Noční vodní hrad Švihov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Naše společná cesta začíná na Exitu 80 dálnice D5. Odtud směřujeme po silnici 27 směrem na Klatovy/Přeštice. Z Přeštic stále směřujeme na Klatovy a cestou projedeme obce Lužany, Borovy, Červené Poříčí a dostáváme se do obce Švihov. Již zdáli je vidět náš cíl, Vodní hrad Švihov.

Foto: Tanathos

Mezi českými hrady se jedná o jeden z nejmladších. Byl vystavěn v letech 1480 - 89 na příkaz tehdejšího majitele panství Půty Švihovského z Rýzmberka. V dostavbě po jeho smrti pokračovali jeho synové, kteří si pozvali známého architekta Benedikta Rieda. Po rodu Švihovských hrad v r. 1548 převzali Kavkové z Říčan, jejich špatné hospodaření je v r. 1598 donutilo hrad prodat rodu Černínů z Chudenic. Poté přišla třicetiletá válka. Hrad tehdy bezúspěšně obléhali Švédi. Po válce, zřejmě ze strachu před možnou „nedobytnou líhní protihabsburského odporu“, vydal habsburský císař Ferdinand III. nařízení k demolici. Díky oddalování k ní však v plném rozsahu nedošlo, byla pouze pobořena část hradebního opevnění. Hradní paláce, kaple a zbylé bašty byly později změněny na panskou sýpku, čímž na jednu stranu celý objekt neobyčejně utrpěl, na druhou stranu jej to ochránilo od přestaveb. V držení rodu Černínů zůstal švihovský hrad až do roku 1945, kdy byl zestátněn. Československý stát převzal významnou historickou památku v dezolátním stavu. Ale již v r. 1950 začaly rekonstrukční práce, ve své době ojedinělé. Hrad byl zastřešen, interiéry vyčištěny, vybavení zrestaurováno. Další „vlna“ oprav přišla po povodních v srpnu 2002, a týkala se zejména soustavy vodních příkopů sloužících dříve jako součást opevnění.

Hrad je tvořen dvěma obytnými paláci, pětipatrovou vstupní věží a hradní kaplí postavenou na baště. Pouze zčásti zůstala zachovaná hradba s baštami – Červenou, Bílou, Zelenou a Zlatou, jejíž pozůstatky byly vykopány v r. 1951. Okolo hradu jsou 2 vodní příkopy – vnitřní na místě dnešního vnitřního nádvoří a vnější mezi vnitřní a pobořenou vnější hradbou. V případě potřeby mohly být rychle naplněny z okolních rybníků napájených kanály z řeky Úhlavy. Z vnějšího opevnění se zachovala pouze 1 válcová bašta.

V hradních interiérech najdeme vybavení typické pro období renesance – nábytek, gobelíny, cínové a olověné nádobí, keramiku, zbraně a brnění. V Červené baště, kapli i v jiných prostorách hradu se zachovaly cenné nástěnné malby z 16. stol.. Přístupná je hradní zbrojnice, kuchyně s originálním vybavením, kaple, fraucimor, velký sál s dřevěným renesančním kazetovým stropem původem z dobrovického zámku.

Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Švihov_(hrad)

Cestou jsme nevyužili žádné stravovací i ubytovací zařízení.

Krásné prostředí, hezká procházka kolem hradu a jeho opevnění.

Otevírací doba

Duben, říjen - SO + NE + svátky od 10:00 do 15:00

Květen, červen, září - ÚT až NE + svátky od 10:00 do 16:00

Červenec, srpen - ÚT až NE + svátky od 10:00 do 18:00 + v předem ohlášených termínech se konají i noční prohlídky hradu.

Vstupné

Rodinné vstupné 190 Kč

Děti do 6 let 5 Kč

Poslední aktualizace: 31.12.2012
Noční vodní hrad Švihov na mapě
Autor: Tanathos

Příspěvky z okolí Noční vodní hrad Švihov

Švihov
Švihov leží v Západních Čechách, jižním směrem od Plzně.…
Na náš druhý den pobytu na Švihovsku jsme si naplánovali cca 11 km dlouhý okružní výlet, při kterém jsme využili…
Poslední dubnový den se představil modrou oblohou a bylo jasné, ž…
V Pošumaví vzniká pilotní projekt "Filmové fotobody" k tématu filmové…
Každoročně trávíme téměř týden s našimi vnoučaty. Letos jsme se rozhodli…
Gotický vodní hrad Švihov nalezneme ve stejnojmenném městě nedaleko Klatov…
Vodní hrad Švihov, ležící nedaleko západočeských Klatov, se musí líbit snad úplně každému. Nadchnul i mě, a přitom jsem zde v žádném případě neměl…
Hudební festival Hrady CZ se po Kunětické hoře představí 31. červ…
Patnáctý ročník festivalu Hrady CZ po Točníku a Kunětické hoře…
Hudební festival Hrady CZ po Kunětické hoře rozezní v pátek a sob…