Neumětely

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Výchozím místem při tomto výletu bylo vlakové nádraží ve Zdicích, odkud jsme po červené značce a po 13-ti kilometrech doputovali do Neumětel. Výlet je vhodný hlavně pro rodiče s dětmi okolo 10-ti let, protože se při něm podíváte na místo, které je spjato s pověstí z dob bájných začátků osídlení tohoto území Čechy.

Hlavním cílem byly Neumětely, vesnice spojená s jednou z kapitol z Jiráskových Starých pověstí Českých. Vždyť právě odsud měl pocházet vladyka Horymír, který ve vzepřel tehdejšímu panovníkovi na Vyšehradě Křesomyslovi, za což byl odsouzen k smrti. Před ní ho zachránil jeho kůň Šemík, odvážným skokem z vyšehradských hradeb. Podle pověsti po příjezdu do Neumětel Šemík na následky skoku uhynul a Horymír ho nechal zahrabat před vraty svého dvorce, což připomíná hrobka v centru obce.

Na cestě
Na cestě  •  Foto: neratovak

I cesta samotná ze Zdic do Neumětel je pěkná. Prochází pěknou přírodou s množstvím výhledů do okolní KRAJINY, v Málkově můžeme navštívit místní ranč, v Želkovicích se prochází kolem velkého statku, kde také chovají koně a cesta odtud vede mezi jejich výběhy, v kterých jsou koně vypuštěni i uprostřed zimy. Skoro na konci cesty pak přejdeme přes hřbet Housiny. Housina je nízký horský hřbet, s převládajícím dubovým porostem. Naskýtají se odtud, hlavně v zimním období, kdy jsou stromy bez listí, zajímavé výhledy na Brdy. V Neumětelích pak jistě stojí za prohlídku i Kostel sv. Petra a Pavla u jehož zadní části pak najdete již výše zmiňovaný hrob koně Šemíka.

Po cestě jsme si vystačili s vlastními zásobami, po příchodu do Neumětel jsme se občerstvili v restauraci U Horymíra, kde je možno zakoupit i turistickou známku, nebo turistickou vizitku.

Krajina, kterou jsme procházeli měla v půlce ledna kouzelnou atmosféru, při sestupu z Housiny nám přes cestu přeběhla dvě stáda srnek, což byl zážitek hlavně pro desetiletou dceru, ale hlavně jsme se podívali do míst, která jsou spojená s naší dávnou, i když pouze v pověstech popsanou, historií.

Tento výlet člověka nestojí ani korunu, když nepočítám náklady na cestu a na nějaké to občerstvení na konci putování.

Vlaková zastávka Neumětely, na trati Lochovice-Zadní Třebaň se nachází asi 2 kilometry od centra obce na silnici směřující k Lochovicím. Vlak z Neumětel na Zadní Třebaň jezdí o víkendu každé dvě hodiny.

Poslední aktualizace: 9.2.2013
Neumětely na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Neumětely

Neumětely - kostel sv. Petra a Pavla, fara a zvonice
Neumětely jsou typická středočeská obec ležící cca 17 km jižně od…
Ze Zdic kolem Šemíka do Jinec.   Polovina ledna je za námi, dávám…
Neumětely jsou typická středočeská obec ležící cca 17 km jižně od…
Trasa začíná na nádraží ČD v Hostomicích p.Brdy (350m), které leží na tra…
Po výletech na Blovicku, Nepomucku a Sušicku jsme doma dlouho nepobyli. Stačila jsem snad jen potěšit se s vnoučaty,…
Barokní zámek stojí na severním okraji obce Osov na Berounsku ve Středoče…
Z Rejkovic na Plešivec, přes Plešivecké jezírko a dále zpět do Rejkovic.…
Plešivec Když za svěžího jitra vystoupíte vžst. Jince, ocitnete se rázem v samém srdci Brdské vrchoviny. Turistických cílů tu…
  Úžasná skalní vyhlídka a „čertova kazatelna“ na Plešivci, v pozadí…
Plešivec, samotář, vystupující z táhlých hřbetů Brdské vrchoviny. Tato…
Jedeme navštívit Mekku českých trempů, posvátnou horu na severu…
Rozhledna Studený vrch u Dobříše. Původně zeměměřičská kamenná šestipatrová věž postavená v r. 1942. Vysoká 17,5 m. Od r. 2004 využívaná jako…
Vracíme se domů z našeho třídenního putování převážně po Sedlčanském kraji, při kterém jsme navštívili 6 rozhleden a jeden minipivov…
Tradiční Novoroční výšlap na Studený vrch (660m) v Brdech na Hřebenech.   Jako už tradičně se na Nový rok koná výšlap na nejvyšší…
Koněpruské jeskyně
Koněpruské jeskyně vznikly činností vody ve vápencích starých…
Axamitová brána
Axamitová brána je skalní útvar na území CHKO Český kras,…
Po několika letech jsem se opět rozhodl, že se pojedu podívat do údolí…
Brdy - přírodní rezervace Kuchyňka. Kdo se občas toulá po Brdech poblíž…
Významný zámecký areál stojí ve známém brdském městě Hořovicích na Beroun…
Hořovický zámek a hrad Točník
Kdysi, v průběhu jara, či léta, obdržela Pavlína ve Veltrusech průkazku, do které měla sbírat razítka za návštěvy památek …