Nový a Starý Jičín

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Využívám krásného podzimního počasí a vydávám se na cestu do Nového a Starého Jičína. Vyjíždím z Orlové autobusem do Ostravy a vystupuji u mostu Miloše Sýkory, protože na ÚAN bych musela jet dříve a čekat tam téměř hodinu. Projdu centrem Ostravy k nákupnímu centru Nová Karolina a dostávám se na ÚAN, odkud mi v 8.50 jede autobus Student Agency, směr Brno. Do Jičína přijíždím v 9.50. Brňák jezdí i z Orlové, ale má změnu jízdního řádu (jezdil 6.25). Od 1.9. jezdí již v 5.20, což se mi zdálo dosti brzo. V Jičíně bych byla 6.40. Kolem Nové Karoliny jsou moderní skleněné budovy, tato architektura se mi moc líbí, skla totiž odráží protější budovy nebo přírodu.

A opět jako vždy spojím příjemné s užitečným. Na internetu jsem si našla veškeré památky (kostely, kříže, kašny, domy, muzea), které je možno v Novém Jičíně navštívit. Chci si prohlédnout městskou památkovou rezervaci - náměstí s jeho domy, kašnu se sochou tančících sedláků, nebo jen tak posedět. Mě kroky však nejdříve vedou kolem kostela Nanebevzetí Panny Marie, a tak vcházím dovnitř. Kostel je sice otevřen, ale vnitřní dveře jsou zamčeny. I tak jsem ráda, že mohu nahlédnout dovnitř. Od kostela se dostávám k zámku Žerotínů, ve kterém je umístěno Muzeum Novojičínska s několika expozicemi. Panely v zámeckém parku seznamují s rodem Žerotínů. V pokladně si kupuji slevněnou vstupenku, pohledy a vnukovi turistickou známku. Postupně si prohlížím expozice věnované 700 letům města Nový Jičín, N.Jičín v letech 1918-1945 a hlavně Nechte na hlavě, která je věnována kloboukům. Po prohlídce vnitřních místností jdu na zámecké nádvoří ke kašně chvíli posedět na lavičce.

Od zámku jdu na náměstí nejdříve do informačního centra vzít si nějaké propagační materiály. Pak obcházím podloubí náměstí dokola a zastavuji se před jednotlivými měšťanskými domy, na nichž jsou umístěny tabulky, kdo zde bydlel, nebo jaká událost se zde stala. Památný je dům, kde při své návštěvě Jičína bydlel císař Josef II., dům, kde zemřel slavný generál Laudon nebo budova Staré pošty. Obdivuji sloup Panny Marie, starou kašnu se sedláky, ale i novou moderní kašnu před sochou sv. Mikuláše. Po prohlídce se usazuji na lavičce, vyhřívám se na sluníčku a pozoruji život na náměstí. To už je více než hodina po poledni a ve dvě mi jede autobus do Starého Jičína. Pomalou procházkou jdu na autobusák.

Cesta do Starého Jičína trvala asi sedm minut, vystupuji na malém náměstíčku a ptám se kam mám jít na hrad a jak dlouho cesta trvá. Prý je to příjemná procházka trvající asi 20 minut. Nejdříve si fotím mariánský sloup a kašnu s andělem na náměstí. Musím projít kolem kostela sv. Václava, obcházím ho kolem dokola, je zamčený. Na jeho Bílé zdi dělají nálety hejna bedrunek několka druhů. Kolem městského vodovodu nad kostelem se dostávám do lesa na cestu ke zřícenině hradu. Opravdu jsem za 20 minut byla nahoře, chci zajít do prodejničky třeba pro turistické razítko, ale vše je v tento všední úterní den zavřeno. Procházím se po zříceninách (část se opravuje) a jeden starší pán, také turista mě ukazuje, která hora se kde nachází a které město je tím nebo oním směrem. Po zasvěceném výkladu mi nabízí, že mě vezme autem zpět do Nového Jičína. Chci ještě vidět pranýř, tak mi cestou zastavuje na foto.

Vystupuji u nemocnice, v její blízkosti je totiž nádherný kostel, i když se jmenuje kaple Bolestné Panny Marie nebo také Španělská kaple. Je to velký objekt, jen mě mrzí, že jsem se nedostala do jeho vnitřních prostor. Je prý otevřen jen v době konání bohoslužeb, což člověk v mnoha případech nemůže stihnout. Pokračuji pak do Smetanových sadů, kde si čtu údaje na obnoveném Meteorologickém sloupku a prohlížím si krásný pomník zakladatele genetiky J.G.Mendela. Sady jsou po první etapě rekonstrukce hezky upraveny a potkávám zde maminky s kočárky i většími dětmi, pro které je zde hřiště. Ve vedlejších Janáčkových sadech se zastavuji u kaple sv. Kříže a má poslední zastávka je u kostela Nejsvětější trojice. Myslím, že jsem toho stihla dost. Spěchám přes náměstí na dálkový autobus Brno - Krviná, který zastavuje v Orlové.

Byl to jednodenní Výlet bez ubytování. Najíst se můžete v Novém i Starém Jičíně, jsou zde restaurace a kavárničky.

Líbil se mě celý den, protože jsem stihla vše co jsem si naplánovala a chtěla vidět. Musím pochválit expozice v Muzeu Novojičínska, mají zde věci, které jsem jinde neviděla. Dále byla příjemná procházka k rozvalinám hradu ve Starém Jičíně.

Nelíbí se mi, že většina kostelů je uzavřená, přivítala bych, kdyby člověk mohl nahlédnout dovnitř alespoň přes mříže nebo skleněné dveře.

Vstupné jsem platila pouze do muzea a to slevněné pro důchodce 30,- Kč. Pro dospělé je vstupné 50,- Kč. V muzeu mají Polední pauzu od 12 do 13 hod.

Poslední aktualizace: 14.10.2013
Nový a Starý Jičín na mapě
Autor: daga.ti

Příspěvky z okolí Nový a Starý Jičín

Nový Jičín – město klobouků, renesance a baroka
Malebné město Nový Jičín, ležící na jižním okraji Moravské brány …
Žilina - škola je orientační místo a rozcestí na červené turistické značc…
Při procházce Horním předměstím města Nového Jičína kolemjdoucí zaujmou…
Relaxaci, možnost sportovních aktivit, Kulturu, romantiku v přírodě…
Chcete -li se vydat na dovolenou do Nového Jičína, města plného atrak…
  Málokteré větší město se může pochlubit tak pěkným příměstským…
Vydáte - li v Novém Jičíně dva kilometry za město na oblíbené výletn…
Rekreační místo Skalky se nachází dva km pěšky od centra města, v…
Ve městě Nový Jičín je spousta pěkných míst, ktará vás okouzlí. Příje…
    Nový Jičín je krásné historické sídlo, vsazené do půvabné KRAJINY…
Novojičínské městaké parky jsou dnes pěknými odpočinkovými i procházko…
    Jeho Vysoká a členitá silueta výrazně oživuje již tak dost rušnou n…
Novojičínská kaple sv.Kříže
    Menší, ale hezká barokní sakrální stavba z roku 1757 byla původně h…
    Největším veřejným parkem města Nový Jičín jsou Smetanovy sady,…
    Při průzkumu historického centra Nového Jičína nás vítr odfoukl až k…
K výletu jsme si vybrali překrásné město - Nový Jičín, rozložené na jižním okraji Moravské Brány. Krásné je především historické…
  Při naší minidovolené v Novém Jičíně jsme si pochopitelně nemohli…
Ve městě klobouků v Novém Jičíně nelze vynechat novojičínský zámek,…
Renesanční zámek uprostřed zástavby je nejvyhledávanější památkou…
  Tak moc jsem se na naši loňskou podzimní pididovolenku těšil, ale už na…