Klobouky u Brna

Tipy na výlety Klobouky u Brna Větrný mlýn u Klobouk Chaty a chalupy Klobouky u Brna
Turistické cíle a zajímavá místa Zámek Klobouky u Brna Ubytování Jižní Morava

Jižní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Morava

Nová rozhledna Nedánov a opevněný kostel v Kurdějově

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Kostel nad Klobouky
Kostel nad Klobouky  •  Fotografie (18)  • Foto: Sheriff

Výchozím bodem této náročnější 19 km dlouhé trasy je náměstí v Kloboukách u Brna, velmi dobře dostupné linkami IDS JMK 109, 541 a 551. Vyrazíme po červeně značené pěší trase (cesta TGM) stoupáním nad město
a přes rozcestí Ochůzky pokračujeme textačnímu místu Pod Nedánovem. Zde změníme vedoucí barvu na zelenou a po 1 km přijdeme lesem přímo k rozhledně.
Pokračujeme dolů do obce Boleradice a dále stoupáním přes Štěpnice a Přední Kout na hřeben. Stále se držíme zelené značky, která nás provedeme Kurdějovem a na Kamenný vrch, kde se napojíme zpět na původní červenou pěší trasu, která nás zavede do Hustopeč k autobusu, případně vlaku.

Textační místo Pod Nedánovem

Rozhledna Nedánov se nachází ve výšce 368 m vedle bývalého průzkumného vrtu. Její základní kámen byl položen již před třemi lety ale otevřena byla teprve r.2009. Dřevěná stavba rozhledny s kovovými prvky měří k vrcholu 26m. Na severozápadě je vidět Brno, jižnímu směru dominují vrchy Pálavy s vodní hladinou Novomlýnských jezer pod nimi. Východ a jihovýchod lemují vrcholky Bílých a Malých Karpat pod nimiž leží obce a městečka slovenského Záhoří. Na severu a severovýchodě vystupují kopce Ždánického lesa s dominantou vrchu Strážov a tmavé zalesněné obrysy Chřibů.

Kurdějov - nejvýznamnější památkou je gotický kostel sv.Jana křtitele z přelomu 13. a 14. století. Jde o nejlépe zachovanou a vybavenou (gotická křtitelnice či kazatelna) opevněnou církevní stavbu Moravy. Její součástí je 45 metrů vysoká hranolová věž.

Hustopeče - zde si rozhodněte nenechte ujít renesanční stavby na náměstí a také moderní kostel sv.Václava z roku 1994. Za zmínku také stojí, že na zdejší reálce studoval Jan Herben a Tomáš Garrigue Masaryk, jehož bratr Ludvík vlastnil v Hustopečích tiskárnu. Na hřbitově se nachází hrob rodičů TGM.

Rozhledna Nedánov

Jednoznačně doporučuji restauraci přímo v centru Boleradic, kde se dá přes týden koupit polední menu. V Kurdějově se nacházejí dvě restaurační zařízení, vyzkoušeno však nemám. V Hustopečích už je pak množství nepřeberné, od párku v rohlíku, přes asijské bistro až po klasické restaurace nebo třeba pizzerii.

Absolvujeme tři větší stoupání a klesání, nad průměrnou rychlost 3 km/h se nedostaneme, jde opravdu o celodenní výlet a je třeba tomu plán přizpůsobit.
Rozhledna je umístěná na mimořádně vhodném místě, s dohledem jak na Brno, tak na Pálavské vrchy. Zachovalost a jistá bizarnost opevněného kostela v údolíčku v Kurdějově je překvapením a mimořádným zpestřením trasy.

Rozhledna je volně přístupná po celý rok. Interiéry kurdějovských objektů jsou přístupné pouze po objednání, zato ale bezplatně.

Rozhledna Nedánov

A opět jako u všech ostatních příspěvků bych Vás rád požádal, aby pokud narazíte na nesrovnalosti turistického značení v terénu (nedostatečné značení, poškození kácením, vandalismus, chybějící, zohýbané směrovky či směrovky s neplatným textem), abyste mne o takových skutečnostech informovali - vyplněním krátkého formuláře na stránce http://www.turistickeznaceni.cz/. Já nebo moji kolegové uvedeme pak vše do pořádku v co nejkratším možném termínu. Díky.

Poslední aktualizace: 20.2.2010
Autor: Sheriff

Příspěvky z okolí Nová rozhledna Nedánov a opevněný kostel v Kurdějově

Klobouky u Brna
Zámek stojí uprostřed města Klobouky u Brna, které se nachází na Břeclavsku v Jihomoravském kraji. Zámek je trojkřídlá patrová budova s pavlačemi v nádvoří. Za zámkem je rozsáhlý anglický park s Kaplí sv. Barbor…
Náměstí Míru  je v Kloboukách u Brna centrem dění zdejšího malebného městečka. Novinkou je zde dopravní terminál, který vyrostl v místě bývalých zastávek autobusových spojů. Nastart…
Podíváme se do zvlněné oblasti lesních komplexů v okolí Klobouk u Brna, geograficky patřících do oblasti Ždánického lesa. Délka trasy je asi 15-16 km.Výchozím bodem je dobře dostupné náměstí v Kloboukách (linky IDS 109,541,551), kde se vydáme po červeně značené pěší trase TGM směr "Ochůzky". Vystoupáme po schodech ke kapli sv.Barbory a pokračujeme lesními cestami přes rozcestí…
Symbolem i dominantou města Klobouk u Brna je dřevěný větrný mlýn, který se vypíná na kopci nad městem. K němu jsem navrhl krátkou vycházkovou trasu. Ta začíná na centrálním náměstí Míru, kde je i parkoviště a autobusové zastávky. Odtud se vydáme po žluté značce uličkami města a později lesním úvozem až na hřeben k větrnému mlýnu. Dále směřujeme hřebenovou cestou až na křižovatku s červenou značkou na Herbenovu ulici na okraji mě…
Klobouky u Brna jsou malé vinařské město s 2300 obyvateli a najdeme jej v předhůří Ždánického lesa, severovýchodním směrem od města Hustopeče a jihovýchodním směrem od města Brna. Součástí města jako jeho místní…
Klobouky u Brna – dřevěný větrný mlýn
Nad dvouapůltisícovým jihomoravským městečkem Klobouky u Brna se tyčí dominanta kraje a cenná technická památka, tedy starý dřevěný větrný mlýn německého typu, ke kterému vede červená turistická značka. Toliko vět…
26.9.2015 Bohužel přes noc příliš srážky neustaly. Po napsání této věty mě napadlo, že tím by byl popis této části cestopisu hotový, ale že bysme den nějak promarnili se nedá vůbec prohlásit. Ovšemže pomyšlení na …
Z historických pramenů se dovídáme, že v Kloboukách stávalo celkem osm větrných mlýnů, které však postupem doby zanikaly. Ještě koncem 19. století stály na jižních svazích Klobouk čtyři větrné mlýny, jak dokazuje fotografie z r. 1896. V r. 1905 stál v Kloboukách už jen poslední mlýn. Byl postaven r. 1748 a patřil zábrdovickému Klášteru. Po zrušení kláštera se stal jeho dalším…
Rozcestí se nachází na červené značcce z Brumovic do Klobouk. Cestou uvidíte daleké rozhledy do kraje až ke Ždánickému lesu, přímo od rozcestí je pak zajímavý výhled na zásobníky ropy a přečerpávací stanici ropovodu Družba s Pálavou v pozadí.
Zvlněná krajina v okolí Klobouk u Brna v minulosti přímo vybízela místní obyvatele, aby si na živobytí vydělávali pomocí větrných mlýnů postavených na některém ze zdejších kopců. V blízkém okolí města jich stávala…
Turistické rozcestí se nachází v Boleradických vrších uprostřed lesního celku Nedánov, severovýchodně od nejvyššího bodu stejného názvu, na kterém se nachází dřevěná rozhledna. Prochází…
Chtel bych upozornit na zašlou slávu tohoto statku a jeho šlechtických majitelu Dodnes ješte žijí prímí pametníci poslední nemecko-cesky mluvící šlechty, jež zde zanechala výrazné stopy.První písemná zmínka o stat…
Víno není jen alkohol. Víno je společenský nápoj. Pokud se o ně zajímáte, vyzkoušejte vinařskou turistiku. Připravili jsme pro vás seriál o vinařských zajímavostech, dáme vám tipy na výlety za vinařskými nej, pozv…
Severně od městyse Boleradice se nachází výrazný zalesněný vrch zvaný Nedánov (368 m). Poblíž jeho vrcholu vyrostla mohutná konstrukce rozhledny, podle projektu arch. A. Olšiny, která dosáhla celkové výše 26 m. Slavnostní otevření proběhlo 12. července 2009. Po vyhlídkových místech na hřebenu Pálavy je nejvyše položeným vyhlídkovým místem na jih od Brna. Za dobrých klimatických podmínek je vidět Brno s okolními kopci v před…
Velké Hostěrádky jsou nevelkou vinařskou obcí s 400 obyvateli a najdeme ji v předhůří Ždánického lesa, severním směrem od města Klobouky u Brna a severovýchodním směrem od města Hustopeče. Obec se rozkládá podél t…
Morkůvky jsou malou vinařskou obcí s 470 obyvateli a najdeme ji v oblasti Hustopečské pahorkatiny, severovýchodním směrem od města Hustopeče a jižním směrem od Klobouků u Brna. Obec se rozkládá na pravém břehu říčky Harasky. Severním směrem od obce se rozprostírá vinice a jižním směrem rozlehlý Panský les. Jihozápadním směrem od Morkůvek, v oblasti Panského lesa jsou na malém…
Krumvíř je velkou vinařskou obcí s 1120 obyvateli a najdeme ji v oblasti Hustopečské pahorkatiny, východním směrem nedaleko města Klobouky u Brna a severovýchodním směrem od města Hustopeče. Obec se rozkládá u soutoku říčky Kašnice a Spáleného potoka. U východního okraje obce je oblast, kde se těží keramická hlína. Nedaleko jižního okraje Krumvíře jsou vinné sklípky a v jejich…
Boleradice jsou středně velko vinařskou obcí (se statutem městyse) s 890 obyvateli a najdeme ji severovýchodním směrem od města Hustopeče a jihozápadním směrem od města Kloubouky u Brna.…
Od autobusové zastávky na náměstí v Boleradicích vede trasa po asfaltové komunikaci a stoupá mezi vinohrady po zelené značce až na rozhlednu. Nenáročná vycházka s převýšením 165 m je dlouhá…
Směřujeme na jih Moravy na Hustopečsko do malebných Boleradických vrchů. Výchozím bodem nám bude městys Boleradice. Vycházku započneme na rozložité boleradické návsi, kde se nachází…
Boleradice jsou malým vinařským městečkem s 870 obyvateli a najdeme jej severovýchodním směrem od města Hustopeče a jihozápadním směrem od města Kloubouky u Brna. Městečko se rozkládá v údolí říčky Harasky. Severn…
Šitbořice jsou velkou vinařskou obcí s 1960 obyvateli a najdeme ji pod jižními vrcholky Ždánického lesa, severozápadním směrem od města Klobouky u Brna a severovýchodním směrem od města Hustopeče. Štibořice jsou malebnou obcí s řadou pěkně upravených parků a parčíků. Obec je známá díky zdejšímu vývěru sirovodíkového minerálního pramene Štyngar (Štengar). U západního okraje…
Rozhledna Kraví hora se nachází na kopci Olbramy mezi obcemi Bořetice a Němčičky na Břeclavsku, kousek za hranicemi Svobodné spolkové republiky Kraví hora v nadmořské výšce 272 m. Dřevěná rozhledna byla postavena v roce 2006 místními řemeslníky na památku vítězství obce Bořetice v celostátním kole soutěže Vesnice roku 2005. Na vyhlídkovou plošinu patnáctimetrové čtyřpatrové…
Těšany jsou velkou vinařskou obcí s 1160 obyvateli a najdeme ji jihovýchodním směrem od města Brna a východním směrem od města Židlochovice. Obec se rozkládá mezi soutokem Borkovanského a Moutnického …
Areál kostela patří k architektonickým skvostům nejen Hustopečského regionu, ale i celého středoevropského prostoru. První zmínka o něm pochází z roku 1350. Vypíná se ve svahu na severním okraji obce a má několik stavebních zvláštností. Předně je to osamoceně stojící 45 m vysoká věž, která měla současně pevnostní funkci. Dále pak je celý areál obehnán hradbou s Ochozem a dělovými baštami. Opevnění doplňuje i systém podzemní…
O víkendu bude v Kobylí na jižní Moravě otevřena unikátní rozhledna bez jediného schodu. Stezka nad vinohrady má tvar kruhové rampy s výsečí 334° a vystupuje nad vinařské okolí. Při dobré…
Zřícenina hradu Děvičky, nazývaného také Maidburk, Maidenburg, Dívčí hrady či Děvín, stojí na strmém návrší na severovýchodním okraji Pavlovských vrchů nad obcemi Dolní Věstonice a Pavlov. Zřícenina hradu Děvičk…
CHKO Pálava byla vyhlášena v roce 1976 na území o ploše 83 km2. CHKO zahrnuje území Pavlovských vrchů, komplex Milovického lesa a sníženu táhnoucí se k rakouským hranicím. Nejcennějšími biotopy Pálavy jsou drnov…
Lednice
Soutěž 2 body
Zámek Lednice je národní kulturní památkou a byl také zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek stojí na pravém břehu řeky Dyje, uprostřed romantické KRAJINY. Zámek se nachází na B…