Nově zrekonstruovaný zámek Wojanów

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Fotografie nově zrekonstruovaného zámku Wojanów se nám staly pozvánkou k jeho obhlídce. Poláci mají pro zámek i hrad jedno slovo, a to Zamek. U honosnějších především zrekonstruovaných zámků používají název palác (Pałac). Zůstanu u označení zámek, protože je pro nás u daného typu stavby zažitější.

K zámku Wojanów jsme přišli od východu ze Sokolích hor (Góry Sokole) po zeleně značené cestě Zamków Piastowskich, která nás vedla převážně zalesněným terénem, pouze v obci Bolków a Wojanów jsme se museli spokojit s asfaltovým povrchem.

Většina návštěvníků k zámku Wojanów přijíždí autem nebo autokarem. Můžete však přijet také autobusem nebo vlakem, a to nejlépe z Jelení Hory (Jelenia Góra). Časy odjezdů zjistíte po kliknutí na odkaz: http://rozklad-pkp.pl/bin/query.exe/pn. Z vlakového nádraží k zámku je to jeden kilometr.

Celý zámecký komplex skládající se z vlastního zámku, stodoly, sýpky, přístavby, hřebčína a anglického parku se nachází v nadmořské výšce 350 metrů v údolí řeky Bobr na západním konci obce Wojanów přibližně 6 km od centra Jelení Hory. Stodola, sýpka a hřebčín již nemají svoje původní využití, byly zrekonstruovány na luxusní depandance hotelu.

První zmínka o zámku je z roku 1299. Až do roku 1727 byl sídlem rodu von Zedlitz, který se do Dolního Slezska přistěhoval v první polovině 13. století. Později zámek vlastnily rody von Carwath a von Frankernberg. V roce 1754 zámek získal jelenohorský kupec Daniel von Buchs. Následně ho zmodernizoval v barokním stylu. V roce 1817 zámek koupil hrabě Carl Sigismund von Rothkirch a po něm Carl Albrecht Ike. Posledně jmenovaný nechal zámek v letech 1832 až 1833 přestavět v novogotickém slohu a založil přilehlý anglický park. Dalším majitelem zámku byl pruský král Fryderyk Wilhelm III. Ne dlouho, v roce 1839 jej věnoval svojí dceři Luize Niederlandz. V témže a následném roce zámek doznal úprav podle architekta Hermana Wentzela a stal se důstojným reprezentačním sídlem královské rodiny, a to až do roku 1908, kdy byl předán další nástupkyni princezně Marii zu Wied,

V průběhu druhé světové války se zámek přeměnil v zajatecký tábor. Válku zámek přečkal bez poškození, avšak v následujících letech byl vydrancovaný. Nábytek a vše trochu cenné bylo rozkradené. V letech socializmu u zámku fungoval hřebčín. V 90. letech chátrající zámek koupila italská společnost. Krátce na to, dne 11. května 2002, zámek z neznámých důvodů vyhořel. Od roku 2004 jej vlastní společnost Pałac Wojanów. Ta nechala zámek včetně okolních stavení kompletně zrekonstruovat a zrestaurovat do dnešní podoby. Od roku 2007 tak celý zámecký komplex slouží jako luxusní hotel pro náročnou klientelu, a také jako školící, kongresové a sportovní centrum.

Vlastní zámek se čtyřmi rohovými kruhovými věžemi, stanovou střechou, terasou se schodišti a přístavbami propojenými krytými můstky je největším ubytovacím objektem v komplexu. Nachází se v něm 51 pokojů a apartmánů vybavených starožitným nábytkem, dále taneční sál, Zahradní restaurace, vinárna a salonky.

V bývalé stodole vlevo od zámku je recepce hotelu s nepřetržitým provozem, u které jsou vystavené panely s popisem historie a rekonstrukce zámeckého komplexu. V recepci se dají koupit i různé publikace a suvenýry. Dále se v objektu bývalé stodoly nachází 13 pokojů a prostory se službami pro hotelové hosty.

Bývalá sýpka naproti zámku skrývá za svými zdmi 26 pokojů, Wojanowský sál (Sala Wojanowska) a Krkonošský sál (Sala Karkonoska).

Nová přístavba s polovalbovou střechou slouží pouze k ubytování hostů ve 33 pokojích. Nemá žádné prostory, ve kterých by se poskytovaly jakékoliv služby.

V bývalém hřebčíně vpravo od zámku hosté najdou 16 pokojů a Kaštanovou restauraci.

Hotel na svých webových stránkách nabízí množství služeb a sportovního vyžití. Místo jejich výpisu uvádím odkaz http://www.jelenia-gora.a-poland.com/cz/palac-wojanow. Po otevření stránky si můžete vpravo prohlédnout fotografie především interiérů zámku.

Prostor mezi vlastním zámkem a okolními stavbami má svými pravidelnými travnatými plochami s velkou fontánou uprostřed blíže k francouzské zahradě. Park za zámkem je naopak vyloženě anglický.

Anglický park, jak píšu výše, byl založený začátkem třicátých let 19. století podle návrhu ředitele královských zahrad Petera Josepha Lenneho. Původní stromy jsou staré 180 let. Převažují duby a lípy. Udržovaný park oživuje zvláště jezírko, mostek, altán, sochy, a lavičky. Na jihozápadní straně je park ohraničený řekou Bobr. Na druhém břehu řeky začíná další park, který již patří k sousednímu zámku Łomnica.

V zámku Wojanów a přilehlém parku se konávají různé akce. V sobotu odpoledne, kdy jsme přišli zámek obhlédnout, právě skončilo mistrovství světa v lovu dravých ryb na břehu 2012. Naši reprezentanti se v konkurenci 14 družstev umístili na velice pěkném třetím místě. Radostně nám referovali před vyhlášením vítězů, když jsme se potkali v parku. Byli jsme tak mezi prvními gratulanty.

Oficiální informace:

Na jedné fotografii je vidět břeh řeky Bobr s páskou ohraničenými sektory pro jednotlivá soutěžní družstva.

Vedle rybářů měli na zámku dostaveníčko i filatelisté. Dostali jsme se tak do salonků v přízemí a do tanečního sálu v 1. patře. Sál byl zastavěný panely s poštovními známkami. Z jeho interiéru se tak dal fotografovat pouze strop. Dostali jsme se však na balkón, ze kterého je pěkný výhled do parku s jezírkem.

Po prohlídce celého komplexu a odpočinku na lavičce v parku jsme se vydali nejkratší neznačenou cestou kolem rybníků zpět do obce Karpniki.

K zámku jsme přišli po obědě. Zámecké restaurace jsme neokukovali. Větší výběr stravovacích možností je v sousední Jelení Hoře.

Je nádherná podívaná na takřka pohádkový zámek. Navíc když si uvědomíme, že před pár lety tu po požáru stála ruina, do které pršelo.

Majitelům se podařilo za nemalé finanční prostředky, odhaduji v řádu několika stamilionů złotých, zachránili chátrající památku pro další generace.

Jelenohorská kotlina je množstvím zámků a hradů vyhlášená. Některé památky se podařilo zrekonstruovat a slouží jako hotely (Milków, Wojanów) nebo jako hrady a tvrze turistům k prohlídkám (Chojnik, Siedlęcin). Před dokončením je zámek v Karpnikách. Některé památky jsou však v naprosto dezolátním stavu (zámek Boberstein, kostely v Karpnikách a obci Milków). Jestli se je podaří zachránit nebo se z nich časem stanou ještě větší ruiny než jsou, ukáže čas a hlavně naditá nebo prázdná peněženka majitelů.

Poslední aktualizace: 1.6.2012
Nově zrekonstruovaný zámek Wojanów na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Nově zrekonstruovaný zámek Wojanów

Fialové moře v Sokolích horách
Půjdete-li Sokolími horami (Góry Sokole) po zelené značce, ktero…
Druhým nejvyšším vrchem Sokolích hor (Góry Sokole) je Sokolík. Dominují m…
Sokolí Hory (Góry Sokole) se nacházejí v severozápadní části chráněného k…
Husitské skály jsou jedním z nejznámějších skalních útvarů v Sokolíc…
Sokolí hory (Góry Sokole) v severozápadní části chráněného krajinného…
Do Kaprnického sedla v nadmořské výšce 475 metrů vyjedete mírným stoupáním…
Střed města by většina z nás hledala někde v jeho historickém centru. Ve …
Půjdete-li v Jelení Hoře z centra města ulicí 1. máje (1. maja), spatříte…
Do konce 19. století stával kostel Povýšení svatého kříže (Podwyźszenia K…
Rozhledna na Wzgórzi Krzywoustego (návrší Křivoústého, 375 m n. m.) se…
Kouzelná studánka se nachází na úpatí hory Kapliczna (375 m n. m.) na levém břehu řeky Bóbr v Borowym Jaru kousek za městem Jelenia…
Rudawy Janowickie, pohoří na severovýchod od Krkonoš, nelze poznat během …
Počas našho výletu s rodičmi do Krkonoš k príbuzným žijúcim v Podkrkonoší…
Tolik se jich v reálné krajině v daném čase samozřejmě nadá stihnout. Ale…
Jedná se o dvě místa, vzdálená od sebe několik km. I když, v muzeu…
Drobný déšť konečně ustal. Skrze zataženou oblohu se snaží prodrat sluníč…
Rudawy Janowickie, pohoří rozprostírající se na severovýchod od Krkonoš, …
Na vrcholu Sněžky stávala dříve roubená chalupa, která začala jako…
Na Sněžku - přijedeme na Josefovu boudu nebo Erlebachova bouda - pohodl…
Sněžka
Sněžka - nejvyšší hora České republiky, s pramenem Labe jednoznačně…