Nejstarší hrad u nás – Hrad Bítov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Do přírody

Hrad Bítov patří mezi nejstarší hrady u nás. Tyčí se na ostrohu, který je obtékán řekou Želetavkou, která podtrhuje romantický vzhled hradu.

Hrad se nepyšní jen tím, že se jedná o nejstarší hrad u nás, ale v prostorách hradu se nachází unikátní sbírka 50 vycpaných psů, kterou zde shromáždil baron Jiří Haas z Hasenfelsu. Jedná se o největší sbírku vycpaných psů na světě.

Jak na hrad:

Autem – placená parkovací plocha se nachází cca 600 metrů od hradu.

Autobusem – nejbližší autobusová zastávka je ve středu obce Bítov, cca 2 km od hradu Bítov.

V rámci návštěvy hradu si můžete zvolit z 5 prohlídkových okruhů:

nádvoří
nádvoří  •  Foto: chantal

1. hlavní okruh – Palác: návštěvníci v první patře mohou obdivovat unikátní novogotickou iluzivní výmalbu jednotlivých sálů a salonků, místnosti jsou vybaveny historickým nábytkem a obrazy, které se řadí do tzv. druhé vlny německých a rakouských romantiků. V druhém patře se nachází rozsáhlá zoologická sbírka tuzemských i cizokrajných zvířat a největší sbírka vycpaných psů. Krom vycpaných psů se zde nachází sbírka vycpaných koček, veverek, medvědů a dalších jiných zvířat. Prohlídka s průvodcem trvá cca. 50 minut.
  2. okruh – Zbrojnice – zde se ocitáme v původních místnostech, které již v 18. století sloužili jako zbrojnice. Sbírka je tvořena hlavně zbraněmi, které byli nashromážděny v letech 1612 – 1763 kdy zámek vlastnila rodina Jánkovských z Vlašimi. Prohlídka probíhá pouze v červenci a srpnu, v ostatních měsících pouze na objednání od 10 osob. Délka prohlídky je 30 minut.
  3. okruh – Hradní vězení, hladomorna, mučírna – v hradním vězení bývali vězněni neposlušní poddaní a lapkové, průvodce vás provede nejen hladomornou, ale i vězeňskými kobkami a navštívíte jednu z mála mučíren u nás, která je vybavena replikami mučírenských nástrojů, které si může návštěvník vyzkoušet. Prohlídka je možná jen v červenci a srpnu a trvá 25 minut.
  4. okruh – Vodní svět (strašidla) – okruh je určen především pro děti. Děti se v hradním sklepení seznámí s vodními a lesními strašidly. Délka prohlídky je 30 minut.
  5. okruh – Hradní kaple – navštívíte původní kostel Nanebevzetí Panny Marie, který zde byl zbudován v první polovině 14. stolení Lichtemburky.  Prohlídka bez průvodce, pouze přes uzamčenou mříž, zdarma v rámci zpoplatněné prohlídky interiérů.

Při návštěvě hradu je možné navštívit i hradní zahradu, kde se nachází Zoo. Zoo je soukromá a navazuje na původní zoo posledního majitele hradu barona Jiřího Haase. Otevírací doba zoo je od května do září.

Najíst se dá v blízké restauraci RUMBURAK, kde je k dispozici restaurace i rychlé občerstvení.

Hrad Bítov krom nádherných interiérů nabízí i zajímavosti v podobě vycpaných zvířat, které v takovém množství jen tak neuvidíte.

Při návštěvě hradu Bítov si nenechte ujít i zajímavosti, které se nacházejí v blízkém okolí:

Hrad Cornštejn

Rozhlednu RUMBURAK

nádvoří
nádvoří  •  Foto: chantal

Otevírací doba:

duben, říjen – 09:00 – 16:00 – pouze v sobotu, neděli a ve svátek

květen, červen, září – od 09:00 do 17:00

červenec, srpen – 09:00 – 18:00

• zavřeno je vždy v pondělí, polední přestávka je od 12:00 do 12:45, poslední prohlídka začíná 1 hod. před koncem zavírací doby

Vstupné:

Autor: chantal

Příspěvky z okolí Nejstarší hrad u nás – Hrad Bítov

Jaro na Bítově – 1. den: příjezd do Bítova, i když silně komplikovaný
Ota dostal ke kulatinám od syna poukázku na ubytování i stravován…
Čtvrtek 4. 5. 2023   V Bítově v penzionu Hasičského pivovaru, kam…
Prvá svetová vojna postihla aj obec Bítov a vyžiadala si aj 18 ľudských obetí obyvateľov obce. K pamiatke obetí vojny odhalili pri p…
Úterý 9. 5. 2023 Ten téměř týden nám tu tedy vyšel. Dnes ráno byl…
Letošní sezona byla na…
Kresťanská tradícia farnosti Bítov siaha až do čias cyrilometodejských.…
Jedeme z Plzně do Znojma a na trase vyhledáváme rozhledny a minipivovary.…
Toto je definitivně závěrečná část letošní čundrovní trilogie. Celá už se odehrává v zemích koruny české, tudíž na Moravě. A protože…
Bítov je malá rekreační obec se 160 stálými obyvateli a najdeme ji ve …
Vybíráte místo pro svou letní dovolenou s rodinou a…
Dnes vás zavedu na hrad Bítov a zříceninu Frejštejnhttps://www…
Vranovská přehrada a její okolí tvoří jedno z nejkrásnějších r…
Rozhladňa Rumburak je vysoká 30 metrov, jv Juhomoravskom kraji, je súčasťou rekreačného areálu Rumburak. Areál sa nachádza nad obcou…
Neděle 7. 5. 2023 Konečně ráno nevstáváme na budík. Dnes nikam au…
Pondělí 8. 5. 2023 Večer jsem nemohla usnout, v 8 mne vzbudili sousedé. Nakonec v půl 9 vstáváme, ale nepospícháme, času máme dost. Budeme se…
Jedeme autem na Rozhlednu Rumburak. Nachází se asi půl kilometru před hradem  Bítov. Rozhledna je zdaleka dobře viditelná.  …
   Motorizovaní návštěvníci nádherného hradu Bítova si určitě před odstavením svého "motorového oře" na parkovišti asi 1 km před hradem povšimnou…
Konec léta, nebo spíš podzimu značí i nějaký cyklistický zájezd v…
Vysoko nad Vranovskou přehradou se tyčí pozůstatky pozoruhodného středověkého hradu. Lidé už tu nesídlí dlouh…
Naše romantické hradní zříceniny jsou oblíbeným tipem na výlet již od dob…