme po kilometru k vyhlídce Výrova skála a dále ke studánce U Tetřeva. Odsud nás čeká cesta po vrstevnici až k rozcestí pod Novým hradem.

Z rozcestí se vydáme po červené turistické značce na Nový hrad, po jeho prohlídce a krátkém odpočinku (a nezbytném občerstvení) pokračujeme po červené značce. Sejdeme k řece Svitavě a poté vystoupáme údolím Hraničního potoka. Po opuštění údolí nás čeká další krátké stoupání k rozcestí Baba u Vranova.

Z Baby už nám zbývá jen posledních pár set metrů do Vranova, kde naše trasa končí.

Jdeme především za historií kraje severně od Brna. Po cestě potkáme jednu bývalou huť, jednu zříceninu, jeden průběžně rekonstruovaný hrad - a trasu zakončíme u krásného kláštera.

Bývalá Huť Klamovka (respektive Klamova huť) vznikla v 50. letech 19. století v údolí řeky Svitavy na místě bývalého mlýna. Na konci 19. století se změnila ve slévárnu a v této podobě přežila až do 20. let 20. století, kdy z ekonomických důvodů zanikla. V současnosti zde sídlí soukromá společnost vyrábějící krby.

Čertův hrádek u Olomučan vznikl na přelomu 13. a 14. století jako strážní hrádek nad obchodní stezkou vedoucí v údolí Svitavy. Zanikl už v 15. století za česko-uherských válek, kdy byl rozbořen. Dnes z něj zbývají pouze terénní pozůstatky.

Nový hrad u Adamova byl vystavěn ve 14. století rodem Ronovců. Na konci 15. století byl značně poničen, ale bylo rozhodnuto o jeho obnově. Znovu byl poničen za Třicetileté války, ale ani tehdy nezanikl - naopak, byl průběžně obnovován a dostavován. V 19. století byl romanticky upraven. V současnosti probíhá jeho postupná rekonstrukce, koná se zde řada kulturních akcí, trhy a podobně.

Klášter ve Vranově vznikl již ve 13. století, postupně byl rozšiřován, až byl v 17. století postaven nový konvent v raně barokním stylu. Tuto podobu si klášter udržel do současnosti, kdy byl kompletně zrekonstruován.

Na jídlo a pití jsme se zastavili na Novém hradě, kde točí limonády a hladové poutníky občerství například utopenci nebo nakládaným hermelínem.

Další zastávku na jídlo jsme dělali ve Vranově - zde je možné využít například restauraci pod kostelem.

Klamova huť je pěkně zrekonstruovaná, což nás zaujalo - stejně jako probíhající postupná rekonstrukce Nového hradu.

Nový hrad

Autor: claricia

Příspěvky z okolí Nový hrad

Údolí Svitavy mezi Blanskem a Brnem
Z geologického hlediska je řeka Svitava velmi mladou řekou. Ještě…
Zříceniny rozsáhlého gotického hradu Nový hrad se nachází na vysokém a…
Blíží se třetí květnový víkend a naši „neomylní“ meteorologové nám…
Rozcestník (foto 1) leží asi 300 m pod Novým hradem (foto 2, viz např. https://www.turistika.cz/mista/novy-hrad--1 ). Křižují s…
Zajeli jsme si   na zříceninu Nového hradu, nacházející se na  Bl…
Jedná se o jedinečně dochovalý mozaikový komplex přirozených a přírodě blízkých lesních porostů s převahou buku ve stáří nad 130 let. Nachází se nad…
Protáhlý hřbet a strmé zalesněné údolní svahy řeky Svitavy u Star…
Studánka Pod Hradem Studánka leží společně s památníkem Jana Žalmana v těsné blízkosti cyklistické trasy údolím Svitavy z Adamova …
Severně od Adamova v jednom ze zákrutů řeky Svitavy se nachází oslí farma.…
Nachází se uprostřed vranovských lesů na výrazném skalnatém hřebeni nad pravým břehem řeky Svitavy v místní trati zvané Kolohnát. Je umístěn poblíž…
Studánka se nachází na lesním palouku s rybníčkem, na jehož břehu…
Uprostřed rozlehlých vranovských lesů v lesní trati Katov se vypíná stejnojmenná skála, která stojí při bývalé svážné lesní cestě z…
Studánka Zdrávas Maria
Studánka Zdrávas Maria se nachází 300 m východně od vranovské myslivny, která stojí v horní části obce u autobusové zastávky. Byla v…
Zámek v Adamově nechal v letech 1806-1809 zbudovat Jan Josef I.…
Nachází se v údolí Pytláckého potoka, který ústí východně od Vranova do řeky Svitavy. Historický kamenný most již dnes neexistuje, vzala jej velká…
Trasa vede z vlakové zastávky v Adamově po modré turistické značce přes…
Další vycházka směrovaná do blízkého okolí Brna vede na sever do města Adamova. Zde od železniční stanice Adamov-zastávka (trať 260) se vydáme po…
Na pozdně gotický kostelík sv. Kateřiny v malé vesničce Svatá Kateřina …
Krátký, i když v některých ohledech poměrně namáhavý výlet v okolí Brna se…
Sklaní sklep, lidově nazývaný Skalák, dříve němeci používaný název…