Nové Město nad Metují

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody Na kole

Jedeme na Náchodsko do historického Nového města nad Metují.

Míříme za architekturou a historií města, které je prvně písemně doloženo roku 1501 a jehož historické centrum se rozkládá na skalnatém ostrohu nad řekou Metují. Dominantou města je zámek jehož historie spadá do počátku 16. století, kdy zde Jan Černický začal budovat svůj hrad. Další majitelé, např. Pernštejnové, páni ze Stubenberku, Trčkové, hrabata z Leslie, knížata z Ditrichsteinu a nakonec Bartoňové z Dobenína, hrad postupně přestavovali až do podoby zámku. Právě Bartoňové z Dobenína v letech 1910-12 vtiskli zámku dnešní tvář. Práce brněnského architekta Dušana Jurkoviče je více než patrná jak v zámku, tak v zámecké zahradě.

Nové Město však není jen zámek. Další dominantou města je pozdně gotický Kostel Nejsvětější Trojice s mohutnou čtverhrannou věží. Založen a postaven byl spolu s městem Janem Černickým z Kácova v letech 1513 - 23. V roce 1526 kostel vyhořel, znovu postaven byl v roce 1540 Janem z Pernštejna. Vnitřní prostor je jednolodní s křížovou klenbou lodi. Na jižní straně byla přistavěna hranolová věž se sakristií. V předsíní se nachází náhrobník Jana ze Štubenberka z roku 1570, obraz na hlavním oltáři je z roku 1677.

V blízkosti kostela se nachází Městské muzeum, jež sídlí v domě, který je doložen již roku 1539. Tento dům byl přistavěn k bývalé gotické půlválcové hradební baště, která byla součástí opevnění. Ve zrekonstruovaných prostorech bylo muzeum slavnostně otevřeno v říjnu 1995. V sousedství muzea se nalézá spolkový dům (bývalá radnice) postavený v místech bývalých dřevěných masných krámů na náměstí. Současná stavba pochází z let 1589 - 1595. Masné krámy začaly v nedostavěném domě sloužit již roku 1591. Škola, která byla součástí stavby domu byla vysvěcena roku 1595. V roce 1893 byl dům upraven pro účely městského úřadu. V letech 1924 - 25 byla budova rekonstruována, během rekonstrukce byly objeveny nástěnné malby a nápisy, které dokladují, že v budově byla tři sta let škola. Podstatná rekonstrukce objektu se uskutečnila v roce 1981, kdy byla např. zrušena hasičská zbrojnice. Rekonstrukce střechy a fasády se uskutečnila v letech 1994-95. Dnes Spolkový dům nabízí turistům celoročně krátkodobé výstavy, na které bývá vstup zdarma.

Severní straně náměstí dominuje tzv. severní fronta domů čp. 1202 – 1210. V prostoru náměstí se dále nachází barokní morový sloup z roku 1696 a rokokové sousoší Nejsvětější Trojice z roku 1767. Mimo historické centrum města se dále nachází bývalý klášterní Kostel Narození Panny Marie a goticko renesanční kostel Všech Svatých. Za návštěvu stojí věž Zázvorka, která byla součástí městského opevnění ze 16. století. Dnes je zde umístěna galerie a infocentrum.

Na virtuální prohlídku areálu části Husova náměstí před vstupem do zámku se můžeme podívat zde www.virtualtravel.cz/nove-mesto-nad-metuji/husovo-namesti.html

Hospůdek a restaurací je v centru města dost....

Zázvorka
Zázvorka  •  Foto: Martens

Upravené náměstí dělá čest svému městu, ale nejen náměstí. Centrum města je prostě kouzelné….

Odkazy na informační centra ve městě:

www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/nove-mesto-nad-metuji-informacni-centrum-na-zadomi

www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/nove-mesto-nad-metuji-informacni-centrum-u-zazvorky

Do Nové Města se můžeme podívat i živě, webkamera na tomto odkazu: www.turistika.cz/turisticke-cile/detail/webkamera-nove-mesto-nad-metuji

Poslední aktualizace: 14.2.2024
Nové Město nad Metují na mapě
Autor: Martens

Příspěvky z okolí Nové Město nad Metují

Nové Město nad Metují v závojích deště.
Probouzíme se do deštivého rána a náš plán o celodenním výletu Do…
Nové Město nad Metují - pískovcové rokokové sousoší sv. Trojice bylo postaveno nákladem města na náměstí v roce 1767 jako dík za…
Pohodlná okružní trasa, vycházející z Nového Města nad Metují. Z…
Nové Město nad Metují - „odkrytá“ studna
Při rekonstrukci Husova náměstí, v Novém Městě nad Metují, v roce 2009…
Zámek se zahradou v Novém Městě nad Metují dnes vlastní rodina…
Nové Město nad Metují, městská památková rezervace, bylo založeno v r.…
Přístup do Nového Města nad Metují byl po založení města na začátku 16.…
Pozdně gotický Kostel Nejsvětější Trojice, je po zámku druhou dominantou…
Nové Město nad Metují - barokní Mariánský sloup se sochou Panny Marie byl postaven v roce 1696 nákladem města z vděku, že se městu…
Vracíme se z dovolené na Broumovsku, máme ještě pár dnů času, tak se…
Když jsme jeli do Nového Města nad Metují, chtěli jsme se taky zajít…
Novoměstské Městské muzeum se nachází v domě, který je doložen již roku 1539, přistavěn byl k bývalé gotické půlválcové hradební…
Dům se nachází v místech bývalých dřevěných masných krámů na náměstí.…
Náměstí v Novém Městě nad Metují bylo v 50. letech 20. století vyhlášeno památkovou rezervací. Typické pro Nové…
Městské opevnění ve východočeském Novém Městě nad Metují vzniklo v I. tře…
Hlavní Informační centrum v Novém Městě nad Metují, kde návštěvník najde…
Dlouho jsem plánovala návštěvu zámku v Novém Městě nad Metují.  Byla jsem tam před mnoha lety jako dítě a až letos se zadařilo. Nelituji. Nové Město…
Zámek v Novém Městě nad Metují v Královéhradeckém kraji je pro návštěvníky…
Vydáváme se do Nového Města nad Metují. Do tohoto kraje jedeme už…
Nové Město nad Metují - město a zámek
Nové Město nad Metují je vhodné výchozí místo pro vyjížďky po okolních…
V r. 1908 koupili velkostatek a zámek v Novém Městě nad Metují textilní…
Nové Město nad Metují- Jurkovičův krytý dřevěný most
Na počátku 20. stol. při přestavbě zámku v Novém Městě nad Metují, nechali…
V r. 1908 koupili velkostatek a zámek v Novém Městě nad Metují textilní…
Sochu zakladatele Nového Města nad Metují,  Jana Černčického z Kácova,…
Pomník Bedřicha Smetany stojí v severozápadní části Husova náměstí v Novém…
Při budování náměstí v Novém Městě nad Metují na počátku 16. stol., vznikl…
Galerie Zázvorka se nachází u věže městského opevnění ze 16. století stejného jména - Zázvorka. V 1. patře galerie je expozice…
V severovýchodní části historického města, můžete z místa Na Zádomí, vidět…
Nové Město nad Metují leží ve Východních Čechách severovýchodním směrem od města Hradec Králové. Jak název města napovídá protéká jím řeka M…